شناسهٔ خبر: 49696842 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

وزیر رفاه: حقوق بازنشستگان به موقع پرداخت می‌شود/ شرکت‌های جدید تأمین اجتماعی وارد بورس می‌شوند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه افتتاح چهار مرکز توسعه نوآوری بخش تعاون با بیان اینکه شرکت‌های جدیدی از زیر مجموعه سازمان تأمین اجتماعی در بورس عرضه می‌شود، گفت:‌ ما از ابتدا تلاش کردیم حقوق بازنشستگان به موقع پرداخت شود که این ماه نیز از ۲۱ شروع به پرداخت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، حجت‌الله عبدالملکی امروز در حاشیه افتتاح چهار مرکز نوآوری و توسعه تعاون گفت:‌ ما وعده کرده بودیم بخش تعاون توسعه پیدا کند که در این زمینه دو اقدام در دست اجرا است که یکی اصلاح قانون تعاون که لایحه اصلاح این قانون در کمیسیون مجلس در دست بررسی بود که گفتیم 45 روز متوقف بماند تا موارد جدیدی مانند پلت‌فرم‌های تعاونی‌های دیجیتال به آن اضافه شود زیرا این مدل‌های پیشرفته در دنیا اجرا می‌شود در حالی که قانون فعلی ظرفیت اجرای آن را ندارد. 

وی افزود: مسئله بعدی خط اعتباری 2 هزار میلیارد تومانی برای بخش تعاون امروز طی تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت تعاون، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون امضا می‌شود که 60 درصد از این تسهیلات به نرخ تکلیفی با یارانه‌ای که معاونت تعاون می‌پردازد به تعاون گران اعطا می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای سال 1401 منابع بانکی برای تعاون را بیشتر می‌کنیم تا توان وام‌دهی بانک توسعه تعاون افزایش پیدا کند.

وی افزود: امروز نکات امیدبخشی در نمایشگاه توانمندی‌های بخش تعاون به ویژه تعاونی‌های دانش‌بنیان در اینجا به نمایش گذاشته شده است برخی از تعاونی‌ها دارای نشانی تجاری جهانی برای محصولات خود هستند و باید اکوسیستم تعاون دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها در بخش  تعاون را توسعه دهیم.

عبدالملکی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد مطالبی که در فضای مجازی برای ثبت‌نام جاماندگان یارانه معیشتی مطرح می‌شود، عنوان کرد: طرحی در دولت در دست بررسی است که هنوز به نتیجه نرسیده و در حال طراحی و زمان‌بندی نحوه اجرای آن هستیم که هنوز هیچکدام نهایی نشده و در دست بررسی قرار دارد.

وی در مورد پرداخت حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: همان روزهای اول بعداز رأی اعتماد قول دادیم حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به صورت منظم پرداخت شود و از دو روز گذشته حقوق بازنشستگان کشوری و از بیست و یکم حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی شروع شده است. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأ‌کید کرد: تلاش بر این است با به کار گرفتن مدیریت حرفه‌ای و جهادی افزایش قابل ملاحظه‌ای در بازدهی شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی ایجاد کنیم و پالایش مدیریت در این شرکت‌ها انجام می‌شود و فکر می‌کنیم می‌توانیم درآمد بیشتری از این شرکت‌ها به دست آوریم.

*شرکت های جدید از تامین اجتماعی وارد بورس می شود

عبدالملکی در مورد سؤال خبرنگار فارس که آیا شرکت‌های جدیدی از زیرمجموعه تأمین اجتماعی وارد بورس می‌شود، گفت:  سیاست ما این است اولاً عرضه شرکت‌های جدیدی که در بورس نیستند انجام شود که احتیاج دارد سازمان بورس در این زمینه کمک کند. شرکت‌های زیادی از مجموعه تأمین اجتماعی آماده ورود به بازار سرمایه هستند. همچنین در مرحله بعدی محصولات و کالاهایی که بورس‌پذیر هستند در زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی وارد بورس کالا شوند و در بورس عرضه شوند.

وی به عرضه سیمان در بورس کالا اشاره کرد و عنوان کرد: در هفته‌های اول 70 درصد سیمان عرضه شده در بورس کالا از شرکت‌های تولید سیمان زیرمجموعه شستا و تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی بوده است و این مسئله را ادامه می‌دهیم. البته درخواست‌هایی بود که سیمان را در خارج از بورس به پیمانکاران خاص بدهیم که با این خواسته مخالفت کردیم. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد رسیدگی به وضع کارگران معدن طبس گفت: بعد از بازدید رئیس جمهور بلافاصله معاون روابط کار و دو مدیرکل مربوطه را اعزام کردیم که مطالبات کارگران را پیگیری کنند با مسئول تأمین اجتماعی استان هم هماهنگی انجام شد و صورتجلسه پنج بندی تدوین شد و قرار شد ظرف 20 روز مشکلات حقوقی و بیمه‌ای کارگران معدن طبس حل شود و پیشنهاد می‌کنم خبرنگاران بعد از این مسئله از آنجا گزارش تهیه کنند.

عبدالملکی در مورد اینکه سایر کارگران معادن هم مشکلاتی شبیه زغال سنگ طبس دارند، گفت: به طور کلی محور اصلی روابط کار، حقوق و شرایط کارگر و رفاهیات کارگران مدنظر است که کارگران با ستادهایی قراردادهایی بسته‌اند و این قراردادها باید پرداخت شود. مواردی که رئیس جمهور بازدید می‌کند مثال‌هایی از جریان کلی کار و کارگری است و ما به مسائل مشخص ورود می‌کنیم و سرنخ این جریان‌ها مشخص می‌شود که آن را پیگیری می‌کنیم بنابراین مسئله روابط کار موضوع مهمی است که به زودی گشایش‌های زیادی در این زمینه ایجاد می‌شود.

وی در مورد بیمه کارگران ساختمانی نیز اظهار داشت: بررسی می‌کنیم برای بیمه کارگران ساختمانی لایحه‌ای در مجلس مطرح است و مسئولان اصلی کار و تأمین اجتماعی که تازه کارشان شروع شده است این مسائل را پیگیری می‌‌کنند. دولت مسئول بیمه کارگران تأمین اجتماعی است اما این مسئله بار مالی دارد و باید از طریق دستگاه‌های مربوطه بار مالی تأمین شود تا مسئله بیمه کارگران قابل حل شود.

نظر شما