شناسهٔ خبر: 45216183 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی:

روایت تاریخ در قالب رمان، جذّاب و اثرگذار است

دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شیخ شهید محمد خیابانی عنوان کرد: روایت تاریخ در قالب رمان علاوه بر جذّاب بودن، ماندگار واثرگذار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین از ارس : حجت الاسلام الیاس ابراهیمی در آیین گشایش کارگاه « نگارش رمان تاریخی» که به همت کمیته کودک و نوجوان ستاد بزرگداشت شیخ محمد خیابانی در محل تالار خاقانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به انجام رسید، گفت: تاثیر رمان در شناساندن وقایع تاریخی به قدری واجد اهمیت است که از قول مقام معظم رهبری در کتاب «من و کتاب» نقل می شود آرزو دارم که رمان های انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس به استواری، قدرت و استحکام رمان «بینوایان» نگاشته شود.

مدیرکل اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: ظاهر رمان تاریخی، داستان است اما باطن آن تعریف تاریخ و موقعیت های اجتماعی است که می خواهد آن موقعیت ها را روایت کند و بر اساس قدرتمند بودن مقولۀ روایت است که رمان های تاریخی، آثاری اثرگذار به حساب می آیند.

وی با اشاره به فلسفه و فرایند تشکیل ستاد بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی که با تدبیر رئیس مجلس صورت گرفته است، اظهار کرد: در کنار همایش اصلی که در نیمه اسفند در ، تبریز و تهران برگزار شد و اتفاقاً امروز، سه شنبه ۳۰ دی آخرین مهلت ارسال مقاله به دبیرخانه این همایش بود، تصمیم بر این شد کارهای دیگری هم انجام شود و همۀ تمرکزمان بر روی  همایش علمی متمرکز نگردد.

حجت الاسلام ابراهیمی گفت: تلاش مان بر این بود که همۀ طیف ها و همۀ اقشار با ابعاد شخصیت شیخ شهید محمد خیابانی آشنا شوند و بر همین اساس بود که پیش همایش ها و کارگاه های مختلف برگزار شده و یا در حال برگزاری است که یکی از این برنامه ها، کارگاه تخصصی « نگارش رمان  تاریخی» است.

وی با قدردانی از اهتمام کمیته کودک و نوجوان ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در تدارک و اجرای این کارگاه عنوان کرد: انصافاً یکی از کمیته های فعال و صادق، کمیته کودک و نوجوان با مسئولیت استاد بینش مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان است که بدون چشمداشت، امور را به پیش می برند.

وی اضافه کرد: کارگاه نگارش رمان  تاریخی، اولین برنامه کمیته کودک و نوجوان ستاد است و در روزها و هفته های آینده شاهد اجرای دیگر برنامه های مفیدِ تدارک دیده شده توسط این کمیته خواهیم بود.

همایش بین‌المللی بزرگداشت شهید شیخ محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضداستعماری و ضداستبدادی این روحانی مبارز در انقلاب مشروطیت ایران، در نیمه اسفند سال جاری به صورت جداگانه در شهرهای تبریز و تهران برگزار خواهد شد.

شیخ شهید محمد خیابانی از روحانیون مبارز دوران مشروطیت و از نمایندگان مردم آذربایجان در مجلس آن دوره بود که یکصد سال پیش در ۲۱ شهریور سال ۱۲۹۹ هجری شمسی در راه مبارزه با استعمار توسط مزدوران داخلی به شهادت رسید.

۴۶

برچسب‌ها:

نظر شما