شناسهٔ خبر: 43650149 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

علمای اهل سنت کردستان: برجسته‌سازی مشترکات اهل سنت و تشیع پیام هفته وحدت است

علما و روحانیون اهل سنت در کردستان معتقدند، برجسته‌سازی مشترکات اهل تسنن و تشیع مهمترین پیام هفته وحدت است چرا که حفظ وحدت بین مسلمانان شیعه و سنی موجب اقتدار بیش از پیش جهان اسلام و شکست توطئه‌های دشمنان می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، وحدت اسلامی به معنی همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون با وجود اختلافات مذهبی، در برابر دشمنان اسلام و بیگانگان است.

وحدت اسلامی به معنا و مفهوم یکی شدن مذاهب نیست، چراکه این نوع وحدت، نه شدنی است و نه منظور داعیان وحدت است، حتی به معنای شیعه شدن سنی، یا سنی شدن شیعه نیست، وحدت بلکه منظور، کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنۀ بین المللی است.

مسلمانان باید فارغ از اختلافات و با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام، هم سو و هم جهت حرکت کنند، اختلافات نباید مانع از اخوت اسلامی و وحدت صفوف مسلمانان در برابر دشمنان شود.

معنای اتحاد شیعه و سنی، دست برداشتن و کوتاه آمدن از اصول و اعتقادات خویش نیست، وحدت یعنی با توجه به اینکه بین دو مذهب، مشترکات بسیاری وجود دارد، دو گروه باید بر محور این مشترکات به هم نزدیک شوند و برای حفظ و تعالی اسلام با یکدیگر همکاری و همیاری داشته باشند.

وحدت در کلام امام امت

ما با برادران تسنن یکی هستیم واحد و مسلمان هستیم برادر هستیم، اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمان‌ها بشود بدانیم که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنی اصلا در کار نیست، ما همه با هم برادریم.

در اسلام‏ بین شیعه و سنى ابداً تفرقه نیست؛ بین شیعه و سنى نباید تفرقه باشد. باید وحدت کلمه را حفظ کنید. ائمه‌ی اطهار ما سفارش کردند به ما که بپیوندید با هم و با هم اجتماعمان را حفظ کنیم و کسى که این اجتماع را بخواهد که به هم بزند، یا جاهل است و یا مغرض و نباید به این حرف‌ها گوش بکنند.

برادران سنى ما نباید به یک تبلیغاتى که از طرف دشمنان اسلام مى ‏شود ترتیب اثر بدهند. ما با آن‌ها برادر هستیم، آن‌ها با ما برادر هستند. این مملکت مال همه ماست، مال همه‌ ما. مال اقلیت‌هاى مذهبى، مال مذهبیون ما، مال برادران اهل سنت ما. همه ما با هم هستیم.

وحدت از منظر رهبر امت

وحدت اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب تا انجا اهمیت دارد که می‌فرمایند «وحدت را مسأله‌ای استراتژیک نه تاکتیکی می‌دانند»

در اندیشه ی مقام معظم رهبری اتحاد مسلمانان و پرهیز آنان از اختلاف و تفرقه، زمینه‌ای مساعد برای «ایستادگی جمعی در برابر زورگویی‌های نظام سلطه» و «دفاع از منافع و حقوق ضایع‌شده‌ی جهان اسلام» به شمار می‌آید.

وحدت مسئله مهم مربوط به جهان اسلام است

ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج با بیان اینکه هفته وحدت بهترین ظرفیت برای تعمیق پایه‌های وحدت در جهان اسلام است، اظهار کرد: مسئله وحدت همواره یکی از مسائل مهم جهان اسلام بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تحقق وحدت از پایه‌ها و اهداف اصلی رسالت رسول اکرم(ص) است و امت واحده نخستین گام رسول اکرم(ص) بعد از اعلام رسالت الهی خویش بود.

به گفته وی، وحدت از برنامه‌های بنیادین اسلام برای ساختن جامعه سالم و به دور از آسیب است.

ضرورت تکیه بر اشتراکات و دوری از تفرقه

ماموستا محمدامین راستی عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم مدارس علوم دینی اهل سنت کشور هم اظهار کرد:  قبله واحد، قرآن واحد و پیامبر واحد از مشترکات مسلمانان است این اشتراکات باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

وی گفت: دشمنان اسلام همواره در راستای ایجاد تفرقه تلاش کرده‌اند، وحدت جامعه اسلامی توطئه‌های دشمنان را بی اثر می کند.

ماموستا راستی افزود: خوشبختانه مسئله وحدت در ایران موضوعی کاملا حل شده است در کشور ما شیعه و سنی بدون هیچ مشکلی در کنار هم زندگی می کنند.

مسئله وحدت در ایران موضوعی کاملا حل شده است 

 

امام جمعه موقت سنندج با تاکید براینکه دشمنان اسلام در طول تاریخ در راستای ایجاد اختلاف و تفرقه و جلوگیری از تقریب و وحدت جهان اسلام مسائلی که خارج از اصول مسلمانان است را بزرگنمایی می‌کنند، عنوان کرد: اتحاد و یکپارچگی مسلمانان شیعه و سنی در جهان هدف و سیاست دشمنان در "اختلاف بیانداز و حکومت کن" را بی‌نتیجه خواهد کرد.

ماموستا راستی تصریح کرد: دشمنان برای ایجاد شکاف در بین صفوف مسلمانان شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی را به وجود آورده‌اند تا با تفرقه‌افکنی به راحتی سیطره خود را بر امت اسلام گسترش دهند لذا مسلمانان باید با بصیرت مانع رسیدن دشمنان به اهداف شومشان شوند.

