شناسهٔ خبر: 47047845 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نورنیوز | لینک خبر

نتایج امیداور کننده از آزمایش های واکسن رازی

سخنگوی پروژه واکسن «رازی کووپارس» موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: واکسن رازی کووپارس تنها در صورتی تولید انبوه خواهد شد که تمام مراحل بالینی و فاز سوم را به‌طور کامل و با موفقیت پشت سر بگذارد.

صاحب‌خبر -

 نورنیوز ـ گروه جامعه: محمدحسین فلاح‌مهرآبادی درباره آخرین وضعیت کارآزمایی بالینی واکسن «رازی کووپارس» گفت: دوز اول و دوم واکسن به تمام 133 نفر داوطلب فاز نخست تزریق شده و 28 نفر از داوطلبان نیز نوبت سوم واکسن یعنی دوز استنشاقی را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: به لحاظ ایمنی، روند خوبی که تاکنون از این واکسن گزارش شده در ادامه نیز مشاهده شده و فقط عارضه‌هایی خفیف مانند درد مختصر محل تزریق یا کمی سردرد بوده و خوشبختانه از نظر آنزیم‌های کبدی مشکل خاصی اتفاق نیفتاده است.

سخنگوی پروژه واکسن «رازی کووپارس» همچنین با بیان این که امروز چهارشنبه جلسه بررسی و ارزیابی ایمنی زایی واکسن برای آغاز فاز دوم کارآزمایی برگزار می‌شود، اضافه کرد: نتایج ایمنی‌زایی واکسن پس از این نشست اعلام خواهد شد، گرچه مشاهدات و گزارش‌ها تاکنون، حاکی از ایمنی‌زایی مورد انتظار و خیلی خوب واکسن «کووپارس» است.

فلاح‌مهرآبادی افزود: با توجه به این که فاز یک بالینی واکسن کرونای موسسه رازی، در دوزهای 5، 10 و 20 میکروگرم در 200 میکرولیتر انجام گرفته، دوز مناسب به لحاظ میزان اثربخشی و دوز موثر برای ادامه کارآزمایی بالینی نیز پس از این جلسه مشخص خواهد شد.

سخنگوی پروژه واکسن رازی کووپارس از ثبت‌نام بیش از 6800 نفر تا روز گذشته برای مجموع هر دو فاز خبر داد و گفت: در فاز یک 700 نفر غربالگری شدند و برای فاز دوم نیز تاکنون حدود 300 نفر غربالگری شده‌اند که بلافاصله پس از دریافت مجوزهای شروع فاز دو، تزریق واکسن به این داوطلبان آغاز می‌شود.

دکتر فلاح‌مهرآبادی همچنین تاکید کرد: واکسن رازی کووپارس فقط در صورتی تولید انبوه خواهد شد که تمام مراحل بالینی و فاز سوم را به طور کامل و با موفقیت پشت سر بگذارد.


نورنیوز

نظر شما