شناسهٔ خبر: 43634023 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

عضو انجمن قطعه سازان خودرو خبر داد

توانمندی قطعه سازان داخلی، عامل جبران بدعهدی پژو

نصیری، عضو انجمن قطعه سازان خودرو گفت: با بدعهدی و رها کردن طرح پژو ۳۰۱، این قطعه سازان داخلی بودند که با تکیه بر توانمندی خود خلاء حضور فرانسوی‌ها را در این طرح پر کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، محمد نصیری عضو انجمن قطعه سازان خودرو، افزود: حدود ۴۰ شرکت داخلی هم اکنون در طرح ساخت داخل K۱۳۲ یا همان پژو ۳۰۱ سابق حضور دارند که قطعات مورد نیاز را برای این طرح تولید و تأییدیه‌های لازم را نیز اخذ کردند که این نشان از توانمندی قطعه سازان داخلی است.

وی گفت: ما در مجموعه خود قفل‌های سوییچی و ریموت‌های مورد نیاز در سیستم ایمنی خودرو را داخلی سازی و در محدوده زمانی مورد نظر خودروساز تأمین کردیم که این ظرفیت با استفاده از توان و تخصص واحدهای تحقیق و توسعه و مهندسی ما ایجاد شده است.

عضو انجمن قطعه سازان خودرو افزود: در طرح‌های رنو پارس که قبلاً با مشارکت خارجی انجام می‌شد این قطعه سازان داخلی بودند که قطعات مورد نیاز آن‌ها را با استانداردهای مدنظرشان تولید و تأمین می‌کردند که توانمندی بالای قطعه سازان داخلی موجب شد بتوانند قطعات خود را حتی به فرانسه نیز صادر کنند که البته این توانمندی و دانش فنی در همه واحدهای قطعه سازی کشور وجود دارد.

نصیری همچنین مشکل تأمین مواد اولیه در بعد داخلی و خارجی را مهمترین مشکل قطعه سازان دانست و گفت: در بعد خارجی از نظر تأمین ارز و ترخیص مواد اولیه از گمرکات دچار مشکل هستیم در بعد داخلی نیز اگر چه عمده تولید کنندگان مواد اولیه مانند فولاد مبارکه و پتروشیمی ها، دولتی هستند، اما این شرکت‌ها هم در حوزه تأمین و به هم به لحاظ قیمتی طوری برخورد می‌کنند که فعالیت واحدهای تولیدی، هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: مشکل بعدی ما به روز نشدن قیمت‌های قطعات توسط خودروسازان است، زیرا ما اکنون با قیمت‌های سال ۹۸ کار می‌کنیم در حالی که مواد اولیه و هزینه‌های تولید ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته است.

عضو انجمن قطعه سازان خودرو همچنین گفت: مطالبات ما از خودروسازان دیگر مشکل ما در شرایط کنونی است، زیرا این مطالبات به ۵ تا ۸ ماه رسیده و با توجه به این که خرید نقدی مواد اولیه جایگزین خریدهای اعتباری ۳ تا ۴ ماهه قبلی شده این موضوع نیاز به سرمایه در گردش اقتصاددانان را به چند برابر افزایش داده است.

نظر شما