شناسهٔ خبر: 50406778 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

پیوستگی امنیت همسایگان با افغانستان

معاون اول رئیس جمهور گفت: امنیت و ثبات همسایگان افغانستان با امنیت این کشور به هم پیوسته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
آقای محمد مخبر در سخنانی در اجلاس همسایگان افغانستان تصریح کرد: در ابتدا سلام آقای رئیسی رئیس جمهور و همچنین عذر ایشان را به دلیل مشغله پیش آمده و عدم حضور در اجلاس خدمت همه عزیزان ابلاغ می‌کنم.
وی افزود: وزرای محترم امور خارجه و روسای هیات‌های نمایندگی؛ حضور شما را در تهران خیرمقدم می‌گویم و امیدوارم با همسویی و همراهی همه شما این نشست به نتایج مطلوبی دست یابد.
اقای مخبر با اشاره به تحولات پرشتاب افغانستان، اضافه کرد: مردم افغانستان انتظار دارند کشوری امن، مستقل و رو به توسعه داشته باشند؛ کشور‌های همسایه افغانستان دارای پیوند‌های عمیق تاریخی و فرهنگی با این کشور هستند و از این منظر می‌توان گفت نوعی هم سرشتی و هم سرنوشتی میان افغانستان و همسایگانش وجود دارد که امنیت، ثبات و صلح را در مناطق آسیای مرکزی و جنوبی به هم گره می‌زند.
معاون اول رئیس جمهور افزود: گزافه نخواهد بود که بگوییم امنیت و ثبات همسایگان افغانستان با امنیت افغانستان به هم پیوسته است؛ برهمین اساس ما از ابتکار جمهوری اسلامی پاکستان برای برگزاری اولین دور نشست کشور‌های همسایه افغانستان حمایت کردیم و میزبانی دور دوم آن را برعهده گرفته و از میزبانی دور سوم نیز توسط جمهوری خلق چین استقبال می‌کنیم.
اقای مخبر گفت: مردم افغانستان بیش از چهار دهه است که بی ثباتی، ناامنی و جنگ و خونریزی را تجربه می‌کنند و بعید است بتوان خانواده‌ای را در افغانستان یافت که عزیزانی را در تحولات خونین این کشور از دست نداده باشد و دردناک‌تر وضعیت کسانی است که در سال‌های ناامنی و غربت به دنیا آمده و تمام عمر خود را در چنین وضعیتی سپری کرده اند.
وی افزود: یاد شهدای افغانستان و شهدای قندوز و قندهار را گرامی می‌داریم و از درگاه خدای متعال شفای مجروحین این حملات تروریستی را خواهانیم.
معاون اول رئیس جمهور گفت: اشغال ۲۰ ساله افغانستان توسط آمریکا، جز افزایش ناامنی، افراطی گرایی، رشد تروریسم و عقب ماندگی اقتصادی نتیجه‌ای برای مردم افغانستان نداشت.
آقای محمد مخبر در دومین اجلاس وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان در تهران؛ تصریح کرد: دو دهه پیش آمریکا و متحدانش در ناتو با دستاویز قرار دادن حملات ۱۱ سپتامبر و به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند، اما حمله و اشغال نظامی ۲۰ ساله آن‌ها در افغانستان جز افزایش ناامنی و افراطی گرایی و رشد تروریسم و عقب ماندگی اقتصادی تخریب بنیان‌های استقلال و تضعیف انسجام ملی و افزایش تولید مواد مخدر و داغ دار کردن صد‌ها هزار خانواده افغان نتیجه‌ای در پی نداشت.
آقای مخبر افزود: سیاست‌های نابخردانه و اقدامات غیر مسئولانه و نسنجیده و یکجانبه آمریکا با بیش از ۲ و نیم تریلیون دلار هزینه، با شکست کامل همراه بود.
وی گفت: واشنگتن حتی در دولت سازی که صرفاً بهانه‌ای برای تداوم اشغال این کشور بود، شکست خورد و سقوط دولت پیشین افغانستان در کمتر از دو هفته نشان داد که اقدام برای دولت سازی و ایجاد ساختار برای حکومت سازی تا چه اندازه با فرهنگ این کشور بیگانه بوده است.
معاون اول رئیس جمهور افزود: فرار مفتضحانه و فاجعه آمیز آمریکا و متحدانش در افغانستان بدون احساس مسئولیت نسبت به آینده مردم آن کشور صحنه‌های دردناک و عبرت آموزی را خلق کرد که برای همیشه در یاد و خاطره مردم افغانستان و آزاده جهان خواهد ماند.

نظر شما