شناسهٔ خبر: 39233166 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

گزارش آنا از یک اختلاف‌نظر مدیریتی؛

ناهماهنگی ستاد مقابله با کرونا و مدیریت شهری وضعیت پایتخت را وخیم‌تر کرد/ ساز ناکوک جنگ با کرونا در تهران

علیرغم هشدارهای وزارت بهداشت مبنی بر این‌که پس از تعطیلات نوروز وضعیت به حالت عادی بازنخواهد گشت افزایش حجم ترافیک در پایتخت شرایط را نگران‌کننده کرده و این در حالی است که تمهیدات لازم برای این موضوع نیز انجام نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با پایان یافتن تعطیلات نوروز و آغاز فعالیت ادارات و سازمان‌ها، نگرانی‌ها از لحاظ ایجاد ازدحام و ترددها در شهر و سرعت یافتن شیوع و تلفات ناشی ویروس کرونا افزایش یافت.

این شرایط به‌نظر در پایتخت بسیار نگران‌کننده‌تر از سایر شهرها بود به‌طوری‌که در نخستین روز کاری پس از تعطیلات نوروز صف ترافیک صبحگاهی در معابر بزرگراهی به 43 کیلومتر رسید.

این در حالیست که کیانوش جهانپور سخنگوی ستاد مقابله با کرونا چندی قبل هشدار داد که این تصور برای برخی پیش آمده که با پایان تعطیلات وضعیت عادی است اما وضعیت عادی نیست و هیچ استانی وضعیت سفید ندارد.

وی در ارتباط با وضعیت شیوع ویروس کرونا در پایتخت نیز عنوان کرد که تهران وضعیت قرمز دارد. اگر چه با کاهش مرگ و میر در تهران روبرو بودیم اما این وضعیت در مورد تهرانی بود که مردم در خانه مانده بودند و نه تهرانی که با بازگشت مسافران و آغاز تردد وسایل حمل و نقل مواجه شده است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا اذعان کرد: تهران در دو هفته دیگر مشکلات متفاوتی خواهد داشت و ما انتظار وضعیت بدتری را داریم. 

با توجه به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر عدم رعایت بحث فاصله‌گذاری اجتماعی در استفاده از حمل و نقل عمومی با توجه به آغاز فعالیت‌‌ ادارات و سازمان‌ها در پایتخت، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ارتباط با این موضوع اظها کرد: ما پیش‌تر بر این باور بودیم که ستاد مقابله با کرونا شیوه‌نامه استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی و چگونگی اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس را در دسترس دارد اما با بررسی‌های انجام شده مشخص شد‌ این شیوه‌نامه در ستاد کرونا موجود نیست.

وی با بیان این‌که تهیه این شیوه‌نامه در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در دو روز کاری آماده خواهد شد، عنوان کرد: پس از تهیه این شیوه‌نامه هماهنگی لازم با ستاد کرونا انجام و در آن ستاد برای نحوه اجرای آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از احتمال نهایی شدن  شیوه‌نامه اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی تا هفته آینده خبر داد.

با وجودی‌که فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران به جز ازدحام صبحگاهی از خلوت بودن ایستگاه‌ها و قطارهای مترو در شانزدهم فروردین ماه خبر داده بود ولی محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران می‌گوید که تعداد مسافران اتوبوس در پایتخت اندک نیست و تا زمانی‌که تا زمانی که ممانعت خروج از منازل وجود نداشته باشد و شهروندان پروتکلی برای تردد در سطح شهر نداشته باشند استفاده از اتوبوس انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به این مطلب که عکس‌ها و فیلم‌هایی که از شلوغی اتوبوس‌ها منتشر شده،‌ نشان می‌دهد متأسفانه شهروندان به تعداد اندک استفاده از ماسک و دستکش را مدنظر قرار داده‌اند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران می‌گوید در حال تدوین طرح فاصله گذاری اجتماعی اتوبوس‌ها در پایتخت هستیم که برخی اقدامات این طرح آغاز شده و بنا داریم نحوه چیدمان اتوبوس‌ها و محل ایستادن مسافران را به صورتی طراحی کنیم که فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

ترفع برخی از اقدامات پیشگیرانه این شرکت را شامل ضدعفونی اتوبوس‌ها در ابتدا و انتهای خط، تجهیز رانندگان به مواد ضدعفونی کننده و ماسک و جداسازی کابین راننده از مسافر در اتوبوس‌های بی‌آرتی عنوان کرده است.

به‌نظر می‌رسد عدم هماهنگی مدیریت شهری با ستاد مقابله با کرونا پس از تعطیلات نوروز و عدم برنامه‌ریزی لازم پیش از شروع به کار سازمان‌ها و ادارات پیش‌بینی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا را تبدیل به واقعیت خواهد کرد و در دو هفته آتی و تا سازماندهی مجدد برای اجرای طرح هوشمند فاصله‌گذاری اجتماعی شاهد وضعیت وخیمی از لحاظ سرعت شیوع و تلفات ناشی از ویروس کرونا باشیم.

انتهای پیام/ 4105/

نظر شما