شناسهٔ خبر: 43540160 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو | لینک خبر

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خبر داد:

تصفیه‌خانه ششم آب تهران پنج‌شنبه افتتاح می‌شود/ افتتاح طرح بزرگ آبرسانی به پایتخت

نرگس شیخ الاسلامی

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: تونل انتقال آب به طول ۳۰ کیلومتر از سد امیرکبیر، به عنوان اولین پروژه مهم انتقال آب پایتخت پنج‌شنبه افتتاح خواهد شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "قاسم تقی زاده خامسی" در حاشیه بازدید از تصفیه خانه ششم تهران با بیان این مطلب اظهار کرد: طرحی که این هفته با دستور ریاست جمهوری به بهره برداری خواهد رسید، سامانه آبرسانی به مناطق 21 ،22، 9، 5، 10 و شهر پرند است که این تصفیه‌خانه با ظرفیت ۷۵۰۰ لیتر در ثانیه در غرب تهران افتتاح خواهد شد.
خامسی با بیان اینکه این تصفیه خانه در واقع حدود یک پنجم شهر تهران را زیر پوشش خود قرار خواهد داد، عنوان کرد: این سامانه 250 میلیون متر مکعب  آب را تامین خواهد کرد.
معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه نیاز آبی تهران یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال است، ادامه داد: تا ابتدای تابستان سال آینده بخش اول این تصفیه خانه با ظرفیت ۲.۵ مترمکعب برثانیه راه اندازی می‌شود.
وی افزود: آب این تصفیه خانه از نظر کدورت یک دهم کدورت آب تهران را خواهد داشت که می‌تواند بر متوسط  کیفیت آب تهران تاثیرگذار باشد.
خامسی با تاکید بر اینکه این پروژه در فاز اول 7.5 متر مکعب بر ثانیه آب را تصفیه می‌کند، اضافه کرد:  فاز دوم زمانی شروع خواهد شد که بتوانیم آب طالقان را به سد کرج منتقل نموده که پیمانکار طرح با پیدا کردن سرمایه گذار در حال  فراهم کردن آن است.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا همچنین ضمن اشاره به اینکه شورای شهر تهران در  تامین و اعتبار این طرح نقش عمده ای داشته است، گفت: با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه مشکل مناطق 21 و 22 و همچنین شهر پرند حل خواهد شد.  
خامسی میزان برداشت از آب‌های سطحی را در حال حاضر 70 درصد و آب زیرزمینی را 30 درصد دانست و اظهار کرد: ظرف دو سال گذشته وضعیت آب سطحی بهبود پیدا کرده و حتی 5 درصد نیز کاهش پیدا کرده و طبیعتا آب این تصفیه خانه از کیفیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: در گذشته آب رودخانه از سد کرج وارد تصفیه خانه می‌شد و با تمام آلودگی‌ها و ساخت و سازها و رستوران‌هایی که در مسیر است، همواره مشکلاتی برای شرکت آب منطقه‌ای و محیط زیست به همراه داشت که اکنون با این طرح آب مستقیم وارد تصفیه خانه می‌شود و مشکلات یاد شده را در پی نخواهد داشت.
خامسی یادآور شد: با افتتاح سومین تصفیه خانه بزرگ کشور حقابه کشاورزان با این طرح تغییری نخواهد کرد، بلکه بهتر هم خواهد شد و همچنین بخشی از آب که همواره با فاضلاب تهران ترکیب می‌شود اکنون با بهره برداری این طرح و با استفاده از تونل از این عمل جلوگیری خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص شبکه فاضلاب تهران عنوان کرد: تاکنون حدود 6 هزار و 700 کیلومتر لوله کشی، تونل، کانال و شبکه برای فاضلاب تهران اجرایی شده است، اما به صورت متوسط توزیع نشده و در بعضی مناطق همچنان با مشکل مواجه هستیم. با شهرداری نیز به توافقاتی مبنی بر ساخت تصفیه‌خانه رسیده‌ایم که امیدوارم به نتیجه برسد و اگر تصفیه‌خانه فیروز بهرام هم امسال تکمیل شود، بخش  عمده‌ای از فاضلاب تهران قابل حل خواهد بود.

نظر شما