شناسهٔ خبر: 45871044 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مصوبات بودجه‌ای مجلس

اپراتورها نباید تعرفه‌ها را افزایش دهند مالکان خودروهای لوکس و سلبریتی‌ها باید مالیات بپردازند

دیروز نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه 1400برخی مصوبات بودجه‌ای را تصویب کردند که از آن جمله پرداخت مالیات خودروهای لوکس و سلبریتی‌ها بود و همچنین نیم بها شدن قیمت برق روستاهای سیستان و بلوچستان که فاقد گاز هستند.

صاحب‌خبر -

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 196 نماینده آغاز شد. احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌رئیسه دستور کار دیروز را به شرح ذیل قرائت کرد: «ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 1400 کل کشور.»
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت دوم و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ١۴٠٠ در بخش درآمدی بند الحاقی ۳ تبصره ۶ ماده واحده را به تصویب رساندند که براساس آن­ معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت‌های هنری از قبیل بازیگری موضوع بند(ل) ماد(۱۳۹) قانون مالیاتهای مستقیم، صرفاً تا سقف دو میلیارد(۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ٢) ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ ماده(۱۰۵) یا ماده(۱۳۱) قانون مالیاتهای مستقیم مشمول مالیات می‌شود.
همچنین طبق مصوبه دیگر مجلس کلیه مالکین(اعم از‌اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آنها بیش از ده میلیارد(10/000/000/000) ریال باشد به شرحی که در این مصوبه آمده مشمول مالیات سالانه خودرو می‌باشند.
عذرخواهی معاون نوبخت از مجلس
«حمید پورمحمدی» معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور اظهار داشت: آقای سلیمی و آقای نیکزاد مطلب به حقی گفتند و اگر احیانا از صحبت‌های من برداشت بر این می‌شد که مجلس به دنبال افزایش قیمت‌ها است بنده عذرخواهی می‌کنم و چنین مطلبی مدنظر بنده نبود و مراد من نبود.
وی افزود: آنچه که مهم بود این بود که از روز اول در سازمان برنامه و بودجه، همه دستگاه‌ها چانه‌زنی می‌کردند که قیمت‌ خدمات خود را بالا ببرند و ما با ادبیات تندتر جلوی آن را گرفتیم، در دولت هم وزرا می‌آمدند و می‌خواستند که قیمت‌ها را بالا ببریم که جلوی آن را گرفتیم چون شرایط نامناسب است. در حال حاضر نیز قاطبه مجلس و روح حاکم بر مجلس هر پیشنهادی برای افزایش قیمت مطرح شد را رد کرد.
وی اضافه کرد: زمانی که بیان می‌کنم این کار را نکند، معنای آن، این نیست که شما این کار را انجام می‌دهید بلکه می‌خواهیم شما هم همراهی کنید تا از این دوران سخت بگذریم، بنابراین اگر از برداشتم چنین مطلبی استنباط شد، از همه سروران عزیز عذرخواهی می‌‌کنم و بیانم را اصلاح می‌کنم.
ماموریت قالیباف
 به رؤسای دوکمیسیون
درپی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم حل اختلافات دولت و مجلس درباره یکی از مواد قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، محمدباقر قالیباف، مجتبی ذوالنوری و فریدون عباسی رؤسای کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و انرژی مجلس را مامور تعامل با دولت با محوریت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کرد.
رئیس‌مجلس از ذوالنوری و عباسی خواسته است، درباره اجرای ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها (مربوط به توقف اجرای پروتکل الحاقی) با جلب نظر اعضای  دو کمیسیون و با محوریت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی  در تعامل با دولت از جمله، سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه، موضوع را به سرعت پیگیری کنند.
قالیباف همچنین خاطرنشان کرد که‌ گزارش نتیجه این اقدامات و رایزنی‌ها در اسرع وقت به وی و صحن مجلس ارائه شود. رئیس‌مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد که‌ ضرورت دارد دغدغه نمایندگان مردم در مجلس در اجرای کامل و دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در صدر پیگیری‌ها و رایزنی‌ها قرار داشته باشد.
حمایت مجلس
از مشترکان کم‌مصرف آب­ و برق
محمد باقر قالیباف در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بند الف تبصره  ۶ لایحه بودجه که مربوط به افزایش آب‌های مشترکان پرمصرف است اظهار داشت: دولت و هم مجلس به دنبال حمایت از مشترکان کم مصرف آب، برق و گاز هستند.
وی افزود: مشاهده کرده‌ایم که آب، برق و گاز برای مشترکانی که زیر الگوی مصرف استفاده می‌کند رایگان شد؛ اینکه در پشت تریبون مجلس به‌گونه‌ای صحبت شود که ما به اقشار محروم و افرادی که مصرف آنها کم است بی‌توجه بوده و به دنبال افزایش فشار به مردم هستیم صحیح نیست.
رئیس‌مجلس تصریح کرد: نمایندگان از طرح پیشنهادات در این بخش قصد داشتند هزینه مشترکان پرمصرف آبها را به ازای هر متر مکعب افزایش دهند؛ این پیشنهادات برای افرادی است که بیش از الگوی مصرف استفاده دارند؛ خواهش من این است نکاتی که در دفاع از بودجه بیان می‌شود خدایی ناکرده رگه سیاسی نداشته باشد.
سیدحمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه در صحن علنی مجلس گفته بود: شاید مخاطب پیشنهاد دهنده فقط مردم شهرها از جمله شهر تهران باشد اما این پیشنهاد مردم حاشیه شهرها را نیز که یک ریال هم برای آنها اهمیت بالایی دارد، تحت تأثیر قرار می‌دهد.
پول برق روستاهای
 فاقد گاز سیستان ­و بلوچستان نیم‌­بها شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1400، با بند (هـ) تبصره 6 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
در بند (هـ) تبصره 6 لایحه مذکور آمده است: مطابق ماده (12) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکتهای تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان گاز مبلغ دو هزار (2000) ریال، از هر واحد مسکونی مشترکان برق مبلغ یک هزار (1000) ریال و از هر یک از واحدهای تجاری مشترکان گاز و برق مبلغ ده هزار (10/000) ریال اخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیفهای 160185 و 160186 جدول شماره (5) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.
برای مشترکان روستایی، مبالغ فوق‌الذکر معادل پنجاه ‌‌درصد (50٪) می‌باشد. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود. براساس این مصوبه وزارتخانه‌های نفت و نیرو به صورت ماهانه این مبلغ را برداشت و برای بیمه کردن مشترکان واحدهای مسکونی و تجاری هزینه خواهند کرد. همچنین براساس موافقت نمایندگان با پیشنهاد حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس، پول برق روستاهای فاقد گاز در استان سیستان و بلوچستان 50 درصد محاسبه خواهد شد.

نظر شما