شناسهٔ خبر: 38256703 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

کرونا واترپلوی ایران را از المپیک محروم می‌کند؟

ویروس مرگ‌بار کرونا، شانس المپیکی‌شدن را از تیم ملی واترپلوی ایران گرفت. رقابت‌های واترپلوی انتخابی المپیک قاره آسیا، قرار بود در روز‌های ۲۰ تا ۲۶ بهمن ماه در قزاقستان برگزار شود که به دلیل شیوع گسترده بیماری خطرناک کرونا، از سوی میزبان به تعویق افتاد.

صاحب‌خبر -

ویروس مرگ‌بار کرونا، شانس المپیکی‌شدن را از تیم ملی واترپلوی ایران گرفت. رقابت‌های واترپلوی انتخابی المپیک قاره آسیا، قرار بود در روز‌های ۲۰ تا ۲۶ بهمن ماه در قزاقستان برگزار شود که به دلیل شیوع گسترده بیماری خطرناک کرونا، از سوی میزبان به تعویق افتاد.

از آنجا که چین یکی از چهار تیم دعوت‌شده به این مسابقات بود، قزاقستانی‌ها برای تأمین سلامت ورزشکاران و جلوگیری از پیشرفت این ویروس، محدودیت‌های مسافرتی را برای افرادی که از چین به کشورشان سفر می‌کنند، وضع کردند. در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد قزاقستان زمان بعدی برگزاری این رویداد مهم را مجددا اعلام کند، اما حالا گفته می‌شود که مسابقات کلا با تصمیم فدراسیون جهانی شنا، شیرجه و واترپلو (فینا) لغو شده است.

آن‌طور که از شواهد امر پیداست فینا می‌خواهد با لحاظ‌کردن نتایج رقابت‌های واترپلوی بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، تکلیف تنها سهمیه آسیا را برای شرکت در المپیک ۲۰۲۰ توکیو مشخص کند. رقابت‌های واترپلوی بازی‌های المپیک با حضور ۱۲ تیم برگزار می‌شود که تنها دو سهمیه به آسیا تعلق گرفته است. سهمیه اول متعلق به ژاپن میزبان است و سهمیه دوم هم به تیم برتر رقابت‌های انتخابی می‌رسید که با این شرایط دیگر رقابتی در کار نیست.

فدراسیون جهانی شنا، شیرجه و واترپلو اعلام کرده که به دلیل مشکل به‌وجود‌آمده می‌خواهد این سهمیه مردان را به قزاقستان که در بازی‌های آسیایی سال قبل قهرمان شد، بدهد. در بخش بانوان نیز تصمیم‌گیری شده که این سهمیه به تیم چین داده شود که این تیم نیز قهرمان جاکارتا شد؛ البته باید دید تا مرداد ماه سال آینده وضعیت کشور چین برای مقابله با ویروس کرونا به کجا ختم می‌شود. آیا ورزشکاران چینی این اجازه را دارند که به ژاپن سفر کنند یا نه؛ اما آنچه اهمیت دارد این است که واترپلوییست‌های ایرانی با این اتفاق شانس حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را از دست دادند.

واترپلوییست‌های کشورمان سال گذشته در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا دست به کار بزرگی زدند و بعد از ۴۴ سال در این رشته صاحب مدال (برنز) شدند. این ملی‌پوشان به لطف مقام سومی‌شان در آسیا، امیدوار بودند که با حضور در مسابقات انتخابی قزاقستان، بار دیگر شگفتی بیافرینند و برای نخستین بار حضور در میدان المپیک را تجربه کنند. چین، ایران، قزاقستان و کره‌جنوبی چهار تیم رقابت‌های انتخابی قاره آسیا بودند.

برگزاری یا عدم برگزاری مسابقات واترپلوی انتخابی المپیک در قاره آسیا هنوز به صورت رسمی به کشور‌ها اعلام نشده است، اما به نظر می‌رسد لغو این پیکار‌ها بسیار جدی است. در این بین تیم کره‌جنوبی با توجه به اینکه شانس زیادی برای صعود به المپیک ندارد، نظر خاصی هم نسبت به این موضوع نداشته؛ قزاق‌ها، اما از این تصمیم استقبال کرده‌اند؛ فدراسیون ایران هم مخالفت خود را با این پیشنهاد اعلام کرده است. مسئولان این فدراسیون خواهان برگزاری دیدار انتخابی شده‌اند و در بسته پیشنهادی خود اعلام کرده‌اند که یا یک بازی به صورت رفت و برگشت بین تیم‌های ایران و قزاقستان برگزار شود یا اینکه این دو تیم در یک کشور بی‌طرف مقابل هم قرار بگیرند.

محسن رضوانی رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در این باره می‌گوید: «وقتی فدراسیون جهانی تصمیمی می‌گیرد، نمی‌توان کاری کرد، اما ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم. ژاپن تیم اول آسیا، قزاقستان دوم و ایران سوم است. چون ژاپن سهمیه المپیک دارد از نگاه ما باید یک تک‌مسابقه بین دو تیم ایران و قزاقستان برگزار شود. ما هم همه تلاش خود را خواهیم کرد تا این موضوع را مدیریت کنیم».

واترپلوی ایران بعد از سومی در بازی‌های آسیایی شانس زیادی برای کسب سهمیه المپیک برای خود متصور بود. تیم واترپلوی ایران با تمرینات مداوم و نگه‌داشتن سرمربی خارجی در پی کسب سهمیه المپیک بوده و اکنون به نظر می‌رسد باید کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش نیز از این رشته حمایت کنند تا این مسابقه برگزار شود.

نظر شما