شناسهٔ خبر: 50408915 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون اول رییس جمهور مطرح کرد:

لزوم کمک به تشکیل دولتی قوی و ملی در افغانستان/افزایش ناامنی و تروریسم نتیجه اشغال ۲۰ ساله افغانستان

مخبر با اشاره به اینکه باید موانع تشکیل دولتی قوی و ملی در افغانستان را برطرف و آن دولت را برای تأمین امنیت و بازسازی اساسی کشور یاری کنیم، گفت: اشغالگری آمریکا در افغانستان و مشکلات ناشی از آن در یاد و خاطرات مردم افغانستان و مردم جهان می ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور در سخنانی در اجلاس همسایگان افغانستان تصریح کرد: در ابتدا سلام رئیس جمهور و همچنین عذر ایشان را به دلیل مشغله پیش آمده و عدم حضور در اجلاس خدمت همه عزیزان ابلاغ می‌کنم. وزرای امور خارجه و روسای هیات‌های نمایندگی؛ حضور شما را در تهران خیرمقدم می‌گویم و امیدوارم با همسویی و همراهی همه شما این نشست به نتایج مطلوبی دست یابد.

 


مخبر با اشاره به تحولات پرشتاب افغانستان اضافه کرد: مردم افغانستان انتظار دارند کشوری امن، مستقل و رو به توسعه داشته باشند؛ کشور‌های همسایه افغانستان دارای پیوند‌های عمیق تاریخی و فرهنگی با این کشور هستند و از این منظر می‌توان گفت نوعی هم سرشتی و هم سرنوشتی میان افغانستان و همسایگانش وجود دارد که امنیت، ثبات و صلح را در مناطق آسیای مرکزی و جنوبی به هم گره می‌زند. گزافه نخواهد بود که بگوییم امنیت و ثبات همسایگان افغانستان با امنیت افغانستان به هم پیوسته است؛ برهمین اساس ما از ابتکار جمهوری اسلامی پاکستان برای برگزاری اولین دور نشست کشور‌های همسایه افغانستان حمایت کردیم و میزبانی دور دوم آن را برعهده گرفته و از میزبانی دور سوم نیز توسط جمهوری خلق چین استقبال می‌کنیم.

 


مخبر گفت: مردم افغانستان بیش از چهار دهه است که بی ثباتی، ناامنی و جنگ و خونریزی را تجربه می‌کنند و بعید است بتوان خانواده‌ای را در افغانستان یافت که عزیزانی را در تحولات خونین این کشور از دست نداده باشد و دردناک‌تر وضعیت کسانی است که در سال‌های ناامنی و غربت به دنیا آمده و تمام عمر خود را در چنین وضعیتی سپری کرده اند. یاد شهدای افغانستان و شهدای قندوز و قندهار را گرامی می‌داریم و از درگاه خدای متعال شفای مجروحین این حملات تروریستی را خواهانیم.

 


معاون اول رئیس جمهور گفت: اشغال ۲۰ ساله افغانستان توسط آمریکا، جز افزایش ناامنی، افراطی گرایی، رشد تروریسم و عقب ماندگی اقتصادی نتیجه‌ای برای مردم افغانستان نداشت. دو دهه پیش آمریکا و متحدانش در ناتو با دستاویز قرار دادن حملات ۱۱ سپتامبر و به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند، اما حمله و اشغال نظامی ۲۰ ساله آن‌ها در افغانستان جز افزایش ناامنی و افراطی گرایی و رشد تروریسم و عقب ماندگی اقتصادی تخریب بنیان‌های استقلال و تضعیف انسجام ملی و افزایش تولید مواد مخدر و داغ دار کردن صد‌ها هزار خانواده افغان نتیجه‌ای در پی نداشت. سیاست‌های نابخردانه و اقدامات غیر مسئولانه و نسنجیده و یکجانبه آمریکا با بیش از ۲ و نیم تریلیون دلار هزینه، با شکست کامل همراه بود.

 


مخبر با اشاره به اینکه واشنگتن حتی در دولت سازی که صرفاً بهانه‌ای برای تداوم اشغال این کشور بود، شکست خورد و سقوط دولت پیشین افغانستان در کمتر از دو هفته نشان داد که اقدام برای دولت سازی و ایجاد ساختار برای حکومت سازی تا چه اندازه با فرهنگ این کشور بیگانه بوده است، افزود: فرار مفتضحانه و فاجعه آمیز آمریکا و متحدانش در افغانستان بدون احساس مسئولیت نسبت به آینده مردم آن کشور صحنه‌های دردناک و عبرت آموزی را خلق کرد که برای همیشه در یاد و خاطره مردم افغانستان و آزاده جهان خواهد ماند.

 
 

معاون اول رئیس جمهور به دو دهه اشغالگری آمریکا در افغانستان اشاره کرد و گفت: این اشغالگری‌ها و مشکلات ناشی از آن در یاد و خاطرات مردم افغانستان و مردم آزاده جهان به یادگار خواهد ماند. فراموش نخواهد شد که نه هیچ اشغالگری می‌تواند بر سرزمین‌های اشغالی، امنیت، ثبات و رفاه بیاورد و نه اتکای به بیگانه می‌تواند هیچ دولتی را سر پا نگه دارد.
 
 
 
 
مخبر با بیان اینکه هر چند شکست اشغالگری نظامی آمریکا را فرصتی برای ملت افغانستان و کشور‌های منطقه می‌دانیم، ولی باید توجه داشت که آمریکا با فرار از افغانستان، نتیجه دو دهه ناکارآمدی و اشغالگری را به دوش مردم افغانستان و همسایگان آن کشور انداخته است، گفت:‌ همه ما امروز ناخواسته در برابر وضعیت جاری افغانستان قرار گرفته ایم. باید موانع تشکیل دولتی قوی و ملی در افغانستان را برطرف و آن دولت را برای تأمین امنیت و بازسازی اساسی کشور یاری کنیم.
 
 

وی با اشاره به اینکه امروز افغانستان با بحران‌های متعدد انسانی، امنیتی و اقتصادی روبرواست، تصریح کرد: شکست سیاست‌های آمریکا به معنی تغییر راهبرد تخریب و ویرانگری منطقه‌ای آن نیست. بعد از فرار اشغالگران توقف خشونت و تأمین امنیت مهمترین خواسته و نیاز تمام مردم افغانستان است اما متأسفانه تروریسم تکفیری از جمله داعش به عنوان نیروی نیابتی آمریکا در منطقه فعال هستند و امنیت مردم این کشور را نشانه رفته و با هدف گیری شهروندان نظیر آن چیز که در مسجد قندوز و قندهار رخ داد، در صددند تا جنگ داخلی جدید را با القاء اختلافات و تحریک بدبینی‌ها براساس تکثر قومی و مذهبی در افغانستان دامن بزنند.
 
 
 
پایان پیام/50

نظر شما