شناسهٔ خبر: 37672001 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در جریان نشست برلین

سازمان ملل طرح آتش‌بس دائمی برای لیبی ارائه می‌دهد

رویا معصومی

فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی، کنفرانس برلین را "چتر حمایت" از توافقات بعدی لیبی خواند و اعلام کرد، برای تبدیل آتش‌بس موقت به آتش‌بس دائم طرحی دارد که در این کنفرانس مطرح خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، تقریبا ۴۸ ساعت پیش از برگزاری کنفرانس برلین که قرار است فردا (یکشنبه) برگزار شود، غسان سلامه، فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی در گفت‌وگوی تلفنی که روزنامه الشرق الاوسط آن را برقرار کرد، گفت، طرح کاملی برای تبدیل آتش‌بس موقت به آتش‌بس دائمی دارد که آن را در کنفرانس برلین مطرح خواهد کرد.

وی تأکید کرد، کنفرانس برلین به دنبال حل تمامی مشکلات لیبی نیست بلکه به دنبال ایجاد چتر بین‌المللی حمایتی از توافق‌های بعدی  لیبیایی‌ها است. این کنفرانس چتر حمایتی از توافق‌های آتی لیبیایی‌ها در سطوح اقتصادی، سیاسی و نظامی است.‌

سلامه ابراز امیدواری کرد که دولت وحدت ملی از طریق گفت‌وگوی ملی طی هفته‌های آتی تشکیل شود تا به پدیده دو دولت موازی پایان دهد.

وی گفت به دنبال اتحاد این دو دولت و ایجاد دولت متحد ملی است.

این مقام بین‌المللی گفت، تعداد زیادی نظامیان خارجی از بیش از ۱۰ کشور در لیبی می‌جنگند که آخرین آنها از سوریه آمده‌اند. طرح امنیتی برای خروج همه این نظامیان با هر تابعیتی از لیبی تدوین شده است.

سلامه در این مصاحبه درخصوص اهداف کنفرانس برلین گفت: هدف از این نشست این است که کشورهای دخالت کننده در امور لیبی در نشست حضور داشته و بر سر برخی موارد از جمله توقف مداخله خارجی در امور لیبی، توقف صادرات تسلیحات و نیروهای نظامی به این کشور و احترام به توافق‌های آتی لیبیایی‌ها در سطوح اقتصادی، سیاسی و نظامی به توافق برسند. در نتیجه کنفرانس برلین چتر بین‌المللی حمایتی از توافق‌های بعدی لیبیایی‌ها خواهد بود. من این ایده را اواخر ماه ژوئیه در شورای امنیت مطرح کردم و شورا هم با آن موافقت کرد. ما تلاش داریم این چتر حمایتی بین‌المللی را ایجاد و تفاهم داخلی را در لیبی برقرار کنیم.

وی درخصوص موضع آمریکا پیرامون نشست برلین تصریح کرد: نوعی آشفتگی در موضع آمریکا وجود داشت اما این آشفتگی به تدریج کاهش یافت. در ابتدا آمریکایی‌ها درباره روند برلین احتیاط داشتند اما در روزهای اخیر توجه بیشتری به آن نشان می‌دهند و به بررسی جزئیات آن می‌پردازند. می‌دانستم که آمریکا در سطح بسیار ضعیفی در برلین حضور خواهد داشت اما از دو روز پیش آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند سطح نمایندگی خود را بالا ببرند و مایک پامپئو، وزیر خارجه را برای حضور در آنجا بفرستند و او خواست که به محض ورود به برلین با ما ملاقات کند و ما هم با او گفت‌وگو کرده و در جریان تحولات لیبی قرار می‌دهیم. من معتقدم آمریکا اکنون بیشتر از هر زمان دیگری نسبت به موفقیت این نشست تمایل دارد.

سلامه در مورد تلاش پارلمان مستقر در شرق لیبی وابسته به خلیفه حفتر، فرمانده‌ نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی برای لغو مشروعیت دولت توافق ملی این کشور گفت: قطعنامه ذی‌ربط شورای امنیت در سال ۲۰۱۶ بر مشروعیت این دولت تصریح دارد. ما امیدواریم دولت وحدت ملی از طریق گفت‌وگوی ملی طی هفته‌های آتی تشکیل شود تا به پدیده دو دولت موازی پایان دهد. ما به دنبال اتحاد این دو دولت و ایجاد دولت متحد ملی هستیم اما تا زمان اجرایی شدن این ایده، باید به قطعنامه‌های شورای امنیت احترام گذاشت که همچنان دولت توافق را به رسمیت می‌شناسد و نباید دولتی یا کسی با این قطعنامه‌ها مخالفت کند.

فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی در مورد فعالیتش پس از کنفرانس برلین گفت، پس از کنفرانس برلین به احیای سه روند اقتصادی، سیاسی و نظامی در لیبی می‌پردازد که ششم ژانویه این روندها را شروع کرده است. در روند نظامی در صورتی که دولت توافق و خلیفه حفتر لیستی از پنج نظامی از هر طرفی بدهند فورا آنها را در ژنو جمع می‌کند تا درباره روند تقویت آتش‌بس و تبدیل آتش‌بس موقت به آتش‌بس دائمی به مذاکره بنشینند.

وی در خصوص اینکه آیا در خصوص آتش‌بس از سازمان ملل یا کشورهای دیگر حمایتی دریافت کرده است یا خیر، تصریح کرد: برای درخواست این حمایت به برلین می‌روم، طرح کاملی برای تبدیل آتش‌بس موقت به آتش‌بس دائمی دارم که آن را در کنفرانس برلین مطرح خواهم کرد تا موافقت و حمایت از این طرح را به دست آورم.

فرستاده ویژه سازمان ملل همچنین به لیبی با بیان اینکه این کشور نیاز دارد همه مداخلات خارجی در امور لیبی متوقف شود، گفت: تعطیلی یا توقف تولید نفت در این کشور عواقب جدی خواهد داشت.

انتهای پیام

نظر شما