شناسهٔ خبر: 47061322 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

۱۳۳روستای گیلان تا پایان دولت به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شود | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان گفت: 1927 روستای گیلان به شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند و ۱۳۳ روستا نیز تا پایان دولت به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان، فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان اظهار کرد: یکی از اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی لازم به منظور ارتقای شاخص‌های کیفی مورد نظر و اجرای عدالت ارتباطی در روستاهای کشور است.

وی افزود: با هدف کاهش شکاف دیجیتالی بین شهر و روستا و دسترسی یکسان به شبکه ملی اطلاعات در حال حاضر  1927 روستای استان گیلان به این شبکه متصل هستند.

توکلی گفت: هدف در این پروژه روستاهای بالای 20 خانوار هستند و اکنون حدود 133 روستا در پروژه ارتقای تکنولوژی سایت‌های تلفن همراه و احداث سایت‌های جدید توسط اپراتورهای تلفن همراه و اپراتور اینترنت پرسرعت روستایی(های‌وب) قرار دارند و تا پایان دولت به اتمام می‌رسد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با بیان این که یکی دیگر از شاخص‌های ارتباطی، پوشش جاده‌ای اعم از اصلی و فرعی است، افزود: این موضوع سالانه مورد پایش و بررسی قرار می گیرد و بر میزان تعهد اپراتورها افزوده می‌شود. 

توکلی اظهار کرد: در حال حاضر از 2166 کیلومتر از جاده‌های اصلی و فرعی استان تحت پوشش اپراتور همراه اول بوده، 1748 کیلومتر معادل 80.7 درصد تحت پوشش اپراتور ایرانسل و 1306 کیلومتر معادل 60 درصد کل جاده‌های استان تحت پوشش اپراتور رایتل قرار دارند.

وی با بیان این که توسعه زیرساخت از طریق اجرای فیبر نوری، یکی دیگر از شاخص‌های اصلی و پایه‌ای در توسعه ارتباطات در نقاط شهری و روستایی است خاطرنشان کرد: به‌منظور ارائه این خدمات در سه بخش شهری، روستایی و بین شهری تاکنون 1875 کیلومتر فیبر نوری شهری و 958 کیلومتر فیبر نوری روستایی برقرار شده است.

توکلی با اشاره به اینکه برای اتصال این خطوط بین شهرهای استان نیز حدود 1430 کیلومتر فیبر نوری اجرا شده است افزود: وزارت ارتباطات با هدف کاهش شکاف دیجیتالی و برای رفع مشکلات ارتباطی در نقاط کمتر توسعه یافته، اقدام به اجرای پروژه فیبر نوری از منطقه توتکابن(رودبار) تا اسپیلی(سیاهکل) به طول 106 کیلومتر کرده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان تصریح کرد: در حال حاضر این پروژه انجام شده و تعداد 28 سایت تلفن همراه و مرکز مخابراتی در نقاط محروم، از این بستر استفاده می‌کنند، خطوط انتقال بر بستر فیبر نوری اهمیت فراوانی در حفظ، نگهداری و پایداری ارتباطات در مناطق محروم دارد.

نظر شما