شناسهٔ خبر: 42429771 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خراسان‌رضوی|شهری ۵۰ هکتاری بدون یک متر فضای سبز/ «سمیع‌آباد» فاقد امکانات تفریحی اولیه است

گروه استان‌ها- سمیع‌آباد که به تازگی به شهر نیز ارتقاء پیدا کرده در ۲۷ کیلومتری تربت جام در خراسان رضوی است اما فاقد فضای سبز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تربت‌جام، از گذشته‌های دور مردم شهرها و کلانشهرها برای تفریح و شاد کردن کودکانشان به فضاهای سبز شهری مراجعه و این رویه با افزایش جمعیت شهرنشینی از سوی برنامه‌ریزان به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

پارک‌ها مناطق شهری را ارزشمندتر می‌‌کنند، سلامت جسمی شهروندان را بهبود می‌بخشند و سبب تقویت روابط اجتماعی بین ساکنان محله می‌شوند و به نبرد با اثرات مخرب ناشی از تغییرات آب و هوایی می‌روند.

سمیع آباد مرکز بخش پایین جام شهرستان تربت جام است که در تیرماه سال 1397 به شهر ارتقا یافت و  با تربت جام 27 کیلومتر فاصله دارد و دارای 1618 نفر جمعیت و نزدیک 50 هکتار وسعت این شهر است.

«سمیع‌آباد» تربت جام  علیرغم دارا بودن جمعیتی نزدیک به 2 هزار نفر از داشتن حتی یک متر فضای سبز و یا یک عدد تاب و سرسره نیز محروم است. به نظر می‌رسد فقدان وجود حداقل امکانات بازی برای شهروندان می‌تواند سمیع‌آباد را تنها شهر فاقد فضای سبز و پارک بازی در سطح کشور  معرفی کند.

ایمان_خ یکی از جوانان سمیع‌آبادی در این زمینه می‌گوید: سمیع‌آباد اکنون شهر شده و نیاز به فضای سبز دارد تا جوانان تابستان‌ها برای تفریح و استفاده از طبیعت این همه مسیر را با این جاده خطرناک به تربت جام نروند.

محمد_ش یکی از پدران سمیع‌آبادی می‌گوید: سمیع‌آباد نه فضای سبز و نه پارک بازی دارد و ایجاد پارک از گذشته یکی از دغدغه‌ها و انتظارات خانواده‌ها بوده و اکنون که تبدیل به شهر شده و دارای شهردار است و بابت پروانه ساخت و ساز شهرداری هزینه می‌گیرد این انتظار بیشتر وجود دارد که شهرداری اقدام به ایجاد فضای سبز کند.

یکی از مادران سمیع‌آبادی نیز ضمن گلایه خویش بابت نبود فضای بازی می‌گوید: اکنون حتی روستاها دارای پارک بازی و تاب و سرسره هستند اما فرزندان ما باید در کوچه‌های خاکی و خیابان بازی کنند.

موضع شورای شهر

رئیس شورای اسلامی شهر سمیع‌آباد ضمن تایید گلایه شهروندان گفت: متاسفانه در شهر سمیع‌آباد هیچگونه پارک بازی وجود ندارد و کودکان عزیز رنج می‌برند و این در حالی است که روستاهای کم جمعیت بخش پایین جام پارک بازی دارند.

عبدالکریم شهرکی افزود: سمیع‌آباد از لحاظ فضای سبز بسیار ضعیف است و واضح‌تر بگویم هیچگونه فضای سبز در سطح شهر وجود ندارد و نبود زمین مناسب مشکل اساسی فضای سبز و پارک بازی کودکان در شهر سمیع‌آباد است هر چند شهردار شهر سمیع‌آباد و شوراهای اسلامی شهر  با جدیت پیگیر این موضوع  هستند که ان‌شاءالله این مشکل حل شود.

شهروندان به کمک شهرداری بیایند

شهردار سمیع‌آباد هم در این رابطه گفت: شهر سمیع‌آباد در چهاردهم تیرماه 1397 با حضور استاندار وقت افتتاح شد؛ بدیهی است که شهر تازه تاسیس با مشکلات عدیده‌ای روبروست و وضعیت مالی دولت هم برکسی پوشیده نیست.

در دو سال اخیر شهرداری جهت تامین زیرساخت‌های شهری تلاش زیادی کرده؛ از جمله تکمیل و تصویب طرح هادی روستایی سمیع‌آباد، انتخاب مشاور و تهیه و تصویب طرح مطالعاتی حریم شهر، انتخاب مشاور و تهیه و تصویب طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر سمیع‌آباد و خرید ماشین‌آلات عمرانی از جمله لودر،  یک دستگاه کمپرسی و تانکر حمل آب و خرید لوله انتقال آب فضای سبز از جمله این موارد بوده است.

حسن غلامیان افزود: در طرح هادی روستایی سمیع‌آباد زمین پارک با کاربری فضای سبز طراحی نشده و بهتر است بگوییم زمین مناسب در محدوده سمیع‌آباد با وسعت مورد نیاز موجود نبوده؛ در دو سال اخیر با جلسات متعدد با کارشناسان فضای سبز استانداری و بررسی وضعیت شهر، یکی دو مکان به استانداری پیشنهاد شد که به دلیل وسعت کم و عدم قرار گرفتن در مرکزیت جمعیت، مورد موافقت قرار نگرفت.

وی ادامه داد: با مالکان شهر سمیع‌آباد و روستای «خاتون‌آباد» هم مذاکرات زیادی صورت گرفته و هنوز زمین مورد نیاز با ابعاد مورد تایید استانداری پیدا نشده است.یکی از راه‌های دیگر  خرید زمین است که شهرداری توان مالی لازم را ندارد‌ و  بهترین و سریع‌ترین راه این است که شهروندانی که متقاضی احداث پارک شهری هستند خود دست به‌کار شوند و به کمک شهرداری بیایند و زمین مورد نیاز را از طریق خیرین و مالکان اراضی شهر سمیع آباد تهیه کنند.

شهردار سمیع‌آباد گفت: اعضای شورای اسلامی شهر سمیع‌آباد و شهرداری در دو سالی که از تاسیس شهرداری می‌گذرد گام‌های بلند و تلاش‌های بسیاری داشتند؛ شهر با مشارکت شهروندان ساخته می‌شود و همه باید برای ساختن شهری زیبا و پویا تلاش کنیم چرا که شهرداری نهاد عمومی غیردولتی است و ارائه خدمات شهرداری مستلزم کسب درآمد و مشارکت همه شهروندان است.

گزارش از عبدالرحیم ساربانی

انتهای پیام/282/ف

نظر شما