شناسهٔ خبر: 43539541 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حل کامل مشکل آب در غرب تهران و پرند/ حق‌‌آبه کشاورزان تغییر نمی‌کند، اما باکیفیت‌ می‌شود

معاون وزیر نیرو گفت: تصفیه‌خانه ششم تهران سامانه‌ای برای آبرسانی به مناطق ۲۱، ۲۲، ۹، ۵، ۱۸ شهر تهران و شهر پرند است و با افتتاح آن در روزهای آینده مشکل تأمین این مناطق را به طور کامل حل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، قاسم تقی زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو ظهر امروز در بازدید از تصفیه‌خانه ششم تهران با بیان اینکه تصفیه‌خانه ششم تهران سومین تصفیه‌خانه بزرگ کشور است، اظهار کرد: تصفیه‌خانه ششم تهران که این هفته با دستور ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری خواهد رسید سامانه‌ای برای آبرسانی به مناطق ۲۱، ۲۲، ۹، ۵، ۱۸ شهر تهران و شهر پرند است و در واقع آب حدود یک‌پنجم شهر تهران را تأمین می‌کند.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها در تهران یک میلیارد و دویست میلیون مترمکعب مصرف آب داشته باشیم که این سامانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب آن را تضمین خواهد کرد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو، درباره ویژگی‌های این طرح گفت: از ویژگی‌های این طرح انتقال آب به‌وسیله یک تونل ۳۰ کیلومتری از زیر سد کرج است که آب را مستقیما به تصفیه‌خانه می‌رساند و این آب پس از تصفیه به برخی از مناطق تهران و شهر پرند منتقل می‌شود. 

وی با بیان اینکه آب تصفیه شده در تصفیه‌خانه شماره شش یکی از باکیفیت‌ترین آب‌های کشور است، تشریح کرد: آب تصفیه شده در این تصفیه‌خانه از نظر EC (میزان املاح موجود در آب) یک‌دوم متوسط EC آب شرب تهران و از نظر کدورت یک‌دهم کدورت آب تهران را دارد.

خامسی در خصوص فاز دوم پروژه تصفیه‌خانه ششم تهران، گفت: این پروژه در فاز اول که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد ۷ و نیم مترمکعب در ثانیه آب را تصفیه می‌کند و در فاز دوم ۷ و نیم مترمکعب دیگر به این ظرفیت اضافه خواهد شد.

وی ادامه دارد: فاز دوم زمانی شروع خواهد شد که ما بتوانیم آب طالقان را به سد کرج منتقل کنیم که البته کار آن شروع شده است و به‌زودی پیمانکار و سرمایه‌گذار آن را فراخوان خواهیم کرد.

تصفیه خانه ششم تهران مشکل آب غرب تهران و پرند را حل می‌کند

معاون آب و آبفای وزیر نیرو، با اشاره به مشکلات حال حاضر مناطق ۲۱ و ۲۲ شهر تهران و شهر پرند در حوزه تأمین آب، تصریح کرد: قطعاً تصفیه‌خانه ششم مشکل این مناطق را به طور کامل حل خواهد کرد.

وی درباره تأخیر ده‌ساله این پروژه گفت: این تأخیر علت دیگری جز کمبود اعتبار نداشته است اما شورای شهر فعلی تهران اعتبار خوبی برای این طرح اختصاص دادند که از طریق آب و فاضلاب تهران این اعتبار به پروژه تزریق شد و ما توانستیم ظرف این دو سال این پروژه را تکمیل کنیم.

خامسی مصرف کمتر از آب‌های زیرزمینی و کم شدن آلودگی آب در حین انتقال تا تصفیه‌خانه را از مزایای دیگر این طرح برشمرد و تشریح کرد: در حال حاضر در سال به‌صورت متوسط آب شهر تهران ۷۰ درصد از طریق آب‌های سطحی و ۳۰ درصد از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و ظرف این دو سال که وضعیت آب سطحی بهتر شده است، مصرف آب زیرزمینی نیز ۵درصد کاهش یافته است.

وی افزود: قبلا آب از سد کرج از طریق رودخانه به تصفیه‌خانه می‌رسید، و این بدین معنا بود که آلودگی‌های زیادی در مسیر به آن وارد می‌شد و همیشه مشکلاتی را ایجاد می‌کرد اما در حال حاضر آب در مسیر بسته، ۳۰ کیلومتر منتقل می‌شود و به تصفیه‌خانه می‌رسد.

حق‌‌آبه کشاورزان تغییر نمی‌کند، اما باکیفیت‌ می‌شود

معاون آب و آبفای وزیر نیرو درباره حقابه کشاورزان در جنوب غرب تهران، گفت: کسانی که پیش‌تر حقابه داشته‌اند به همان منوال باقی خواهد بود و البته با آغاز به کار این طرح کیفیت آب آن‌ها نیز بهتر نیز خواهد شد. 

وی درباره پروژه فاضلاب تهران و فرایند پیشرفت آن، بیان کرد: حدود ۶۷۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب تهران اجرا شده است که حدود ۷۰ درصد پروژه است لکن این پیشرفت به‌صورت متوازن صورت نگرفته است و در برخی مناطق مشکلات جدی وجود دارد.

برای مثال منطقه ۲۲ شهر تهران اصلاً شبکه فاضلاب ندارد لکن با شهرداری، خصوصاً ساخت تصفیه‌خانه‌ها به توافقاتی رسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود اگر تصفیه‌خانه فیروز بهرام هم امسال به نتیجه برسد، بخش عمده‌ای از مشکلات آب تهران حل خواهد شد.

خامسی درباره میزان بارندگی در پاییز امسال، گفت: میزان بارندگی از ابتدا مهر تاکنون نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است ولی میزان ورودی به سدها ۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد ولی در مجموع من می‌توانم بگویم تفاوت چندانی با سال گذشته نداریم اما پاییزی کم آب و زمستانی پرآب را پیش‌بینی می‌کنیم.

افزایش قیمت آب شرب، با تصویب هیئت دولت صورت می‌گیرد که هفت درصد برای امسال بوده است و هیچ تغییری در هیچ زمانی نخواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما