شناسهٔ خبر: 37971328 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برگزاری جلسه بررسی راهکار‌های کاهش آفلاتوکسین شیر خام در اداره کل دامپزشکی استان

جلسه‌ بررسی راهکار‌های کاهش آفلاتوکسین در شیر خام با حضور مسئولین بهداشتی واحد‌های جمع آوری شیر خام به ریاست مدیرکل دامپزشکی استان در تبریز برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، صبح امروز جلسه‌ای با موضوع بررسی راهکار‌های کاهش آفلاتوکسین در شیر خام با حضور مسئولین بهداشتی واحد‌های جمع آوری شیر خام به ریاست مدیرکل دامپزشکی استان در تبریز برگزار شد.

 بهداد مدیرکل دامپزشکی استان گفت: صاحبان صنایع و دستگاه‌های متولی تمام تلاش شان با وجود مشکلات این است تا شیر سالم و بهداشتی برای مصرف کنندگان تامین کنند.

او با بیان اینکه استاندارد‌های ما در بحث آفلاتوکسین شیر خام در کشور ۵ برابر استاندارد‌های آمریکا و اتحادیه اروپا است گفت: در زمینه سلامت شیر خام تعداد ۵۳۰ بازدید انجام گرفت و ۱۲۰ مورد آزمایش صورت گرفت که نشان دهنده حد مجاز آفلاتوکسین در شیر‌های خام بوده است.

بهداد افزود: یکی از مهمترین اقدامات دامپزشکی استان در بحث کنترل بیماری‌ها این بود که تمام کانون‌های بیماری‌ها را در طول سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است از جمله بحث بیماری تب مالت، که طبق آمار مرکز بهداشت استان، تنها در سال جاری این روند به ۸۱۱ نفر کاهش یافته است که در سال ۹۲، حدود ۱۷۳۲ نفر گزارش شده بود.

او همچنین، بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان را بیماری مشترک بین انسان و دام عنوان کرد و افزود: استان ما کریدور مهاجرت پرندگان است و یکی از بهترین مکان‌ها برای زمستان گذرانی پرندگان، اما به لطف خدا از سال ۹۴ و ۹۵ تنها کمتر از ۱۰ درصد تولید دام با این بیماری مواجه بودند، اما در سال ۹۸، سالی آرام و سلامت را پشت سر گذاشتیم.

بهداد گفت:  ۱۴ کشتارگاه در استان داریم که سه عدد آن‌ها صنعتی هستند و مجهز به دستگاه پیش سرد که همگی گوشت سالم را به مصرف‌کننده ارائه می‌کنند، اما نیاز داریم مردم نیز از گوشت‌هایی خریداری کنند که در کشتارگاه‌ها تهیه شده تا از بیماری تب کریمه کنگو نیز جلوگیری شود.

جعفری دبیر انجمن صنایع غذایی استان گفت: ما به عنوان بخش خصوصی و تولیدکنندگان استان با سلامت مردم در تماس هستیم و باید دقت مان را افزایش دهیم چرا که کیفیت محصولات قابل معامله نیست.

او  افزود: فضای مجازی قدرت زیادی پیدا کرده است که باید آن را قبول کنیم و متاسفانه راست و دروغ در آن قاطی شده است، اما باید از پتانسیل‌های این فضا استفاده کنیم و در تمامی مقاطع با همکاری همدیگر مطالب مفیدی را در جهت سلامت محصولاتمان بارگذاری کنیم.

انتهای پیام/ک

نظر شما