شناسهٔ خبر: 49702371 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حقوق بازنشستگان به موقع پرداخت می‌شود

وزیر تعاون در حاشیه افتتاح چهار مرکز توسعه نوآوری بخش تعاون گفت: از ابتدا تلاش کردیم حقوق بازنشستگان بموقع پرداخت شود که این ماه نیز از ۲۱ شروع به پرداخت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای حجت الله عبدالملکی امروز در حاشیه افتتاح چهار مرکز نوآوری و توسعه تعاون تصریح کرد: همان روز‌های اول بعد از رأی اعتماد قول دادیم حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به صورت منظم پرداخت شود و از دو روز گذشته پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری و از بیست و یکم حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی شروع شده است.
وی همچنین گفت: وعده کردیم بخش تعاون توسعه پیدا کند که در این زمینه دو اقدام در دست اجرا است که یکی اصلاح قانون تعاون که لایحه اصلاح این قانون در کمیسیون مجلس در دست بررسی بود که گفتیم ۴۵ روز متوقف بماند تا موارد جدیدی مانند پلت‌فرم‌های تعاونی‌های دیجیتال به آن اضافه شود، زیرا این مدل‌های پیشرفته در دنیا اجرا می‌شود در حالی که قانون فعلی ظرفیت اجرای آن را ندارد.
وی افزود: مسئله بعدی خط اعتباری ۲ هزار میلیارد تومانی برای بخش تعاون هم امروز در تفاهم نامه‌ای بین معاونت تعاون، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون امضا می‌شود که ۶۰ درصد از این تسهیلات به نرخ تکلیفی با یارانه‌ای که معاونت تعاون می‌پردازد به تعاون گران اعطا می‌شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سال ۱۴۰۱ منابع بانکی برای تعاون را بیشتر می‌کنیم تا توان وام‌دهی بانک توسعه تعاون بیشتر شود.
وی افزود: نکات امیدبخشی در نمایشگاه توانمندی‌های بخش تعاون به ویژه تعاونی‌های دانش‌بنیان در اینجا به نمایش گذاشته شده است و برخی از تعاونی‌ها دارای نشان تجاری جهانی برای محصول‌های خود هستند و باید اکوسیستم تعاون دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها در بخش تعاون را توسعه دهیم.
عبدالملکی درباره مطالب فضای مجازی برای ثبت‌نام جاماندگان یارانه معیشتی هم گفت: طرحی در دولت در دست بررسی است که هنوز به نتیجه نرسیده است و در حال طراحی و زمان‌بندی نحوه اجرای آن هستیم و در دست بررسی قرار دارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأ‌کید کرد: با مدیریت حرفه‌ای و جهادی افزایش قابل ملاحظه‌ای در بازدهی شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی ایجاد می‌کنیم و پالایش مدیریت در این شرکت‌ها انجام می‌شود تا درآمد بیشتری از این شرکت‌ها به دست آوریم.

