شناسهٔ خبر: 47080915 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ؛

قرار گرفتن فلسطین در اولویت مسلمانان جهان با ظهور انقلاب اسلامی

تهران-ایرنا- دکتر «محمد مهدی اسماعیلی» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اولویت آرمان فلسطین برای رهبران انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی آرمان فلسطین را به اولویت اول مسلمانان جهان و عامل وحدت بخش برای جهان اسلام تبدیل کرد.

صاحب‌خبر -

پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ مساله فلسطین و غصب این سرزمین را در عرصه بین‌المللی بیش از گذشته مورد توجه ملت‌های اسلامی و حامیان ملت مظلوم فلسطین قرار داد. چرا که قبل از انقلاب اسلامی رهبران انقلاب همواره در مورد مساله فلسطین موضع گیری داشته و علیه رژیم جعلی صهیونیستی فعالیت کره بودند. شهید «مرتضی مطهری» به عنوان یکی از افراد شاخص در انقلاب اسلامی از جمله همین رهبران است که فعالیت‌ ها و سخنرانی‌ های متعددی علیه رژیم صهیونیستی و ضرورت حمایت از ملت فلسطین در سال‌ های قبل از انقلاب اسلامی انجام داده است.

اهمیت آرمان فلسطین در بین رهبران انقلاب اسلامی، باعث شد جمعه‌ آخر ماه رمضان  از سوی امام خمینی(ره)  به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری شود  که این روز در دنیای اسلام و در میان ملت‌ ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. این روز  فرصتی است برای علاقه‌مندان به مساله فلسطین و دل‌ های پرشور جوانان و قشر هایی از ملت‌ های مسلمان در سراسر جهان که از مردم مظلوم فلسطین حمایت و دفاع کنند و برای آزادی قدس شریف از اشغال رژیم صهیونیستی پا به میدان بگذارند.  قدس شریف در نگاه مسلمانان به دلیل وجود مسجدالاقصی از ارزش والایی برخوردار است، زیرا این مکان مقدس نخستین قبله مسلمانان و به ویژه جایگاه معراج آسمانی رسول‌الله (ص) است. با وجود اهمیت این سرزمین و اینکه امروز قدس شریف در حصار صهیونیست‌ها قرار گرفته است، مردم مظلوم این دیار چشم انتظار یاری ‌مسلمانان برای رهایی بیت‌المقدس عزیز از دست صهیو نیست‌ها هستند. در این میان تدبیر و دور اندیشی امام خمینی (ره) نتیجه داد و روز جهانی قدس، نماد بیداری جهان اسلام شناخته شد.

به مناسبت همین روز و در گفتگو با دکتر «محمد مهدی اسماعیلی» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، اهمیت نامگذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی قدس و ضرورت وحدت مسلمانان جهان حول این آرمان، را مورد بررسی قرار دادیم.

انقلاب اسلامی و ایجاد انگیزه در ملت‌ های اسلامی و مبارزان فلسطینی

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که با نامگذاری جمعه آخر سال به نام روز جهانی قدس توسط حضرت امام خمینی (ره) چه تحولاتی در مساله فلسطین ایجاد شد، گفت: با بروز مشکل در مورد ملت فلسطین از سال ۱۹۴۸ و غصب این سرزمین اسلامی توسط صهیونیست‌ ها، همواره ملت‌ های مسلمان و حتی دولت‌ های اسلامی به این موضوع حساسیت داشته و مخالفت‌ های خود را به صورت علنی و عملی نشان داده‌اند و این امر موضوعی نبود که ملت‌ ها و کشورهای اسلامی به راحتی از کنار آن بگذرند.

