شناسهٔ خبر: 39120016 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

سخنگوی وزارت بهداشت

تعطیلات کرونایی تا بیستم فروردین ادامه دارد/ آیا افراد بدون علامت، ناقل نیستند؟/ الکل‌های صنعتی و تقلبی بیش از ۳ هزار تَن را مسموم کرد و جان ۳۲۰ تَن را گرفت

بر اساس مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا و تشدید طرح فاصله گذاری اجتماعی و موعدی که در آن مشخص شده و رئیس جمهور نیز بر آن تاکید کرده، قطعا تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا بیستم فروردین ادامه دارد و بعد درباره تداومش تصمیم گیری می‌شود. این تصمیم شامل مشاغل و اماکنی که با شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بودند هم می‌شود.

صاحب‌خبر -
تابناک اجتماعیهمان گونه که نوروز امسال مثل نوروز هر سال نبود، روز طبیعت امسال هم متفاوت با همیشه است و با قانون‌شکنان برخورد خواهد شد؛ این را سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید و بر الزامی و اجباری بودنش در راستای تشدید طرح فاصله گذاری اجتماعی تاکید دارد.
 
به گزارش «تابناک»؛ دکتر کیانوش جهانپور در نشست امروز خود با اصحاب رسانه ـ که مثل هر روز آنلاین و ویدئو کنفرانس برگزار شد ـ با تاکید بر مولفه‌هایی که موجب شده به فاز مدیریت بیماری کووید۱۹ در کشورمان برسیم، مشارکت مردم، انتخاب قرنطینه خانگی و پرهیز از سفرهای نوروزی را از جمله شاخص ترین دلایل خواند و ابراز امیدواری کرد با تداوم این مشارکت، به ویژه در روز طبیعت، بتوانیم هرچه سریعتر به فاز کنترل و مهار بیماری در کشورمان برسیم.
 
وی با تاکید بر تدابیر اتخاذ شده برای سیزدهمین روز فروردین گفت: از تجمع افراد در بوستان‌ها، تفرجگاه ها، فضاهای سبز و محیط زیست جلوگیری خواهد شد و اگر اقلیتی با ساده‌انگاری با ماجرا برخورد کنند و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را جدی نگیرند، با مانعی به نام قانون مواجه خواهند شد.
 
تعطیلات کرونایی تا ۲۰ فروردین ادامه دارد/ الکل‌های صنعتی و تقلبی بیش از ۳ هزار نفر را مسموم کرد و جان ۳۲۰ نفر را گرفت
 
سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت مدارس و دانشگاه ها گفت: بر اساس مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا و تشدید طرح فاصله گذاری اجتماعی و موعدی که در آن مشخص شده و رئیس جمهور نیز بر آن تاکید کرده، قطعا تعطیلی مدارس و دانشگاه ها تا بیستم فروردین ادامه دارد و بسته به تمدید و تعدیل یا تشدید این تصمیم در آینده مشخص خواهد شد که این تعطیلی تمدید خواهد شد یا خیر.
 
جهانپور در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین آمار مسمومیت و مرگ با مصرف الکل در کشور گفت: تاکنون ۳۱۱۷ مسمومیت ناشی از مصرف الکل و آشامیدنی‌های الکلی در کشور گزارش شده که ۱۰۶۶ نفر از آنان در بیمارستان‌ها بستری هستند و ۷۳ نفر ایشان تحت مراقبت های ویژه قرار دارند و وضعشان بحرانی است. همچنین ۶۲ نفر از مسمومان با الکل، نابینا یا کم بینا شدند و ۲۸۴ نفر نیاز به خدمات دیالیز پیدا کرده‌اند. این در حالی است که ۳۲۰ نفر (تقریبا معادل ۱۰ درصد مسموم شدگان) بر اثر مصرف فرآورده‌های الکلی تقلبی فوت کرده‌اند.
وی افزود: این تعطیلی شامل کارمندان و همه مشاغلی که با شروع طرح فاصله گذاری اجتماعی ـ که برخی تمایل دارند آن را فاصله گذاری فیزیکی بخوانند و این پیشنهاد را مطرح می‌کنند، غافل از آنکه این دو اسم در پروتکل های علمی آمده و چیز تازه ای نیست ـ تعطیل شدند هم می‌شود و در خصوص اماکنی که تعطیل شده اند، مثل سینماها هم وضعیت مشابه است و همه چیز تا بیستم فروردین تمدید شده است.

جهانپور در ادامه گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار کارمند قطعی داریم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفرشان یعنی ۵۰ درصد در همان ابتدای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند. از ۵۰ درصد بعدی ۵۰۰ هزار نفر کارکنان نظام سلامت هستند که نه‌ تنها امکان تعطیلی آنان وجود ندارد بلکه مضاعف هم کار می‌کنند. ۲۵۰ هزار تَن هم در شهرداری‌ها هستند و ۲۰۰ هزار نفر هم در حوزه خدمات عمومی فعالیت می‌کنند و همچنین نیرو‌های امنیتی هم باید ذکر شوند که کار آنها هم تعطیل‌ بردار نیست.

