شناسهٔ خبر: 66791883 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

قنادباشی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

شهید امیرعبداللهیان دیپلماتی در تراز انقلاب اسلامی بود

کارشناس مسائل غرب‌آسیا با بیان اینکه شهید امیرعبداللهیان دیپلماتی در تراز انقلاب اسلامی بود، گفت: این شهید در دورانی که سکان دستگاه دیپلماسی کشورمان را بر عهده داشت، هیچ گامی بدون در نظرگرفتن منافع ملی در راستای خشنودی طرف‌های خارجی برنداشت.

صاحب‌خبر -

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل غرب‌آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفا‌ع‌پرس، پیرامون نقش «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه کشورمان در جهت تحقق اهداف سیاست خارجی نظام و ایجاد تحول چشمگیر در سیاست خارجی و پیوند دیپلماسی و میدان، اظهار داشت: شهید امیرعبداللهیان وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشورمان را به دستگاهی در طراز و ماهیت انقلاب اسلامی تبدیل کرد؛ ایشان شناخت بسیار خوبی از جهان امروز داشت و بر همین اساس از یک نگاه واقع‌بینانه برخوردار بود. 

وی با بیان اینکه بعد از فروپاشی نظم جهانی دوقطبی، هنوز نظم جدیدی در سطح دنیا شکل نگرفته است؛ پس در این شرایط کشور‌های سلطه‌گر تلاش می‌کنند تمامی کشور‌ها متناسب با منافع و خواسته‌های آن‌ها برنامه‌ریزی و حرکت کنند، بیان داشت: شهید «امیرعبداللهیان» در دورانی که سکان دستگاه دیپلماسی بر عهده داشت، هیچ گامی را در راستای خشنودی طرف‌های خارجی برنداشت.

کارشناس مسائل غرب‌آسیا با تاکید بر اینکه شهید امیرعبداللهیان دیپلماتی در تراز انقلاب اسلامی بود، گفت: ما در دنیای امروز شاهد هستیم که کشور‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ نخست، کشور‌هایی که اثرپذیر، تاثیرپذیر و سلطه‌پذیر هستند و دوم کشور‌هایی که تاثیرگذار و سلطه‌گر هستند. بر همین اساس هم تاثیرات کشور‌های سلطه‎گر ابتدا در سیاست خارجی مشخص می‌شود. 

قنادباشی افزود: شهید امیرعبداللهیان در عرصه سیاست خارجی بسیار موفق بود و در راستای منافع ملی و آرمان‌های انقلاب اسلامی گام بر می‌داشت؛ این شهید بزرگوار چند راهبرد را مبتنی بر این شیوه به کار گرفت؛ نخست، راهبرد مهم گسترش همکاری با همسایگان بود که برای کشور بسیار اثرگذار و مفید بود که یکی از نتایج روشن آن در سفر رئیس جمهور به کشور پاکستان مشاهده شد.

قنادباشی اضافه کرد: راهبرد دیگر شهید امیرعبداللهیان، همکاری‎های چندگانه با جهان امروز بود که نهایت تلاش خود را انجام داد تا به تمامی مجموعه‌ها و کشور‌های جهان ارتباط برقرار کند که نتایج آن را در اجلاس «بریکس» و «شانگهای» مشاهده کردیم.

کارشناس مسائل غرب‌آسیا عنوان کرد: شهید امیرعبداللهیان سیاست‌خارجی کشورمان را متناسب با ماهیت انقلاب اسلامی تدوین و اجرا می‌کرد؛ لذا می‌توان گفت که وی موفق‌ترین وزیر امورخارجه‌ای بود که نشان داد که تمام آن چیز‌هایی را که انقلاب اسلامی می‌خواهد، امکان‌پذیر است.

وی در پایان گفت: در حوزه اقتصادی هم شاهد بودیم که وی همکاری‌های اقتصادی را اولویت می‌داد و با منصوب کردن فرد توانایی در پست معاونت اقتصادی، توانست شرایط بسیار خوبی را برای همکاری‌های اقتصادی فراهم کند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما