شناسهٔ خبر: 40514648 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نفس های آخر هسته خفته داعش در عراق/ عملیات سنگین و غافلگیرکننده حشدالشعبی علیه تروریست ها

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- آخرین اخبار از تحولات میدانی عراق از عملیات سنگین و غافلگیرکننده بسیج مردمی عراق علیه داعش حکایت دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، نیروهای مسلح عراق امروز طی یک عملیات سنگین و انجام 26 حمله هوایی، 46 دهانه غار متعلق به داعش را منهدم و دستکم 19 تروریست را به هلاکت رساندند.
«یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که نیروهای مبارزه با تروریسم در استان نینوی ضمن تخریب غارهای داعش، تعدادی از عناصر آن در یک عملیات که شاهد 26 حمله هوایی در جنوب شهر «مخمور» بود به قتل رساندند.
رسول در بیانیه‌ای گفت: «به فرمان فرمانده کل نیروهای مسلح و با هماهنگی فرماندهی عملیات مشترک و نیروی هوایی ارتش و ائتلاف بین المللی تشکیلات سازمان مبارزه با تروریسم ماموریت‌های ویژه‌ای را در مناطق جغرافیایی پراکنده از کشور انجام دادند که از طریق آن نیروهای این سازمان نیروی هوایی را در جریان اطلاعات دقیقی از حضور عناصر داعش و مکان اختفای آنها قرار داد».
به گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، این مقام نظامی عراق افزود: «بر اساس اطلاعات دریافتی، امروز 26 حمله هوایی انجام شده که با نابودی 46 غار و کشته شدن 19 عضو داعش در ارتفاعات قره جوغ شهر مخمور همراه بود. نیروهای مبارزه با تروریسم همچنین دو عضو داعش را در منطقه الفلوجه در استان الانبار را دستگیر کردند».
وی همچنین گفت: «نیرویی از این سازمان در منطقه حوران در استان الانبار هم سه مقر داعش را منهدم کرد».
عراق طی چند هفته اخیر عملیات‌های خود را برای سرکوب بقایای داعش در این کشور شدت بخشیده است.

جزئیات مرحله دوم عملیات قهرمانان عراق
مرحله دوم عملیات «قهرمانان عراق» برای تعقیب عناصر باقیمانده گروه تروریستی داعش در استان های صلاح الدین و کرکوک از سه شنبه هفته جاری آغاز شده است.
نیرو‌های امنیتی عراق در چارچوب مرحله دوم عملیات قهرمانان عراق به تحت تعقیب قرار دادن عناصر باقی مانده از داعش در جنوب غرب استان کرکوک ادامه می‌دهند و عملیات غافلگیرکننده‌ای در کوهستان طوز خرماتو در صلاح الدین در مجاورت منطقه استان‌های شمالی انجام دادند؛ منطقه‌ای که وجود داعش در آن به منزله تهدیدی برای استان‌های هم مرز محسوب می‌شد.
یگان‌های فرماندهی محور شمال بسیج مردمی با هدف فرصت ندادن به عناصر باقی مانده از گروه تروریستی داعش برای استفاده از هر راهی که ممکن است داعش در آن تحرکاتی انجام دهد، عملیات غافلگیرکننده‌ای در مناطق کوهستانی طوز خرماتو در ادامه عملیات دوم قهرمانان عراق انجام دادند.
ابو رضا النجار فرمانده محور شمال بسیج مردمی در این خصوص گفت: «هدف از این عملیات تسلط بر منطقه و همچنین تثبیت موقعیت برخی یگان‌ها برای جلوگیری از عبور عناصر داعش از این منطقه و فرار آن‌ها به دیاله بود.»
نافع سلیم العکیلی مدیر جنبش‌های سازمان بسیج مردمی اعلام کرد: «همه مناطق پاکسازی شد. به برادران خود در کرکوک اطمینان خاطر می‌دهیم. بسیج مردمی عناصر داعش را هر جایی که باشند، تحت تعقیب قرار می‌دهد.»
احمد اسعد جایرلی فرمانده نیروی ویژه وابسته به فرماندهی محور شمال بسیج مردمی گفت «منطقه رها شده بود و عناصر داعش به راحتی در این مناطق تحرکاتی انجام می‌دادند.»فرماندهان امنیتی بر این باورند که کاهش مسافت بین خط قرمز بین مرز‌های منطقه کردستان عراق و دولت مرکزی بهترین راه حل برای پایان دادن به تحرکات عناصر داعش در این مناطق است.
ستاد اطلاع رسانی وزارت دفاع عراق اعلام کرد: از زمان آغاز «عملیات قهرمانان عراق»، یگان زرهی نهم به اجرای وظایف ویژه خود ادامه می‌دهد. این یکی از خودرو‌های زرهی است که اکنون اقدامات مقدماتی برای منفجر کردن آن در یکی از روستا‌های جنوب غرب کرکوک انجام می‌شود.
یکی از فرماندهان ارتش عراق گفت «واحد مهندسی یگان زرهی در حال اجرای عملیات پاکسازی جاده‌ها از باقی ماندگان گروه تروریستی داعش است. یکی از فرماندهان ارتش عراق گفت «ارتش، پلیس فدرال و واکنش سریع و همچنین نیرو‌های ویژه در این عملیات مشارکت داشتند. هدف از این عملیات، برقراری امنیت و ثبات در مناطق جنوب غرب کرکوک است.»