وی افزود: بنابراین تکلیف بیش از دو میلیون تَن از کارمندان ادارات مشخص است که تعطیل هستند یا در هیچ شرایطی امکان تعطیلی برایشان وجود ندارد. ۵۰۰ هزار نفر دیگر می‌ماند که تا سقف یک سوم از آنان با نظر وزیر یا رییس دستگاه اجرایی مربوطه در روز‌های عادی صرفا جهت انجام امور ضروری و نه فرآیند‌های اداری غیر ضروری، در دستگاه‌های مربوطه با رعایت فاصله‌گذاری و رعایت نکات بهداشتی فردی و عمومی حضور پیدا می‌کنند.

جهانپور درباره سیاست‌های دوگانه در حوزه مقابله با کرونا و بلیت‌فروشی برخی آژانس‌های مسافرتی و وسایل حمل و نقل عمومی گفت: هیچ سیاست دوگانه‌ای وجود ندارد، بلکه از روز اول شناسایی کرونا سیاست‌مان اعمال محدودیت در تردد‌ها و مراودات و سفر‌های درون شهری و بین‌شهری بود که از دو مسیر دنبال شد؛ اول از مسیر آموزش عمومی و اطلاع‌رسانی همگانی و اقناع افکار عمومی در جهت "خودمراقبتی" و "دیگرمراقبتی" و دوم اجرای فاز فاصله‌گذاری اجتماعی که ابتدا با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و متعاقب آن تعطیلی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از کارمندان دولت همراه شد، ادامه یافت و حالا تشدید شده اما با بازگشت مسافران مواجهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره مسئولیت مشترک کشور‌ها در مبارزه با کرونا گفت: بشر درباره حفاظت از محیط زیست به این نتیجه رسید که موضوع حفاظت از محیط زیست جز با اقدام و مسئولیت مشترک ممکن نیست. حوزه سلامت هم دغدغه مشترک همه جهان است، به ویژه بیماری کرونا که همه‌گیری جهانی دارد، نیازمند اقدام جهانی است و مسئولیت و اقدام مشترک، تنها راه نجات بشر از کووید ۱۹ خواهد بود. کشور‌های مختلف توانمندی‌هایی دارند که می‌توانند به اشتراک بگذارنند و محدودیت و جدال‌های موجود باید در کارزار مقابله با کرونا کنار گذاشته شود.

جهانپور ادامه داد: میثاق و تعهد مشترک کشور‌ها باید مبتنی بر مسئولیت مشترک باشد و سازمان جهانی بهداشت می‌تواند مرکز ثقل در تعریف مسئولیت و اقدامات مشترک باشد. جز این راه دیگری برای مقابله با پاندمی کرونا وجود ندارد. دولت‌هایی که بخواهند در این زمینه مانع‌تراشی کنند و تن به مسئولیت مشترک ندهند یا بخواهند به پاندمی دامن بزنند باید مشخص شوند و سازمان ملل متحد و کشور‌ها می‌توانند افکار عمومی را روشن کنند که چه کشور‌هایی این مسئولیت را نمی‌پذیرند.
 
تعطیلات کرونایی تا ۲۰ فروردین ادامه دارد/ الکل‌های صنعتی و تقلبی بیش از ۳ هزار نفر را مسموم کرد و جان ۳۲۰ نفر را گرفت

وی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش زباله‌های بیمارستانی طی روز‌های کرونایی و راه مقابله با آن گفت: با توجه به اینکه کووید ۱۹ بیماری واگیر است، حساسیت بیشتری برای امحای زباله‌های عفونی در بیمارستان‌ها وجود دارد و این روز‌ها ادوات و وسایل بهداشتی و حفاظتی بیشتر استفاده می‌شود. بر همین اساس به مجموع زباله‌های بیمارستانی اضافه خواهد شد و به دلیل استفاده از اقلام حفاظتی و بهداشتی برای بیماران و کادر بهداشت و درمان شاهد افزایش زباله‌های عفونی بیمارستانی خواهیم بود. زباله‌ها با توجه به امکانات بی‌خطرسازی در بیمارستان‌ها، به‌ویژه بیمارستان‌های تابعه وزارت بهداشت  بی‌خطر می‌شوند و دفن و امحای زباله بی‌خطر شده به دست شهرداری صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این که آیا افراد ناقلِ بدون علامت، بیماری را منتقل نمی‌کنند، گفت: هیچ گزاره اثبات شده‌ای درباره کووید ۱۹ نداریم و حتی تضاد‌هایی گزارش شده و آنچه می‌توان برداشت کرد، این است که افراد ناقل بدون علامت می‌توانند بیماری را منتقل کنند، اما احتمال سرایت ویروس از آنان نسبت به افراد علامت‌دار کمتر است. البته نمی‌توان با دقت اظهارنظر کرد و باید این گونه تلقی کرد که افراد علامت‌دار بیماری را منتقل می‌کنند و افراد بدون علامت احتمال انتقال کمتری دارند.
 

نظر شما