شناسهٔ خبر: 50420095 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کودکان زیر ۵ سال، بیشترین قربانیان مسمومیت‌های اتفاقی

مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: اکثر مسمومیت‌های اتفاقی در کودکان زیر ۵ سال و به دلیل عدم توجه والدین رخ می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، دکتر حمیده رضوی مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به نامگذاری دومین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها به عنوان روز پیشگیری از مسمومیت‌ها در کودکان اظهار داشت: متاسفانه اکثر مسمومیت‌های اتفاقی در کودکان زیر ۵ سال و به دلیل عدم توجه والدین رخ می‌دهند.

او، مسمومیت‌های دارویی و مسمومیت با پاک کننده‌ها و شوینده‌های خانگی را ازعمده‌ترین انواع مسمومیت‌ها در کودکان بر شمرد و افزود: غفلت در نگهداری دارو‌ها و شوینده‌ها در محل‌های مناسب و دور از دسترس اطفال، همواره فجایع دلخراشی را رقم زده است.

بیشتر بخوانید

دکتر رضوی ادامه داد: کودکان زیر ۵ سال، پرخطرترین گروه سنی ازنظر بروز مسمومیت هستند به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۸ در حدود ۱۸درصد از مسمومیت‌های مراجعه شده به بیمارستان‌ها در کودکان اتفاق افتاده است.

او افزود: همچنین سالانه تعداد زیادی از کودکان میهنمان به دلیل مصرف ناخواسته شربت متادون که در شیشه دارو‌های دیگری نگهداری می‌شده، به کام مرگ فرو رفته اند.

دکتر رضوی تصریح کرد: خورده شدن اتفاقی دارو‌ها توسط کودکان، دادن دوز‌های بیش از مقادیر دارویی به کودک خصوصا در مورد دارو‌های تب بر، بلعیده شدن شوینده‌ها و پاک کننده‌ها توسط کودکان و تماس با گل‌های آپارتمانی سمی مانند خرزهره و دیفن باخیا از جمله علل عمده مسمومیت‌ها در کودکان هستند.

او تاکید کرد: در صورتی که کودک زیر ۵ سال در منزل داریم، حتماً باید دارو‌ها را در کمد‌های بالاتر و مجهز به قفل قرار دهیم. هنگام دادن دارو به کودک مقادیر تجویزی توسط پزشک را رعایت کنیم. همچنین شوینده ها، نفت و بنزین را در کمد‌های مجهز به قفل و دور از دسترس کودکان نگهداری کنیم.

دکتر رضوی ادامه داد: در منزل از نگهداری گیاهان زینتی سمی مانند خرزهره و دیفن باخیا خودداری کنیم.

او افزود: بلعیده شدن باتری‌ها توسط کودکان از دیگر خطرات در کمین هستند که خصوصا هنگام خرید و استفاده کودک از اسباب بازی باید به آن توجه کرد.

دکتر رضوی در ادامه اظهار داشت: در هنگام بروز مسائل و مشکلات خانوادگی، بیشتر مراقب کودکان باشیم چرا که در این شرایط کودکان در برابر حوادث و مسمومیت‌های اتفاقی آسیب‌پذیرترند.

او خاطر نشان کرد: درصورت بروز هرگونه مسمومیت، در اولین اقدام با مرکز اورژانس ۱۱۵ و یا مرکز کنترل مسمومیت‌ها با شماره تلفن ۱۹۰ تماس گرفته شود.

انتهای پیام/ف

نظر شما