شناسهٔ خبر: 44303892 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جذب ۶۱ هزار میلیارد تومان و ۶.۷ میلیارد یورو سرمایه غیر دولتی در وزارت نیرو

وزیر نیرو گفت: علاوه بر منابع دولتی موفق شدیم ۶.۷ میلیارد یورو و ۶۱ هزار میلیارد تومان سرمایه غیر دولتی و غیر بودجه عمومی، جذب کنیم که شامل مشارکت بخش خصوصی، استفاده از فاینانس خارجی و سایر راه‌های تنوع‌بخشی به منابع مالی است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رضا اردکانیان، وزیر نیرو صبح روز جاری مورخ 13 آذرماه سال99 در آیین «هفته سی‌ام پویش هرهفته الف ب ایران» به  افتتاح 25 پروژه صنعت برق در 3 استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی به ارزش 5936 میلیارد تومان پرداخت.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه امروز نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان طرح‌های برق در سال جهش تولید در این استان‌های مهم و پهناور افتتاح می‌شود، گفت:در نیروگاه‌های حرارتی از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲، حدود ۶۲ هزار مگاوات به طور متوسط سالانه ۱۷۷۰ مگاوات در طول ۳۵ سال به ظرفیت تولید در این بخش اضافه شده که ظرفیت ایجاد شده در این بخش از زمان فعالیت دولت تا نیمه ۱۴۰۰، ۲۰ هزار مگاوات به این ظرفیت سالانه ۲۵۰۰ مگاوات اضافه می‌شود.

وی ‌بیان کرد: در اثر مجموعه فعالیت‌ها و امکاناتی که فراهم بوده، هر چند سال‌های سختی را پشت سر گذاشتیم و در کوران جنگ اقتصادی هستیم، اما ۴۰ درصد افزایش سالانه ظرفیت نصب شده نسبت به سال‌های قبل فراهم شده است.

وی تاکید کرد: از ابتدای امسال تا کنون، ۱۶۴۸ مگاوات ظرفیت نیروگاهی ایجاد شده و ۱۳۷۱ مگاوات دیگر تا پایان سال اضافه خواهد شد.

*افتتاح 25 پروژه زیرساختی آب و برق تا پایان سال

اردکانیان در بیان اینکه از مجموع ۲۵۰ پروژه امسال با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان، تاکنون ۱۴۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده و امروز ۲۵ پروژه  دیگر به بهره برداری می‌رسد، گفت: در نیروگاه‌های تجدیدپذیر شامل خورشیدی، بادی و آبی تا سال ۹۲، ۸۳۷۰ مگاوات ظرفیت از ابتدای انقلاب با متوسط سالیانه ۲۴۰ مگاوات ایجاد شده که از نیمه سال ۹۲ تا نیمه سال ۱۴۰۰، میزان ۳۰۲۵ مگاوات با متوسط سالانه ۳۸۰ مگاوات به این ظرفیت اضافه می‌شود که به طور متوسط سالانه ۶۰ درصد افزایش ظرفیت ایجاد شده است.

وزیر نیرو از ایجاد سالانه حدود ۴ هزار مگاوات نیروگاه مجازی با همکاری مردم در همه بخش‌ها در دو سال اخیر به عنوان یک دستاورد بزرگ در دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: در تابستان سال‌های گذشته به طور متوسط هر سال بیش از ۵ درصد افزایش اوج بار داشتیم که اگر مجموع اوج بار تابستان را ۶۰ هزار مگاوات در نظر بگیریم ، سالی حدود ۳ هزار مگاوات باید ظرفیت جدید فقط برای این که در تابستان خاموشی نداشته باشیم ایجاد شود.

*جذب 6.7 میلیارد یورو سرمایه غیر دولتی توسط وزارت نیرو

عضو کابینه دولت ضمن توضیح این نکته که داشتن این مقدار ظرفیت جدید به معنای احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه است که سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری برای عبور از قله و اوج بار نیاز دارد، گفت: علاوه بر کاهش رشد اوج بار در دوسال گذشته، نه تنها خاموشی نداشتیم بلکه ضمن صادرات انرژی بیشتر، انرژی بیشتری هم به بخش‌های تولیدی کشور عرضه شد.

اردکانیان همچنین به شیوه‌های تامین مالی اشاره کرد و گفت: علاوه بر منابع دولتی که بیشتر از آن در بخش آب بهره‌مند هستیم، در دولت تدبیر و امید موفق شدیم ۶.۷ میلیارد یورو و ۶۱ هزار میلیارد تومان سرمایه غیر دولتی و غیر بودجه عمومی جذب کنیم که شامل مشارکت بخش خصوصی، استفاده از فاینانس خارجی و سایر راه‌های تنوع‌بخشی به منابع مالی بوده است.

وزیر نیرو در عین حال بیان کرد: در سیستان و بلوچستان، صنعت برق نقش کلیدی برای توسعه، عمران و آبادانی دارد و امروز اولین توربین بادی منطقه میل نادر به مدار بهره‌برداری می‌آید که هر توربین ۵ هزار مشترک خانگی را می‌تواند جوابگو باشد که معادل برق سه کارخانه سیمان است.

 اردکانیان در پایان با اشاره به وزش بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه کریدور شرقی کشور گفت: با مطالعه‌ای که داریم بویژه در تونل بادی منطقه خواف تقریبا جریان باد، جریانی دائمی است و این یکی از مزیت‌های تونل است و امید می‌رود در بحث‌های مشترک با افغانستان هر چه زودتر کار اجرا در این منطقه را هم آغاز کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما