شناسهٔ خبر: 37690940 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

غسان سلامه خبر داد:

طرح امنیتی سازمان ملل برای خروج همه نظامیان بیگانه از لیبی

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی از وجود یک طرح امنیتی خبر داد که مستلزم خروج همه شبه نظامیان خارجی از این کشور تحت هر شرایطی و با هر تابعیتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، «غسان سلامه»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی روز گذشته -شنبه- اعلام کرد که سازمان ملل یک طرح امنیتی برای خروج همه شبه‌نظامیان خارجی از این کشور با هر نوع تابعیتی و هر نوع وضعیت قانونی دارد.

وی گفت که تعداد فراوانی از شبه‌نظامیان خارجی از بیش از ۱۰ کشور در حال جنگ در جبهه‌های لیبی هستند که آخرین مورد آن ورود تعدادی از شبه‌نظامیان سوری به لیبی است. 

سلامه افزود: «وضعیت قانونی این شبه‌نظامیان متفاوت است. شرکت‌های امنیتی خصوصی در راستای منافع این گروه یا آن گروه فعالیت می‌کنند. برخی نیروهای نظامی به عنوان کارشناس یا مربی در کنار هر یک از طرف‌های درگیر فعالیت می‌کنند. برخی از نیروها نیز بر اساس ایدئولوژی‌های خاص به لیبی آمده و در اینجا می‌جنگند». 

وی تأکید کرد: «ما با حضور هر یک از عناصر غیر لیبیائی چه نظامی یا مزدور یا شرکت‌های امنیتی خصوصی مخالف هستیم و یک طرح امنیتی وضع کردیم که مستلزم خروج همه آنها از این کشور است».

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی درباره مأموریت کنفرانس برلین گفت که این کنفرانس به دنبال حل همه جانبه مشکل لیبی نیست بلکه فقط تلاشی است برای ایجاد یک چتر حمایتی بین‌المللی که طرف‌های لیبیایی درباره آن در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی به توافق خواهند رسید.

وی ابراز امیدواری کرد که با گفت‌وگوهای لیبیایی-لیبیایی در هفته‌های آینده دولت وحدت ملی در این کشور تأسیس شود که به حضور دولت در طرابلس و دولت موازی دیگر خاتمه دهد.

نظر شما