به گزارش خبرگزاری آریا، محمد نصیری افزود: حدود 40 شرکت داخلی هم اکنون در طرح ساخت داخل K132 یا همان پژو 301 سابق حضور دارند که قطعات مورد نیاز را برای این طرح تولید و تأییدیههای لازم را نیز اخذ کردند که این نشان از توانمندی قطعه سازان داخلی است.
وی گفت: ما در مجموعه خود قفلهای سوییچی و ریموتهای مورد نیاز در سیستم ایمنی خودرو را داخلی سازی و در محدوده زمانی مورد نظر خودروساز تأمین کردیم که این ظرفیت با استفاده از توان و تخصص واحدهای تحقیق و توسعه و مهندسی ما ایجاد شده است.
عضو انجمن قطعه سازان خودرو افزود: در طرحهای رنو پارس که قبلاً با مشارکت خارجی انجام میشد این قطعه سازان داخلی بودند که قطعات مورد نیاز آنها را با استانداردهای مدنظرشان تولید و تأمین میکردند که توانمندی بالای قطعه سازان داخلی موجب شد بتوانند قطعات خود را حتی به فرانسه نیز صادر کنند که البته این توانمندی و دانش فنی در همه واحدهای قطعه سازی کشور وجود دارد.
آقای نصیری همچنین مشکل تأمین مواد اولیه در بعد داخلی و خارجی را مهمترین مشکل قطعه سازان دانست و گفت: در بعد خارجی از نظر تأمین ارز و ترخیص مواد اولیه از گمرکات دچار مشکل هستیم در بعد داخلی نیز اگر چه عمده تولید کنندگان مواد اولیه مانند فولاد مبارکه و پتروشیمی ها، دولتی هستند، اما این شرکتها هم در حوزه تأمین و به هم به لحاظ قیمتی طوری برخورد میکنند که فعالیت واحدهای تولیدی، هیچ توجیه اقتصادی ندارد.
وی ادامه داد: مشکل بعدی ما به روز نشدن قیمتهای قطعات توسط خودروسازان است، زیرا ما اکنون با قیمتهای سال 98 کار میکنیم در حالی که مواد اولیه و هزینههای تولید 2 تا 3 برابر افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، عضو انجمن قطعه سازان خودرو همچنین گفت: مطالبات ما از خودروسازان دیگر مشکل ما در شرایط کنونی است، زیرا این مطالبات به 5 تا 8 ماه رسیده و با توجه به این که خرید نقدی مواد اولیه جایگزین خریدهای اعتباری 3 تا 4 ماهه قبلی شده این موضوع نیاز به سرمایه در گردش اقتصاددانان را به چند برابر افزایش داده است.
نظر شما