وی افزود: مخالفت‌ ها و اقدامات مسلمان و کشور های اسلامی ادامه داشت تا اینکه شکست‌ های متعدد از رژیم صهیونیستی، برخی کشورهای اسلامی را به این نتیجه رساند که مبارزه فایده ندارد و باید با این رژیم جعلی کنار آمد. در نتیجه همین تحلیل برخی کشور ها از جمله کشور مهمی چون مصر قراردادهایی با این رژیم بسته و دست از مبارزه کشیدند. با این تحول یاس و ناامیدی در بین ملت‌ های اسلامی به وجود آمد و آن شور و شوق مبارزه اولیه دچار افول شد و به نوعی رکود در موضوع فلسطین به وجود آمد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در همین فضای رخوت آمیز، انقلاب اسلامی با جهت گیری ضد صهیونیستی و در اولویت قراردادن موضوع فلسطین، به پیروزی رسید. خب قبل از انقلاب تلاش‌ های  زیادی در ایران برای حمایت از ملت فلسطین توسط فعالان اسلامی انجام شده بود و مبارزان در ایران هم ارتباطات خوبی با گروه‌ های فلسطینی داشتند و همین ارتباطات باعث حضور «یاسرعرفات» رهبر مبارزان فلسطینی در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شد. اما این حمایت‌ها به دلیل ارتباطات رژیم پهلوی با صهیونیست‌ ها جنبه دولتی و رسمی نداشت. بنابراین اولین تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی خارج شدن مساله فلسطین از رخوت و ایجاد انگیزه در ملت‌ های اسلامی و مخصوصا مبارزان فلسطینی بود. چرا که کشور مهم و اثر گذاری چون ایران به صورت رسمی حامی مبارزه با رژیم جعلی شد. با نامگذاری روزجهانی قدس هم این مساله تبدیل به امری بین‌المللی شد.

 آرمان فلسطین هرگز قابل فراموش شدن نیست

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که آیا در سال‌ های اخیر سازش برخی دولتمردان کشورهای اسلامی با رژیم جعلی اسراییل،منجر به فراموشی آرمان فلسطین شده است یا خیر، هم بیان داشت: مساله فلسطین یک موضوع انسانی است و مناسبات و اقدامات سیاسی نمی‌تواند منجر به فراموشی این آرمان شود. همانطور هم که رهبر انقلاب فرمودند«مساله فلسطین یک مساله‌ انسانی است؛ وجدان‌های انسانی وادار به واکنش می‌شوند در مقابل آنچه بر سر ملت فلسطین آمد، صرفاً مساله‌ اسلامی نیست؛ البته برای مسلمان‌ ها این کار اهمیت بیشتری دارد، اولویت بیشتری دارد و غیر از جنبه‌ انسانی، جنبه‌های شرعی و دینی هم دارد، ولی مساله‌، مساله‌ انسانی است»

وی افزود: بنابراین درحالی که برخی کشور های عرب منطقه در آستانه روز قدس توافق نظامی و امنیتی با رژیم صهیونیستی امضا می‌کنند،شاهد هستیم که در بین ملت‌ های مسلمان، موضوع فلسطین همچنان زنده است و هر ساله در روز جهانی قدس در همه کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، تظاهرات ضد رژیم صهیونیستی برقرار است.چرا که علاوه بر مساله اسلامی و اهمیت بیت المقدس برای مسلمانان، مساله فلسطین یک امر انسانی است که وجدان اسانی را درگیر می‌کند.

این استاد علوم سیاسی با تاکید بر این نکته که مسایل حاشیه‌ای نباید منجر به کنار گذاشتن آرمان فلسطین، از اولویت اول کشورهای اسلامی شود، گفت: آرمان فلسطین در مکتب امام خمینی(ره) عامل وحدت مسلمان و کشورهای اسلامی برای رفع غصب از خاک اسلام است. بنابراین امروز همه کشورهای اسلامی و ملت‌های مسلمان باید نیروی خود را حول این آرمان تجیمع کرده و برای مبارزه با رژیم صهیونیستی اقدام کنند و درگیر اختلافات داخلی که خواست اسراییل است نشوند.

نظر شما