شناسهٔ خبر: 47041023 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سخنگوی پروژه واکسن رازی کووپارس:

واکسن کرونا رازی پس از کارآزمایی بالینی تولید انبوه می‌شود

کرج - سخنگوی پروژه واکسن رازی کووپارس با اشاره به اینکه ایمنی‌زایی واکسن طی نشستی بررسی و اعلام خواهد شد، گفت: انبوه‌سازی واکسن کرونا موسسه رازی پس از اتمام کارآزمایی بالینی صورت می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین فلاح مهرآبادی صبح چهارشنبه درباره آخرین وضعیت کارآزمایی بالینی واکسن «رازی کووپارس» اظهار کرد: دوز اول و دوم واکسن به تمام ۱۳۳ نفر داوطلب فاز نخست تزریق شده و ۲۸ نفر از داوطلبین نیز نوبت سوم واکسن یعنی دوز استنشاقی را دریافت کرده‌اند.

وی بیان کرد: به لحاظ ایمنی، روند خوبی که تا کنون از این واکسن گزارش شده در ادامه نیز مشاهده شده و فقط عارضه‌هایی خفیف مانند درد مختصر محل تزریق یا کمی سردرد بوده و خوشبختانه از نظر آنزیم‌های کبدی مشکل خاصی اتفاق نیفتاده است.

سخنگوی پروژه واکسن «رازی کووپارس» همچنین با بیان اینکه امروز چهارشنبه جلسه بررسی و ارزیابی ایمنی‌زایی واکسن برای آغاز فاز دوم کارآزمایی برگزار می‌شود، اضافه کرد: نتایج ایمنی زایی واکسن پس از این نشست اعلام خواهد شد، گرچه مشاهدات و گزارش‌ها تا کنون، حاکی از ایمنی زایی مورد انتظار و خیلی خوب واکسن «کووپارس» است.

وی افزود: با توجه به اینکه فاز یک بالینی واکسن کرونا ی مؤسسه رازی، در دوزهای ۵، ۱۰ و ۲۰ میکروگرم در ۲۰۰ میکرولیتر انجام گرفته، دوز مناسب به لحاظ میزان اثربخشی و دوز مؤثر برای ادامه کارآزمایی بالینی نیز پس از این جلسه مشخص خواهد شد.

فلاح‌مهرآبادی از ثبت نام بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ نفر تا روز گذشته برای مجموع هر دو فاز خبر داد و گفت: در فاز یک ۷۰۰ نفر غربالگری شدند و برای فاز دوم نیز تا کنون حدود ۳۰۰ نفر غربالگری شده‌اند که بلافاصله پس از دریافت مجوزهای شروع فاز دو، تزریق واکسن به این داوطلبان آغاز می‌شود.

وی متذکر شد: واکسن رازی کووپارس تنها در صورتی تولید انبوه خواهد شد که تمام مراحل بالینی و فاز سوم را به طور کامل و با موفقیت پشت سر بگذارد.

نظر شما