پاکسازی 43 روستا در عملیات «قهرمانان عراق» در کرکوک
حشد شعبی در بیانیه‌ای از پاکسازی 43 روستا از لوث وجود تروریسم و کشف 122 پایگاه داعش در جنوب غربی کرکوک خبر داد.
حشد شعبی روز پنجشنبه در بیانیه‌ای ضمن اعلام حضور خود در عملیات «قهرمانان عراق» گفت که در این عملیات، 43 روستا در جنوب غربی استان کرکوک پاکسازی شده است.
در این بیانیه آمده است: در این عملیات تاکنون، 43 روستا پاکسازی و 122 پایگاه، 11 تونل، 61 بمب، 2 کمربند، 4 خودروی زرهی، 10 موتور سیکلت و کارگاه بمب سازی کشف شده است.
حشد شعبی همچنین اعلام کرد که سه فرد ربوده شده نیز از چنگ داعش آزاد شدند.

پاکسازی بیش از 50 کیلومتر در استان دیالی
نیروهای الحشد الشعبی در قالب عملیات وسیع «ابطال العراق» از پاکسازی 50 کیلومتر از استان دیالی از عناصر داعش خبر داد.
تیپ یکم الحشد الشعبی مستقر در استان دیالی در شرق عراق امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که توانسته بیش از 50 کیلومتر را در این استان پاکسازی کند.
به نوشته وبسایت المعلومه، در بیانیه الحشد الشعبی آمده است که این عملیات در منطقه کوههای «قره تبه» صورت گرفته و طی آن چندین مقر و مخفیگاه تروریست‌های داعش کشف و منهدم شد.
همزمان «طالب الموسوی» فرمانده الحشدالشعبی در استان دیالی نیز امروز از اجرای عملیات دیگری در این استان در رشته کوههای «حمرین» در قالب عملیات «ابطال العراق» خبر داد و گفت که نیروهای این نهاد نظامی اقدام به گشت‌زنی و پاکسازی این منطقه کردند.
به گفته وی رشته کوه حمرین به علت پستی و بلندی و ناهمواری‌ها خالی از سکنه است و ازاین‌رو تروریست‌های داعش در حال بهره‌برداری از این شرایط هستند. به گفته وی عملیات‌های الحشدالشعبی در دیالی در هماهنگی با شاخه این نهاد در استان‌های کرکوک و صلاح‌الدین است.


نظر شما