شناسهٔ خبر: 48192778 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

همه دارایی‌های مالی باید مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شود

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: سهام و اوراق و سایر ابزارها نباید از مالیات بر عایدی سرمایه معاف باشند و همه دارایی‌های مالی باید در این طرح گنجانده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ تیمور رحمانی امروز در نشست نقد و بررسی طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه با اشاره به دامنه شمول این نوع مالیات اظهار داشت: اگر بی‌ثباتی در اقتصاد را کنترل کنیم، شاید این مالیات محلی از اعراب نداشته باشد، در حقیقت مالیات تورم را می‌گیریم.

این اقتصاددان افزود: معاف کردن بخش‌هایی از این نوع مالیات و مشمول شدن دیگر بازارها و دارایی‌ها درست نیست. باید همه دارایی‌ها را شامل شود. با فرض اینکه مالیات بر عایدی سرمایه وجود داشته باشد و تورم را از آن کسر کنیم.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران عده‌ای برای در پناه ماندن از نوسانات اقتصاد و تورم به سمت بازارهای طلا، ارز و مسکن می‌روند، یادآور شد: اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن می‌تواند در کوتاه‌مدت مؤثر باشد، اما در بلندمدت مسأله را تشدید می‌کن،د همه این‌ها با فرض این است که بتوان در این بخش چنین مالیاتی را اخذ کرد.

به گفته رحمانی، هر آدم عاقلی که ثروت بیندوزد با این مدل آن را از کشور خارج می‌کند که خودش اثر منفی دارد و مشکلات را تشدید می‌کند. این طرح به معنای محروم کردن مردم از ثروت‌اندوزی است و علاوه بر آن تبعیض‌هایی که برای شمولیت این نوع مالیات در نظر گرفته شده علاوه بر مباحث اقتصادی به لحاظ دینی هم محل اشکال است و باید صاحبنظران در مورد آن نظر بدهند.

وی ادامه داد: سهام و اوراق و سایر ابزارها نباید از مالیات بر عایدی بر سرمایه معاف باشند و همه دارایی‌های مالی باید در این طرح گنجانده شود.

انتهای پیام/ب

نظر شما