شناسهٔ خبر: 48191268 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ذینفعان ثروتمند دنبال ترساندن مردم از مالیات بر عایدی سرمایه هستند

کارشناس اقتصاد گفت:‌ ذی‌نفعان ثروتمند به دنبال ترساندن مردم از مالیات بر عایدی سرمایه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نشست «مبانی و ضرورت‌های مالیات بر عایدی سرمایه»، صبح امروز با حضور جمعی از صاحبنظران و کارشناسان این حوزه در وزارت اقتصاد برگزار شد و بر روی طرح جدیدی که اخیرا در مجلس مطرح شده، بحث و بررسی صورت گرفت.

حجت ایزدخواستی استاد اقتصاد دانشگاه گفت: مالیات بر عایدی سرمایه بیش از یک قرن است که در جهان معرفی شده و از مالیات‌های تنظیمی است که بسیاری از دولت‌ها برای کنترل رفتارهای سوداگرانه از آن استفاده می‌کنند.

این استاد دانشگاه افزود: مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یکی از اجزای مالیات بر درآمد در بسیاری از کشورهای جهان بر منافع حاصل از دارایی وضع می‌شود و برای کارایی نظام مالیاتی باید پایه های مالیاتی گسترش یابد.

وی در خصوص ایجاد توازن و سنگینی کفه ترازو در فعالیتهای مولد گفت: در برخی پایه‌های مالیاتی مانند تولید باید نرخ کاهش یابد و برخی پایه‌های مالیاتی دیگر که بر سوداگران وضع می‌شود، نیاز به افزایش نرخ است.

ایزدخواستی گفت: البته برای اخذ مالیات‌ها باید زیرساخت‌ها فراهم و سامانه‌ای وجود داشته باشد تا همه چیز شفاف باشد و مردم نیز در اجرای مالیات ها همراهی کنند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: مهمترین جنبه مالیات، عدالت مالیاتی و ایجاد ثبات در اقتصاد است؛ در حالی که دولت نگاه درآمدی به مالیات دارد.

وی افزود: در بحث عایدی سرمایه در دنیا بیشتر متمرکز بر املاک است و از آنجا که املاک قابل انتقال نیست و فرار مالیاتی در آن دشوار است و قابل رصد است مشمول عایدی سرمایه شده است.

ایزدخواستی در پایان گفت: باید مردم از منافع اجرای این مالیات اگاه شوند؛ چراکه آنها که معاف هستند، اما به دلیل عدم آموزش و اطلاع‌رسانی کافی، کسانی که ثروتمند هستند و مشمول مالیات می‌شوند، مشکلاتی را در جامعه ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام/ب

نظر شما