شناسهٔ خبر: 50231293 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

علمای شیعه و سنی گیلان در آستارا گرد هم آمدند

آستارا - ایرنا - همایش ائمه جمعه و جماعات شیعه و سنی شهرستان‌های رشت، رضوانشهر، تالش و آستارا به مناسبت سالروز میلاد پیامبر اسلام (ص) و هفته وحدت مسلمانان و برای تحکیم و تقویت اتحاد اسلامی در بندر مرزی آستارا برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، نماینده ولی فقیه در گیلان روز دوشنبه در همایش وحدت اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی آستارا با بیان این که جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین ثمره دنیای اسلام، به استخوانی در گلوی دشمنان این دین تبدیل شده است بر لزوم حفظ وحدت و برادری تاکید کرد.

آیت الله رسول فلاحتی اظهار داشت: امروز ایران به عنوان نقطه امید مستضعفان جهان، بذر امید را در دل صاحبان ادیان کاشته و نقش تاثیرگذار دین در زندگانی بشر را به نمایش گذاشته است.

وی افزود: نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آخرین دیدارش با بایدن رئیس جمهوری آمریکا، طرح هزار ضربه چاقو را مطرح کرده که شامل ترور، انفجار، کشتار و آتش زدن است و هدف عمده از این طرح، تفرقه افکنی در بین مسلمانان است.

فلاحتی تصریح کرد: دشمنان ما با وجود اینکه از هر دو فرقه مسلمانان را می کُشند به این نتیجه رسیده اند که باید بین  مسلمانان نفاق ایجاد کنند اما شیعه و سنی همچنان با پایبندی بر اشتراکات خود در کنار هم ایستاده اند.

وی خدا، پیامبر، قبله، کتاب، حج و احادیث واحد را از اشتراکات مهم شیعه و سنی برشمرد و برگزاری این همایش بزرگ در  گیلان و حاشیه دریای خزر را برای نشان دادن اتحاد اسلامی مسلمانان به جهان، بسیار موثر و مهم دانست.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به انفجار و کشتار در افغانستان گفت: این جنایت ها به بهانه انتقام و برای مبارزه با توحید و دیانت صورت می گیرد و جمهوری اسلامی ایران برای حراست از توحید و دیانت، سمپوزیوم اسلام و مسیحیت را مطرح کرده تا هجمه ملحدان را دفع کند.

تاکید علمای شیعه و سنی بر وحدت

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان نیز در این همایش تمسک بر پیامبر خدا (ص) و اهل بیت او را استحکام بخش وحدت امت عنوان و تصریح کرد: قوام و دوام این وحدت، ریشه در برائت از دشمنان دین دارد.

حجت الاسلام سعید مهدوی افزود: برای تداوم و استحکام اتحاد اسلامی باید همواره دشمن شناس باشیم و برگزاری این همایش در نقطه مرزی استان گیلان، پیام وحدت اسلامی مسلمانان را به جهان مخابره می کند.

یکدلی عالمان دین

امام جمعه تالش حضور علمای شیعه و سنی در این گردهمایی را نشانگر یکدلی عالمان دین دانست و گفت: علی (ع) در تفرقه خوارج فرموده بود هر کس مردم را به اختلاف دعوت کند با او نبرد کنید ولو اینکه زیر عمامه من باشد.

حجت الاسلام مجتبی نورزاد ادامه داد: امروز با تاسی از فرمایش مولای متقیان باید برای تحکیم وحدت اسلامی بکوشیم و آگاه باشیم که ایجاد تفرقه، بازی کردن در میدان دشمن است.

حجت الاسلام عزت شیخ مدیر حوزه علمیه محمدیه تالش نیز گفت: متون دینی ما هرگز مسیری را نشان نداده است که ما اهل سنت و شیعه در مقابل هم قرار بگیریم و انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین اتفاق وحدت بخش در دنیای معاصر است.

حجت الاسلام حسین خانی پور امام جمعه اهل سنت تالش تولد آخرین رسول خدا را باعث نو شدن حیات بشر دانست و افزود: زندگی بی نفاق در جامعه، از سفارشات آن حضرت است که روز به روز در سایه آموزه های اسلامی تقویت می شود.

وی  ایجاد برادری بین انصار و مهاجر و ایجاد دوستی و محبت بین قبائل اوس و خزرج را از کارهای مهم و وحدت بخش پیامبر خدا (ص) برشمرد و بر الگوبردای از آن حضرت جهت تحکیم وحدت اسلامی تاکید کرد.

حجت الاسلام حمید مومنی روحانی اهل سنت آستارا نیز در این برنامه، با تبریک هفته وحدت مسلمانان، نام گذاری این هفته از سوی امام راحل را تدبیری برای رفع تفرقه و تقویت اتحاد مسلمانان دانست.

وی با خواندن ابیاتی از امام شافعی گفت: در دیوان این شاعر اهل سنت سروده های فراوانی در باب اسلام و مسلمانان وجود دارد و بر توجه به فضائل اولیای الهی و تقویت وحدت اسلامی تاکید شده است.

حجت الاسلام کاظم حافظ نیا امام جمعه آستارا زندگی توام با محبت و احترام اهل سنت و شیعه در آستارا را نماد بارز وحدت مسلمانان ذکر و از این شهرستان به عنوان الگویی برای اتحاد اسلامی یاد کرد.

پخش رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در باب تحکیم وحدت اسلامی و اقامه نماز جماعت از بخش های دیگر این همایش بود و دیدار علمای شیعه و سنی با چند خانواده شهید و ایثارگر از برنامه های امروز هفته وحدت در آستاراست.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده و ۱۷ درصد جمعیت آن را اهل سنت تشکیل داده است.

نظر شما