شناسهٔ خبر: 50461907 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان غذا و دارو | لینک خبر

معاون غذا و دارو اراک مطرح کرد:

مسمومیت دارویی در صدر جدول مسمومیت ها قرار دارد

معاون غذا و دارو اراک گفت:بیشتر موارد مسمومیت مراجعه شده به بیمارستان های کشور یعنی در حدود ۴۰ درصد از کل انواع مسمومیت ها از نوع دارویی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش ایفدانا و به  نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو بیان کرد: بیشتر موارد مسمومیت مراجعه شده به بیمارستان های کشور یعنی در حدود ۴۰ درصد از کل انواع مسمومیت ها از نوع  دارویی است.

وی افزود:  در سال ۹۹ و نیمه نخست ۱۴۰۰ داروهای آرام بخش بیشترین عامل مسمومیت های دارویی بوده است، در رتبه دوم داروهای مُسکن مخدر و در رتبه سوم مُسکن های غیر مخدر قرار دارد.

معاون غذا و دارو ادامه داد: در دوران همه گیری بیماری کرونا مصرف داروهای مُسکن (ضد درد و تب) افزایش پیدا کرده و در صورت مصرف بیش از مقادیر درمانی موجب عوارض شدید و مسمومیت کبدی و کلیوی خواهد شد. زیاده روی در مصرف انواع ویتامین ها و مکمل های دارویی به منظور تقویت سیستم ایمنی نیز می تواند عوارض و مسمومیت ایجاد کند. 

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد:  اغلب مسمومیت های دارویی  تعمدی در بزرگسالان رخ می دهد. بنابراین خانواده ها می بایست از نگه داری تعداد بالای داروها  در خانه خودداری نمایند ، احتمال مسمومیت تعمدی در افرادی که از اختلالات خلق و خو مانند افسردگی شدید رنج می برند بسیار بالاست، درک و حمایت  اطرافیان ، دوستان و خانواده از این بیماران می تواند در جلوگیری از این عمل  بسیار موثر باشد .

معاون غذا و دارو گفت: داروهای ترک اعتیاد مانند شربت و قرص متادون برای کودکان بسیار خطرناک است و باید دور از دید و دسترس اطفال نگه داری شود،  عوض کردن شیشه شربت داروی متادون و ریختن آن در شیشه مواد غذایی و سایر داروها در موارد متعددی منجر به مصرف اشتباه دارو  برای کودک و یا خوردن آن توسط خود کودک شده است از تعویض ظرف داروها جدا خودداری نمایید.

نظر شما