شناسهٔ خبر: 44564077 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران:

امکان واردات واکسن هرچه سريعتر بايد فراهم شود

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- رئیس ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران از مسئولان دولت و مجلس خواست در کوتاه ترین زمان ممکن امکان واردات و توزیع واکسن مورد تایید وزارت بهداشت فراهم شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر علیرضا زالی در نشست خبری ثبت رکورد تولید بیش از 4 هزار مقاله در سال که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، افزود: پژوهشگران ما به صورت شبانه روزی و با حداقل امکانات و در سخت‌ترین شرایط در حال تهیه واکسن انسانی هستند، اما چون فرآیند تولید آن زمان بر است هر چه سریعتر باید بتوانیم روز‌های پرخطر را با واردات واکسن، واکسینه کنیم.
وی گفت: باید به قدر کافی و برای رفع نیاز‌های فوری، فرآیند واردات واکسن در کشور شکل بگیرد و به عنوان مطالبه عمومی و مطالبه بهداشت و درمان از رئیس جمهور، مجلس، بانک مرکزی و وزیر امور خارجه می‌خواهیم که همه تلاش شان را به نحوی معطوف کنند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان توزیع واکسن مورد تایید وزارت بهداشت فراهم شود.
دکتر زالی ادامه داد: کشور‌های منطقه در حال مصون سازی عمومی هستند و با توجه به شرایط پیچیده منطقه و جهان ما باید از همه ظرفیت‌های بین المللی مان استفاده کنیم.
رئیس ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران افزود: البته این به معنای نفی حرکت جهادی و پرشتاب پژوهشگران و دانشمندان ما برای رسیدن به واکسن داخلی نیست.
وی گفت: بازار تهیه واکسن در دنیا رقابتی است و بسیاری از کشور‌ها بیش از نیازشان پیش خرید کرده اند.

بیش از پنج درصد مقالات داغ جهانی مربوط به ایران
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی: بیش از پنج درصد مقالات داغ جهانی و بیش از یک سوم مقالات بین المللی کشور‌های جهان اسلام مربوط به ایران است.
دکتر علیرضا زالی در نشست خبری ثبت رکورد دانشگاه شهید بهشتی در تولید بیش از چهار هزار مقاله در سال افزود: از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه به سبب ثبت این رکورد تشکر می‌کنم. مقالات یکی از شاخص‌های برونداد‌های تحقیقات سازمانی در هر موسسه است و وقتی رکورد مقالات تغییر می‌کند نشان دهنده شتاب گرفتن فرآیند‌های پژوهشی است.
زالی افزود: نخستین بار در دانشگاه شهید بهشتی از مرز تولید چهارهزار مقاله در سال گذشتیم و در مقایسه با سال قبل 12 درصد رشد کمی داشته است.
وی به رشد قابل توجه استنادات به مقالات ایران در مجامع بین المللی اشاره کرد و گفت: این رشد به منزله اصالت، مرجعیت و محوریت کشور است و ما هم اکنون شاهد افزایش 30 درصدی استناد به مقالات مان هستیم.
زالی افزود:در کشور ما به دلیل تلاش ستودنی محققان علوم پزشکی و وزارت علوم، امروز جایگاهی ممتاز در میزان نسبت مقالات داغ جهانی داریم به طوری که اکنون بیش از 5 درصد مقالات داغ جهانی مربوط به جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی گفت: در طبقه بندی کشور‌های جهان اسلام، 57 کشور با هم سنجیده می‌شوند و بیش از یک سوم مقالات بین المللی با چارک بالا و داغ، مربوط به ایران است که در خاورمیانه 40 درصد این مقالات به ایران تعلق دارد.
زالی افزود: کیفیت مقالات مهم‌تر از کمیت آن است و این که مقالات ما در مجلات بین المللی چاپ می‌شود نشان دهنده کیفیت آن است و سال گذشته در اکثر گروه‌های دانشگاهی و در قریب به اتفاق مراکز تحقیقاتی دانشگاهی، رشد بسیار خوبی را در میزان درج مقالات در مجلات بین المللی داشته ایم و برای مقایسه مجلات در هر حوزه موضوعی، کیفیت مجله مهم است و معمولا مقالاتی که در چارک‌های اول قرار گیرد، کیفی‌ترین مقالات است.
وی گفت: نه تنها بیماری کرونا سیر شتابان تحقیق و پژوهش را در دانشگاه علوم پزشکی تحت تاثیر قرار نداد، بلکه محققان ما در این موضوع در عرصه جهانی درخشیدند و ما پروژه‌های داغ پژوهشی و کاربردی را در حوزه کووید 19 در دانشگاه شهید بهشتی شاهد بودیم و در حوزه پژوهشی محققان ما از شیوع کرونا به عنوان فرصت استفاده کردند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی افزود: با کمک محققان وزارتخانه‌های بهداشت و علوم، در سطح استان تهران رونمایی‌های بزرگی برای دستاورد‌های پژوهشی در عرصه کرونا خواهیم داشت و امیدواریم 22 بهمن امسال بتوانیم از همه اختراعات، مداخلات موثر و اقدامات مبتکرانه تهران در حوزه کرونا رونمایی کنیم.

نظر شما