شناسهٔ خبر: 40410312 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حجت الاسلام نجاتی:

کنگره بین المللی علمی هنری فرهنگی بقیع برگزار می‌ شود

مدیر واحد بقیع پژوهی پژوهشکده حج و زیارت به ارائه گزارشی از نشست هم اندیشی بقیع و واحد بقیع پژوهی پژوهشکده حج و زیارت پرداخت و گفت: در آینده نزدیک کنگره بین المللی علمی هنری فرهنگی بقیع برگزار می‌ شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «محمدسعید نجاتی» عصر امروز(شنبه ۱۰خرداد) در هم اندیشی مجازی «بقیع؛ نگین تراث اسلامی» که به همت پژوهشکده حج و زیارت و کمیته فرهنگی اربعین حسینی در آستانه هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع برگزار شد، در جمع بندی مباحث ارائه شده و گزارشی از اقدامات صورت گرفته اظهار داشت: مظلومیت ائمه بقیع و نزدیک شدن به صدمین سال تخریب بقاع متبرک بقیع قلب همه مسلمانان را به درد می‌ آورد.

 

مدیر واحد بقیع پژوهی پژوهشکده حج و زیارت بیان داشت: به همین دلیل با توجه به شرایط فعلی جامعه یک هم اندیشی را در بستر فضای مجازی برای استفاده و ترویج و تبلیغ فرهنگ بقیع با عنوان بقیع، نگین تراث اسلامی با همکاری اعضای مختلف بعثه مقام معظم رهبری برگزار کنیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این همایش با حضور نخبگان دنیای اسلام از کشورهای مختلف از جمله عراق، الجزایر، ایران و پاکستان برگزار شد و از جمله مباحثی که در این همایش مطرح شد، تحولات تمدنی ابنیه بقیع، جایگاه زیارت بقیع درنزد اهل سنت و سیر تحولات تصویری بقیع بود.

 

حجت الاسلام نجاتی با بیان این که اثر تخریب بقیع بر وحدت اسلامی نیز در این همایش بررسی شد، گفت: دانشمندان جهان اسلام در این راستا مطالب گرانسنگی مطرح کردند و امیدواریم این نشست، گامی در پاسداشت تراث اسلامی از جمله بقیع باشد.

 

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: در ادامه به ارائه گزارشی از واحد بقیع پژوهی می‌ پردازیم که از جمله آنها برای برگزاری یک کنگره بین المللی علمی و هنری و فرهنگی طرح ریزی شده است و از سوی دیگر برای استفاده از بستر فضای مجازی دو سایت به عنوان بانک اطلاعات بقیع راه اندازی شده است.

 

مدیر واحد بقیع پژوهی پژوهشکده حج و زیارت یادآور شد: از جمله اقدامات این واحد، همکاری برای برگزاری همین نشست بود که به لطف خدا در این هم اندیشی از شش اثر پرده برداری می‌ شود که از جمله آنها اسناد مربوط به تخریب بقیع است که در مجموعه اول 200 سند رسمی آمده است.

 

وی عنوان کرد: بهشت بقیع در شعر آیینی، طراحی برای یک ضریح، مشروح مذاکرات هم اندیشی بقیع پژوهی و منزل خلوت گزینان که گزارش های مرتبط با بقیع از عهد صفویه و قاجار است، از دیگر کتبی است که رونمایی می‌ شود و همچنین آخرین شماره ویژه نامه میقات حج با عنوان بقیع در همین نشست رونمایی می‌ شود.

 

حجت الاسلام نجاتی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: این واحد از همه اندیشمندان و پژوهشگران و هنرمندان می‌ خواهد تا آثار خودشان در مورد بقیع و تخریب بقاع متبرک به این واحد عرضه کنند تا بتوانیم فرهنگ بقیع را تعالی بخشیده و تولید آثار علمی را در این راستا ارتقا بدهیم.

پایان پیام/694

نظر شما