 شرکت‌های جدید از تامین اجتماعی وارد بورس می‌شود 

عبدالملکی گفت: سیاست ما این است اول عرضه شرکت‌های جدیدی که در بورس نیستند انجام شود و شرکت‌های زیادی از مجموعه تأمین اجتماعی آماده ورود به بازار سرمایه هستند. همچنین در مرحله بعدی محصولات و کالا‌هایی که بورس‌پذیر است در زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی وارد بورس کالا و عرضه می‌شود.
وی درباره عرضه سیمان در بورس کالا هم گفت: در هفته‌های اول ۷۰ درصد سیمان عرضه شده در بورس کالا از شرکت‌های تولید سیمان زیرمجموعه شستا و تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی بوده است و این مسئله را ادامه می‌دهیم. البته درخواست‌هایی بود که سیمان را در خارج از بورس به پیمانکاران خاص بدهیم که با این خواسته مخالفت کردیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد رسیدگی به وضع کارگران معدن طبس هم گفت: بعد از بازدید رئیس جمهور بلافاصله معاون روابط کار و دو مدیرکل مربوطه را اعزام کردیم که مطالبات کارگران را پیگیری کند و با مسئول تأمین اجتماعی استان هم هماهنگی انجام شد و صورتجلسه پنج بندی تدوین و قرار شد ظرف ۲۰ روز مشکلات حقوقی و بیمه‌ای کارگران معدن طبس حل شود و پیشنهاد می‌کنم خبرنگاران بعد از این مسئله از آنجا گزارش تهیه کنند.
عبدالملکی در مورد اینکه سایر کارگران معادن هم مشکلاتی شبیه زغال سنگ طبس دارند، گفت: به طور کلی محور اصلی روابط کار، حقوق و شرایط کارگر و رفاهیات کارگران مدنظر است که کارگران با ستاد‌هایی قرارداد‌هایی بسته‌اند و این قرارداد‌ها باید پرداخت شود. مواردی که رئیس جمهور بازدید می‌کند مثال‌هایی از جریان کلی کار و کارگری است و ما به مسائل مشخص ورود می‌کنیم و سرنخ این جریان‌ها مشخص می‌شود که آن را پیگیری می‌کنیم و به زودی گشایش‌های زیادی در این زمینه ایجاد می‌شود.
وی در مورد بیمه کارگران ساختمانی نیز گفت: بررسی می‌کنیم برای بیمه کارگران ساختمانی لایحه‌ای در مجلس مطرح است و مسئولان اصلی کار و تأمین اجتماعی که تازه کارشان شروع شده است این مسائل را پیگیری می‌کنند. دولت مسئول بیمه کارگران تأمین اجتماعی است، اما این مسئله بار مالی دارد و باید از طریق دستگاه‌های مربوطه بار مالی تأمین شود تا مسئله بیمه کارگران را حل کنیم.

 

همه استان‌ها دارای مرکز نوآوری تعاون می‌شوند
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با امضای تفاهم‌نامه خط اعتباری 2 هزار میلیارد تومانی برای تسهیلات بخش تعاون در نظر گرفته می‌شود، گفت: همه استان‌های کشور تا سال آینده صاحب مرکز نوآوری بخش تعاون می‌شوند.
 در مراسم افتتاح چهار مرکز نوآوری و توسعه تعاون در چهار استان کشور که به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد حجت‌الله عبدالملکی گفت: امروز همچنین تفاهم‌نامه سه جانبه بین معاون تعاون وزارت کار، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و بانک توسعه تعاون امضا شد که به موجب این تفاهم‌نامه یک خط اعتباری 2 هزار میلیارد تومانی با نرخ ترجیحی برای تسهیلات بخش تعاون با اولویت زنان، روستاییان و تعاونی‌های دانش‌بنیان اختصاص می‌یابد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دو بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که در 29 بهمن 92 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد به بخش تعاون تأکید دارد که در بند اول ایجاد زمینه مشارکت آحاد مردم و خانواده‌های کم‌درآمد در اقتصاد مقاومتی مهم و الگوی تعاونی نماد آن است و در بند دوم تأکید روی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دارد که ما هم تأکید داریم تعاونی‌ها با محوریت دانش‌بنیان توسعه پیدا کنند.
عبدالملکی گفت: امروز چهار مرکز نوآوری توسعه تعاون در استان‌های کشور راه‌اندازی شد و تلاش می کنیم سال 1401 همه استان‌های کشور دارای یک مرکز نوآوری تعاون باشند که این مراکز به داد بخش تعاون می‌رسند و شرکت‌های تعاونی هم در مراکز دانش‌بنیان و نوآور احیا می‌شوند.
وی افزود: پارسال در نظام بانکی کشور 2 میلیون میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که این خط اعتباری 2 هزار میلیارد تومانی که امروز امضا شده یک هزارم تسهیلات سال گذشته است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معاون امور تعاون را مأمور کرد نظام مالی سال 99 و شش ماهه امسال را بررسی کند و گزارش دهد که چه بخشی از تسهیلات به تعاونی‌ها اختصاص یافته است و اگر این گزارش تهیه شود آن را در هیأت دولت ارائه خواهد کرد تا سهم بخش تعاون از تسهیلات نظام بانکی بیشتر شود.
همچنین در این مراسم پنجره واحد بخش تعاون نیز در مرکز نوآوری توسعه تعاون‌راه‌اندازی و نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش تعاون به نمایش گذاشته شد.

نظر شما