شناسهٔ خبر: 44256981 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بی مهری روزگار بر «آسیاب آبی» ریگان/میراث 2500 ساله‌ای که حال و روز خوبی ندارد

عدم توجه به آسیاب آبی ریگان با قدمت 2500 ساله که تامین‌کننده آرد اهالی روستاهای شهرستان و مقبره شاه‌خورشید ریگان بوده این روزها حال خوبی ندارد و به تلی از خاک تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، آسیاب آبی ریگان که در کنار رودخانه فصلی روستای سلطان‌آباد قرار دارد، به‌دلیل عدم توجه تخریب شده است. این آسیاب با قدمت 2500ساله که تامین‌کننده آرد اهالی روستاهای شهرستان و مقبره شاه‌خورشید ریگان بوده این روزها حال خوبی ندارد و به تلی از خاک تبدیل شده است.

در گذشته‌های دور قرارگرفتن این آسیاب با سنگ‌های بزرگ آرد مقبره شاه خورشید را تامین می‌کرد، آثار به جا مانده از این آسیاب آبی گواه آن را دارد که از رونق بسیار بالایی برخوردار بود.

سنگ‌های به جا مانده از این آسیاب تا سال‌ها قبل در این مکان وجود داشت اما افراد سودجو این سنگ‌ها را سرقت کرده اما آثار به جا مانده در آنها وجود دارد، آسیاب‌های آبی سلطان‌آباد ریگان  یکی از آثار ارزشمند تاریخی شهرستان به به‌شمار می‌رود که نیازمند ثبت ملی است.

فاصله این آسیاب ابی تا مقبره شاه‌خورشید تنها اثر ثبتی ریگان 500 متر است که این اثر با قدمتی بالای 2500ساله است و  این آسیاب با قدمتی بالاتر از مقبره شاه‌خورشید تخمین زده شده است.

در گذشته‌های دور این آسیاب آبی در میان جنگل‌های انبوه قرار داشت که طوفان‌های شدید مانع ا ز تخریب آن می‌شد اما با از بین رفتن پوشش گیاهی، آسیاب در معرض طوفان‌های شدید شن قرار گرفت و تخریب شد اما آثار به جا مانده از آن هم‌اکنون در حاشیه رودخانه فصلی ریگان وجود دارد که می‌طلبد مابقی این اثر تاریخی مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

رونق گذشته روستا با وجود آسیاب آبی

محمد رشیدی یکی از اهالی ریگان می‌گوید: خیلی دلمان می‌گیرد که این میراث ملی که از گذشتگان ماست، به چنین روزی گرفتار شده است، اجداد ما در گذشته به این آسیاب‌ها مراجعه کرده و آرد خود را تامین می‌کردند.

رضا مالک‌پور دیگر شهروند ریگانی تصریح کرد: پدر بزرگ ما در این آسیاب پدرش مشغول به‌کار بوده و اعلام می‌کند که بهترین آسیاب آبی ریگان در روستای سلطان‌آباد وجود داشت.

هوشنگ ده‌رضا تصریح کرد: صدای آب و آسیاب آبی از دور به گوش ما می‌رسید و موجب می‌شد که از روستاهای اطراف جهت تولید آرد به این آسیاب مراجعه کنند

وی افزود: این آسیاب در مقایسه با سایر آسیاب‌های ایران از زیبایی فوق‌العاده‌ای برخوردار بود چون در کنار بزرگترین رودخانه پر آب شهرستان قرار داشت.

مصطفی آبیار یکی از افرادی که اقوام وی هدایت آب را به آسیاب داشتند، ابراز کرد: در شهرستان ریگان در گذشته‌های دور بارندگی‌های خوبی صورت می‌گرفت و این رودخانه آب دائمی داشت.

وی گفت: صدای دلنشین این آسیاب آبی انسان را آن‌قدر به وجد می‌آورد که به‌صورت شبانه‌روزی کار و تلاش می‌کردیم و هیچ‌گاه خسته نمی‌شدیم.

آسیاب آبی سلطان‌آباد ثبت ملی می‌شود

امیر ابراهیمی نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ریگان اظهار داشت: در شهرستان ریگان بیش از 50 اثر تاریخی وجود دارد که تنها 5 اثر به ثبت رسیده و 5 اثر دیگر در شهرستان در شرف ثبت است که یکی از این آثار آسیاب آبی روستای سلطان‌آباد است.

وی خاطرنشان کرد: این آسیاب قدمت آن همزاد مقبره شاه‌خورشید شهرستان ریگان است که تامین‌کننده آرد مقبره شاه‌خورشید و روستاهای همجوار بود.

نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ریگان ابراز کرد: وجود این آسیاب آبی حکایت از استقرار جمعیت زیاد و رونق کسب و کار در این منطقه در گذشته به مرکزیت شهر قدیم ریگان دارد.

وی بیان داشت: این آسیاب آبی تا مرکز شهر ریگان 6 کیلومتر فاصله دارد که در بهترین نقطه شهرستان و در جنگل کهور منحصر به‌فرد ایرانی قرار گرفته است. برای احیای این آسیاب آبی به اعتباراتی نیاز است تا کار مرمت و بازسازی آن انجام شود.

ابراهیمی خواستار تخصیص اعتبار جهت بازسازی ومرمت این اثر تاریخی در شهرستان ریگان شد.

حسین ابراهیمی بخشدار مرکزی ریگان بیان داشت: امسال برای احیای آسیاب آبی روستای سلطان‌آباد اعتباراتی تخصیص داده خواهد شد و تمام تلاش خود را برای احیای این اثر تاریخی در این روستای تاریخی خواهیم کرد.

گزارش از: موسی ملائیان

انتهای پیام/80014/ب

نظر شما