شناسهٔ خبر: 37686345 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان ملل: نتایج کنفرانس برلین در مورد لیبی قابل پیش بینی نیست 

تهران - ایرنا - نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی در مورد برگزاری کنفرانس برلین گفت: ما در خصوص این کنفرانس امیدوار هستیم اما نمی‌توانیم نتایج آن را پیش بینی کنیم.  

صاحب‌خبر -

به گزارش رویترز، غسان سلامه شنبه گفت: ما نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که آیا کنفرانس برلین که با هدف دستیابی به آتش بس در این کشور قرار است روز یکشنبه برگزار شود، می‌تواند باعث بازگشایی مجدد بنادر نفتی شرق لیبی شود.  
سلامه به خبرنگار رویترز گفت: در کنفرانس برلین قرار است در مورد بسته شدن بنادر نفتی لیبی بحث و گفت‌وگو صورت گیرد تا از ادامه تعطیلی این بنادر در هفته‌ها یا ماه‌ها آتی جلوگیری شود.  
به گفته نماینده ویژه سازمان ملل، اگر مسئله لیبی امروز و فردا حل نشود، این موضوع چالش برانگیزتر خواهد شد.  
نهاد ملی نفت لیبی روز شنبه اعلام کرد، به دنبال تعطیلی مهمترین بنادر نفتی لیبی در شرق این کشور از سوی نیروهای تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر» مورد حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی، بیش از نیمی از صادرات نفت لیبی متوقف شده است.  
این نهاد با صدور بیانیه‌ای افزود: صادرات نفت از بنادر «البریقه»،  «راس لانوف»،  «الحریقه»،  «الزویتینه» و «السدره» در شرق لیبی متوقف شده است. بسته شدن این بنادر باعث خواهد شد که تولید نفت این کشور از یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشگه در روز به ۵۰۰ هزار بشگه در روز کاهش یابد.  
نیروهای حفتر در حالی اقدام به بستن بنادر اصلی لیبی کردند که آلمان و سازمان ملل در تلاش هستند که این ژنرال بازنشسته لیبی و حامیان خارجی آن را در نشست روز یکشنبه در برلین متقاعد کنند که حملات مستمرش را به طرابلس متوقف کند.  
حفتر از ۹ ماه گذشته حملات گسترده و پیاپی را علیه طرابلس مقر دولت وفاق ملی لیبی مورد حمایت جامعه جهانی آغاز کرده است.  
به عقیده ناظران، بستن بنادر اصلی لیبی، بیانگر شکست کنفرانس برلین است که قرار است با حضور حفتر و «فائز سراج» نخست وزیر دولت وفاق ملی و حامیان خارجی آن‌ها برگزار شود.  
نهاد ملی نفت لیبی پیش از این، درباره بستن بنادر در شرق لیبی هشدار داده بود.  
پیشتر «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان گفته بود که برلین میزبان کنفرانس صلح لیبی خواهد بود و از همه طرف‌های درگیر در لیبی و نمایندگان ۱۱ کشور برای شرکت در کنفرانسی که حل بحران این کشور را هدف قرار می‌دهد، دعوت کرد.  
لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری معمر قذافی حاکم وقت این کشور، تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری را شاهد بود.  
 

نظر شما