شناسهٔ خبر: 44255068 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نابودی آسیاب آبی ۲۵۰۰ ساله در ریگان

آسیاب آبی ریگان با قدمت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال به دلیل بی توجهی مسئولان در حال نابودی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، آسیاب آبی ریگان که قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد درگذشته محلی برای تامین آرد اهالی روستا‌های شهرستان ریگان بود ، این روز‌ها حال و روز خوبی ندارد و در حال نابودی است.

این آسیاب آبی که در کنار رودخانه فصلی روستای سلطان آباد شهرستان ریگان قرار گرفته است در گذشته‌های دور با وجود سنگی‌هایی بزرگ در آن آرد مردم را تامین می‌کرد که اکنون به دلیل بی توجهی مسئولان تخریب شده است.

از این آسیاب آبی فقط تلی از خاک باقی مانده است که هر روز قسمتی از آن به آب می‌رود، اما آثار به جا مانده از آن گواه آن است که در گذشته رونق بسیاری داشته است.

در گذشته اهالی روستا‌های ریگان گندم خود را به این آسیاب می‌آوردند تا تبدیل به آرد کنند و این آسیاب در آن زمان نقش حیاتی در این منطقه ایفا می‌کرد.

سنگ‌های به جا مانده از این آسیاب تا سال‌های قبل در این مکان وجود داشت که متاسفانه افراد سودجو این سنگ‌ها را سرقت کردند.

آسیاب‌ آبی سلطان آباد شهرستان ریگان یکی از آثار ارزشمند تاریخی این شهرستان به‌شمار می‌رود که برای محافظت و نگهداری نیازمند ثبت شدن در فهرست آثارملی است تا پیش از نابودی به آن رسیدگی شود.

فاصله این آسیاب آبی تا مقبره شاه خورشید اثر ثبت ملی شهرستان ریگان است ۵۰۰ متراست ولی قدمت آن از مقبره شاه خورشید بیشتراست.

در گذشته‌های دور این آسیاب آبی در بین جنگل‌های انبوه قرار داشت که با طوفان‌های شدید تخریب  نمی‌شد، اما با از بین رفتن پوشش گیاهی این منطقه آسیاب در معرض طوفان‌های شدید شن قرار گرفت و در گذر زمان تخریب شد.

نابودی آسیاب ۲۵۰۰ ساله در ریگان

به سراغ اهالی این منطقه رفتیم تا صحبت‌های جالب و شنیدنی آن‌ها را درباره گذشته این اثر تاریخی بشنویم.

محمد رشیدی یکی از اهالی شهرستان ریگان گفت: در گذشته اجداد ما به این آسیاب آبی می‌رفتند و پس از تحویل دادن گندم آرد خود را تامین می‌کردند.

او افزود:اکنون با دیدن ظاهر این اثر تاریخی خیلی دلگیر می‌شوم چراکه این بنا میراثی از گذشتگان است که برای ما به یادگارمانده است و دیدن حال و روز الان آن نشان می‌دهد که ما امانت داران خوبی نبوده ایم.

رضا مالک پور دیگر شهروند ریگانی بیان داشت: پدر بزرگ من به همراه پدرش در این مکان مشغول به کار بوده است و وقتی پای صحبت‌های او می‌نشینیم می‌گوید یکی از بهترین و پر رونق‌ترین آسیاب‌های آبی ریگان در روستای سلطان آباد این مکان بود.

او افزود: پدربزرگم می گفت علاوه مردم خود روستا، اهالی روستا‌های همجوار نیز گندم خود را به این آسیاب آبی می‌آوردند تا تبدیل به آرد کنند.
نابودی آسیاب ۲۵۰۰ ساله در ریگان
هوشنگ دهرضا یکی دیگر از شهروندان ریگانی بیان داشت: صدای آب وفعالیت این آسیاب آبی از دور به گوش ما می‌رسید واین باعث می‌شد که از روستا‌های اطراف نیز به این منطقه مراجعه کنند و این موضوع برای ما رضایت بخش بود.

