شناسهٔ خبر: 37554486 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

محور شریانی مسدود در سیستان و بلوچستان نداریم/سیلاب به راه‌ها خسارت وارد کرد‌

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تأکید بر اینکه جاده شریانی مسدود در سیستان و بلوچستان نداریم، گفت: بر اثر سیلاب خساراتی به جاده‌ها وارد شده ا‌ست، اما در حال حاضر محور شریانی مسدود در کشور نداریم.

صاحب‌خبر -

حیدر مطاعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در تشریح آخرین وضعیت راهداری در محورهای برفگیر و کوهستانی و همچنین محورهای استان‌های جنوب‌شرق کشور، اظهار داشت: سامانه بارشی از چهارشنبه هفته گذشته وارد کشور شد و 72 ساعت فعال بود و در بسیاری از استان‌ها موجب بارش نزولات جوی و همچنین بروز سیلاب که در استان‌های جنوب‌شرق و شرق، شدت ‌بیشتری داشت. 

وی ادامه داد: در این مدت در استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی‌ بارش برف سنگین داشتیم، و شب گذشته تا صبح برف همراه با کولاک شدید در محورهای این استان‌ها وجود داشت.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: با تلاش راهداران، در محورهای این استان‌ها انسداد جاده نداشتیم، ضمن آنکه شب گذشته با حضور پلیس راه در مرکز مدیریت راه‌های کشور مستقر شدیم و رصد گره ترافیکی و برف و کولاک در راه‌ها انجام شد.

وی ادامه داد: کولاک برف در محور‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی شدت داشت که به خاطر حفظ جان مردم و ایمنی راه، سه محور در استان خراسان جنوبی و چند محور در استان خراسان رضوی را شب گذشته مسدود نگه داشتیم تا این کولاک شدید و بارش سنگین برف فروکش کند و پس از آن راه را باز کردیم؛ جاده مشهد به تربت حیدریه یکی از این محورها بود که راهداران به خوبی آنجا مستقر شدند و از صبح امروز تا اندازه‌ای تردد آنجا برقرار شد‌ و بازگشایی مسیر در این محور تا 3 صبح ادامه داشت‌.

* همه محورهای شریانی کشور باز است

مطاعی اضافه کرد: ‌امروز هم تا ساعت 10 صبح همه محورهای شریانی کشور بازگشایی شد و محور مسدود شریانی نداشتیم، همچنین چندین محور غیرشریانی مسدود هم بازگشایی شد، ولی کماکان چند محور غیرشریانی مسدود داریم، اما از نظر تردد، در محورهای برفگیر و جاده‌هایی که با کولاک برف مواجه بودند، در حال حاضر مشکلی نداریم. 

* جاده شریانی مسدود در سیستان و بلوچستان نداریم

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ‌درباره جاده‌های استان سیستان و بلوچستان  و هرمزگان که آبگرفتگی و سیلاب آنجا زیاد است، توضیح داد: در جنوب سیستان و بلوچستان آبگرفتگی بیشتری وجود دارد و بارندگی تا حدود 2 ساعت پیش در این منطقه ادامه داشت؛ در حال حاضر در آن منطقه راه شریانی مسدود نداریم و فقط چند راه فرعی مسدود است که در این باره می‌توان به محور جاسک به کنارک اشاره کرد که هنوز آب روی جاده است. 

وی اظهار کرد: چند محور نیز در راستای اینکه به دلیل بروز سیلاب برای مسافران مشکل ایجاد نکند و خودروها به درون چاله نیفتند، مسدود شد‌،‌ اما محورهای شریانی در سیستان و بلوچستان کاملاً باز است.

وی گفت: از آن منظر که در استان سیستان و بلوچستان اراضی کویری زیاد داریم، به دلیل بارش‌های زیاد و آب‌های بالادست، بالا آمدن سطح آب زیاد شده است؛ به عنوان مثال در حال حاضر در دشت کنار‌ ایرانشهر، به دلیل آبگرفتگی زیاد، قایقرانی انجام می‌شود؛ این سیلاب‌ قطعا به زیرساخت‌های جاده‌ای هم آسیب می‌رساند، اما در راه‌های اصلی مشکلی نداریم، ولی در راه‌های فرعی منتظر فروکش آب هستیم تا گل و لای روی جاده را پاکسازی کنیم و از نظر بهسازی اگر لازم بود کار‌ها انجام شود و پس از آن میزان خسارت وارده به جاده‌ها‌ برآورد می‌شود. 

مطاعی گفت:‌‌ رانش و ریزش در جاده‌ها خصوصا در سیستان و بلوچستان زیاد داشته‌ایم و خساراتی وارد شده ا‌ست، اما تلاش کردیم در این 48 ساعت مسیرها ‌بازگشایی شود. 

* راهداری زمستانی را از آبان‌ماه آغاز کردیم

وی بیان کرد: امسال بارش‌های برف از آبان‌ماه آغاز شد و با وجود آنکه راهداری زمستانی ما از اواخر آذرماه شروع می‌شود، از همان آبان‌ماه با اولین بارش برف، استقرار راهدارن در راهدارخانه‌ها آغاز شد و راهداری زمستانی را آغاز کردیم، ضمن آنکه از اواخر تابستان امسال تجهیزات و ادوات راهداری را مستقر کردیم و از همان اواسط آبان‌ماه راهداران در راهدارخانه‌ها مستقر شدند و از 20 آذرماه با هماهنگی ارگان‌های دست‌اندرکار جاده‌ای، عملیات راهداری زمستانی به صورت رسمی آغاز شد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: 12 هزار و 300 نفر نیروی راهدار‌ در 940 راهدارخانه با حدود 10 هزار دستگاه ماشین‌آلات سبک، نیمه‌سنگین و سنگین مستقر شده‌اند و راهداری زمستانی را انجام می‌دهند. 

مطاعی گفت:‌ 8 هزار و 500 دستگاه از این ادوات و ماشین‌آلات مجهز به موقعیت‌یاب هستند که اگر گره ترافیکی راه و مشکل راهداری وجود داشته باشد می‌توان موقعیت مورد نظر را رصد کرد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد:‌ 800 دستگاه دوربین نظارت تصویری در جاده‌های شریانی و گردنه‌های برفگیر و نقاطی که احتمال بروز گره ترافیکی دارد، نصب شده است و براساس رصد این دوربین‌ها، بازگشایی جاده‌ها مدیریت ‌می‌شود.

مطاعی تأکید کرد: در صورت ورود سامانه بارشی جدید، آماده‌ایم تا از نظر تردد روان در جاده‌ها خدمت مناسبی انجام شود.

انتهای پیام/ 

نظر شما