برجسته‌سازی مشترکات مسلمانان مهم‌ترین پیام هفته وحدت

ماموستا هاشم نوری امام جمعه اهل سنت قروه اظهار کرد: وحدت ابزار قدرتمند مسلمانان در مقابله با توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان اسلام است.

وی با بیان اینکه اتحاد و تقریب از مسائل بسیار مهم و حائز اهمیت در شرایط کنونی است، گفت: دین اسلام همواره توجه خاصی به وحدت مسلمانان داشته است در شرایط کنونی که اسلام در تنگنای سخت قرار گرفته و تنها و غریب مانده است توجه به تعمیق پایه‌های وحدت از ضرورت‌ها است.

امام جمعه اهل سنت قروه خاطرنشان کرد: دشمنان دین رسول‌الله تمام اختلافاتی که داشتند را کنار گذاشته و برای ضربه‌زدن به دین پیامبر و اسلام ناب محمدی اجماع کرده‌اند.

وی گفت: تفرقه در بین مسلمانان زیبنده دین اسلام و جهان اسلام نیست مسلمانان جهان باید با بازگشت به مشترکات زمینه را برای ریشه‌کن کردن اختلاف فراهم کنند.

مسلمانان جهان باید با بازگشت به مشترکات زمینه را برای ریشه کن کردن اختلاف فراهم کنند

 

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی نمونه بارز و کاملی از اتحاد، همدلی و یکپارچگی مسلمانان شیعه و سنی نه تنها در ایران بلکه در جهان است.

امام جمعه اهل سنت قروه افزود: هفته وحدت ظرفیت بسیار ارزشمند برای خنثی‌کردن توطئه‌ها و حربه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان اسلام است هفته وحدت نماد تحکیم پیوند مسلمانان با یکدیگر است.

ماموستا نوری با بین اینکه بزرگداشت این هفته توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کند، افزود: با توجه به اینکه شرایط کرونایی مانع برگزاری خیلی از برنامه‌های مولودی‌خوانی که در استان کردستان و کشور شده باید با بهره‌گیری از ظرفیت فضاهای مجازی و غیره این ایام را گرامی بداریم.

وی خاطرنشان کرد: برجسته‌سازی مشترکات اهل تسنن و تشیع مهمترین پیام هفته وحدت است که باید همه در حد توان خود در این راستا گام بردارند.

وحدت رمز پیروزی و اقتدار

ماموستا سیدحسین حسینی امام جمعه سقز با بیان اینکه اتحاد در بین مسلمانان موجب خنثی‌شدن توطئه‌های دشمنان می‌شود، گفت: شیوع کرونا ویروس برگزاری مراسمات هفته وحدت مثل سال‌های قبل را غیرممکن کرده است.

وی گفت: کمک و دستگیری از نیازمندان و رفع مشکلات اقشار محروم در این شرایط اقتصادی بهترین گام در راستای حرکت در مسیر دستورات پیامبر مهربانی است.

ماموستا حسینی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین پیام هفته وحدت به مسلمانان این است که در سایه قرآن کریم و سنت و سیره رسول اکرم (ص) وحدت خود را حفظ کنیم و در برابر توطئه‌های تفرقه‌آمیز دشمنان ایستادگی کنند.

مهم‌ترین پیام هفته وحدت این است که در سایه قرآن کریم و سنت و سیره رسول اکرم (ص) مسلمانان وحدت خود را حفظ کنند

 

وی افزود: دشمنان تنها راه ضربه زدن به دین اسلام و مکتب پیامبر خاتم را ایجاد شکاف در صفوف به هم پیوسته مسلمانان می‌دانند و در این راستا دست به هر نوع توطئه‌ای می‌زنند، وحدت، یکدلی و برادری شیعه و سنی کمر دشمن را می‌شکند.

ماموستا حسینی عنوان کرد: بصیرت و هوشیاری مهم‌ترین دستاورد هفته وحدت است باید از این ظرفیت که به برکت انقلاب اسلامی فراهم شده بهترین بهره را بگیریم.

و اما...

دشمنان دین اسلام امروز بیش از هر زمان دیگری  برای شعله‌ورکردن آتش تفرقه میان مذاهب اسلامی تلاش می کنند. شاید بتوان گفت در تاریخ اسلام کمتر زمانی به این اندازه امت اسلامی دچار تفرقه و تشتت شده است.

یقیناً به همان اندازه که دست‌های حیله‌گر بیگانگان در ایجاد این تفرقه مؤثرند، جهل و ناآگاهی گروه‌هایی از مسلمانان نیز هیزمی برای شعله‌ورتر شدن این آتش است.

علمای مذاهب مختلف، همانطور که از اندک اختلافات مذاهب در فروعات دین آگاهند به اشتراکات فراوان و اصیل مذاهب با یکدیگر نیز آگاهند و توجه و تکیه بر اشتراکات دینی را بهترین راه برای تعمیق پایه‌های وحدت و جلوگیری از تفرقه می‌دانند.

دوری از اسلام، پراکندگی و غفلت مسلمانان و تفرقه و اختلاف در جهان اسلام موجب سلطه دشمنان بر آنان می‌شود، باید با تقویت وحدت بین مسلمانان نگذاریم دشمنان با تفرقه‌افکنی بین مسلمانان به اهداف خود نزدیک شوند. 

انتهای پیام/2330/71/ی

نظر شما