شناسهٔ خبر: 40410311 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیر مؤسسه امام الحسن(ع) عراق:

بقیع یکی از اجزای تمدنی اسلام به شمار می رود

حجت الاسلام والمسلمین خرسان قبرستان بقیع را یکی از اجزاء تمدنی مهم تمدن اسلامی دانست و گفت: تعظیم و تکریم بقیع در حقیت تکریم شخصیت های بارز و تاریخ ساز و چهره های برجسته علمی و فرهنگی و اساسا تعظیم انسانیت است که در قبرستان بقیع مدفون شده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «سید کاظم خرسان» عصر امروز(شنبه ۱۰ خرداد) در هم اندیشی مجازی «بقیع؛ نگین تراث اسلامی» که به همت پژوهشکده حج و زیارت و کمیته فرهنگی اربعین حسینی در آستانه هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع برگزار شد، با اشاره به ضرورت پاسداشت و احیای یادبود بزرگان اسلام در بقیع اظهار داشت: خوارج و ناصبیان عصر دو مرتبه به مقبره ای تعدی کردند که پیامبراکرم و اصحاب آن را گرامی می داشتند و در سال های 1221 و 1344 حرم های مطهر را در جنت البقیع تخریب کردند.

 

مدیر مؤسسه امام الحسن(ع) عراق با طرح این سؤال که دلیل اهتمام و بزرگداشت بقیع چیست؟ گفت: تخریب حرم های بقیع اعتدا و تعدی به عدل قرآن در حدیث ثقلین است که در میان شیعه وسنی نقل شده و مقتضای اطاعت از امر الهی در ابراز محبت و مودت به ذی القربا و خویشان پیامبر گرامی اسلام(ص) است.

 

وی تأکید کرد: براساس روایات متعدد از رسول الله کسی که به زیارت قبور اهل بیت برود لایق ثواب ها و پاداش های فراوان  الهی می‌شود، این در حالی است که پیامبر اکرم(ص) خبر داده گروهی اندک از امتش که بدترین خلق الله هستند به این قبور بی احترامی کرده و زائرانش را مسخره و استهزاء می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین خرسان با تأکید بر این که اهتمام به قبور انبیاء و اولیاء الهی تعظیم و بزرگداشت شعائر اسلامی است، گفت: از آن طرف از بین بردن شان یک واقعیت باعث از بین رفتن خود واقعیت در ذاکره و اذهان عمومی می شود.

 

وی قبرستان بقیع را یکی از اجزاء تمدنی مهم تمدن اسلامی دانست و گفت: بی توجهی به آن به معنای بی توجهی به تمدن اسلامی و تمدن بشری است، در حالی که امت های متمدن را می بینیم که برای آثار تاریخی و تمدنی حتی اگر کوچه ای قدیمی باشد، هزینه های گزافی را متحمل می شوند.

 

مدیر مؤسسه امام الحسن عراق بیان داشت: تعظیم و تکریم بقیع در حقیت تکریم شخصیت های بارز و تاریخ ساز و چهره های برجسته علمی و فرهنگی و اساسا تعظیم انسانیت است که در قبرستان بقیع مدفون شده اند و تکریم این قبرستان تکریم مقام علمی و فرهنگی و تمدنی بزرگانی است که از اقوام مختلف اسلامی در قبرستان بقیع هستند.

پایان پیام/694

نظر شما