شناسهٔ خبر: 66685793 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سوئیس: ده‌ها کشور برای نشست صلح اوکراین ثبت نام کرده‌اند

ویولا آمهرد رئیس‌جمهور سوئیس خبر داد که بیش از ۵۰ کشور برای حضور در نشست صلح اوکراین که ماه آینده میلادی در این کشور برگزار خواهد شد، ثبت نام کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور سوئیس گفت که تقریبا نیمی از کشور‌هایی که اعلام کرده‌اند در این نشست شرکت خواهند کرد، غیر اروپایی بودند و لیست شرکت‌کنندگان به احتمال زیاد تا آخرین لحظه تغییر می‌کند.

آمهرد که در نشستی مطبوعاتی با اولاف شولتس صدراعظم آلمان پس از گفتگو‌های دو جانبه در برلین صحبت می‌کرد، افزود که دولت او به دنبال حضور گسترده در این نشست است.

سوئیس اعلام کرده بود که میزبان کنفرانسی با هدف دستیابی به صلح در اوکراین خواهد بود که در ماه ژوئن (خرداد) برگزار می‌شود.

به گفته آمهرد که در ژانویه (دی/ بهمن) بنا به درخواست ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین میزبانی این نشست صلح را پذیرفت، کشور‌هایی از آمریکای جنوبی، آفریقا و خاورمیانه از جمله کشور‌هایی بودند که تائید کردند در این نشست شرکت خواهند کرد.

وی افزود که سوئیس فشار می‌آورد تا کشور‌های بیشتری از به اصطلاح «جنوب جهانی» و چین را برای ثبت نام متقاعد کند.

رویترز در گزارش خود با اشاره به اینکه «چین هنوز اعلام نکرده است که در این نشست شرکت خواهد کرد»، نوشت: سوئیس امیدوار است که راه را برای روند صلح در اوکراین هموار کند.

این در حالی است که روسیه به این نشست دعوت نشده است و دیپلمات‌ها و کارشناسان سیاست خارجی می‌گویند که مذاکراتی که قرار است در نزدیکی شهر «لوسرن» سوئیس برگزار شود، به احتمال زیاد بر روی ایجاد اجماعی در مورد چگونگی کاهش خطرات ناشی از حمله مسکو به اوکراین متمرکز است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیشتر با تاکید بر اینکه کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی سوئیس یک تقلید مسخره و بی معنی از یک کنفرانس واقعی با مذاکرات جدی و تاثیرگذار است، گفته بود: هیچ یک از سیاستمداران کشور‌های غربی و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند.

نظر شما