او افزود: این آسیاب در مقایسه با سایر آسیاب‌های ایران از زیبایی فوق العاده‌ای برخوردار بود، چون در کنار بزرگترین رودخانه پرآب شهرستان ریگان قرار داشت.

مصطفی آبیار یکی از افرادی است که درگذشته اقوام او کار هدایت آب را به سمت آسیاب برعهده داشتند، او گفت: در گذشته در شهرستان ریگان بارندگی‌های خوبی صورت می‌گرفت و این امر سبب می شد رودخانه آب دائمی داشته باشد.

او افزود: صدای دلنشین این آسیاب آبی گذشتگان ما را آنقدربه وجد می‌آورد که به صورت شبانه روز کار و تلاش می‌کردند وهیچ گاه خسته نمی‌شدند.

عیسی رحیم پور از دیگر شهروندان ریگانی است که از مسئولان خواستار ثبت و احیا آسیاب آبی این روستا شد و بیان داشت: این آسیاب خاطرات گذشتگان ما را زنده می‌کند به همین دلیل نباید آن را فراموش کنیم.

نابودی آسیاب ۲۵۰۰ ساله در ریگان

وجود ۵۰ اثر تاریخی در شهرستان ریگان

در ادامه گزارش امیرابراهیمی نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان ریگان گفت: در شهرستان ریگان بیش از ۵۰ اثر تاریخی وجود دارد که تنها ۵ اثر ثبت ملی شده است.

او افزود: علاوه بر آن مراحل ثبت ۵ اثر دیگر دراین شهرستان درحال انجام است که آسیاب آبی روستای سلطان آباد یکی از این آثار است.

ابراهیمی گفت:این آسیاب آبی قدمتی برابر و یا حتی بیشتر از مقبره شاه خورشید شهرستان ریگان دارد که در گذشته تامین کننده آرد ساکنان این مقبره و روستا‌های همجوار بوده است.

نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری ریگان بیان داشت: وجود این آسیاب آبی حکایت از استقرار جمعیت زیاد و رونق کسب و کار این منطقه در گذشته دارد.

ابراهیمی با بیان اینکه این آسیاب آبی در کنار رودخانه روستای گزان خواص وسلطان آباد قرار دارد، گفت: این آسیاب آبی تا مرکز شهرستان ریگان ۶ کیلومتر فاصله دارد که در بهترین نقطه شهرستان و در جوار جنگل کهور منحصر به فرد ایرانی واقع است.

او با بیان اینکه برای احیا این آسیاب آبی به اعتبارات ملی نیاز است تا کار مرمت وبازسازی آن انجام شود، افزود: از مسئولان ریگان خواستار توجه و رسیدگی به این مکان و تامین اعتبار برای آغاز عملیات بازسازی و مرمت این اثر تاریخی هستیم.

نابودی آسیاب ۲۵۰۰ ساله در ریگان

همچنین حسین ابراهیمی بخشدار مرکزی ریگان از تخصیص اعتبار برای احیا این اثر تاریخی خبر داد و گفت: امسال برای آغاز مرمت و بازسازی آسیاب آبی روستای سلطان آباد اعتباراتی تخصیص داده می‌شود.

او افزود: این آسیاب آبی با قدمت بسیار زیاد میراثی ماندگار از گذشتگان ما است که به آن توجه جدی خواهیم داشت و تمام تلاش خود را برای احیا دوباره این اثر انجام می دهیم.

استان کرمان از جمله مناطقی است که در جای جای آن آثار تاریخی زیادی وجود دارد که نشان دهنده تاریخ کهن این استان است، اما این آثار ارزشمند و ماندگار که سرگذشت و تاریخ این منطقه را نشان می‌دهد نباید فراموش شوند چراکه امانتی است از گذشتگان تا آیندگان نیز آن را ببینند پس باید تمام تلاش خود را برای حفظ و نگهداری این میراث با ارزش به کار ببندیم.

گزارش از موسی ملائیان

انتهای پیام/ی

نظر شما