شناسهٔ خبر: 36980500 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

طرح کاداستر در یک میلیون و ۱۳۳ هزارهکتار از عرصه‌های منابع‌طبیعی گلستان اجرا شد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گلستان گفت: بیش از یک میلیون و ۱۳۳ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان در بانک کاداستر استان جانمایی و ۴۸۷ هزار هکتار تثبیت شده است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، سیدجعفر مفیدی ظهر امروز در سومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم با اشاره به اجرای طرح کاداستر در استان گلستان اظهارداشت: در حال حاضر 24 گیرنده متحرک و سه گیرنده ثابت برای ارسال تحصیحات مختصات ماهواره‌ای در استان استقرار یافته است.

وی افزود: 448 هزار و 683 قطعه نقشه کاداستر در حریم شهرها و روستاهای استان تهیه شده و در بانک اطلاعاتی جانمایی شد. همچنین بیش از 135 هزار و 732 قطعه از املاک حوزه ثبتی استان در سیستم کاداستر با مشخصات UTM به ثبت رسیده که قابلیت صدور سند دارد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گلستان بیان داشت: جانمایی بافت‌های فرسوده استان به مساحت یکهزار و 647 هکتار، سکونتگاه‌های غیررسمی 713 مورد به مساحت یکهزار و 327 هکتار، جانمایی بافت‌های ناکارآمد شهری به وسعت 351 هکتار انجام شده است. علاوه براین بیش از یک میلیون و 133 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان در بانک کاداستر استان جانمایی و 487 هزار هکتار تثبیت شده است. در حوزه محیط زیست و مناطق چهارگانه حفاظتی بیش از 387 هکتار جانمایی شد.

داوود طبرسا، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان نیز در این جلسه با اشاره به عدم استقبال دستگاه‌های اجرایی از اجرای طرح کاداستر اظهارداشت: کل املاک دولتی که در سامانه به ثبت رسیده 7 هزار و 690 مورد است در حالیکه برای 8 هزار و 538 ملک دولتی سند داریم. از این تعداد نیز فقط 621 ملک دارای سند تک برگی است و بقیه اسناد دفترچه‌ای دارند.

وی ادامه داد: اخیرا از تهران لیست 40 هزار ملک دولتی از جمله آموزش و پرورش، زمین‌های فوتبال و غیره به استان ارسال شده که ما نیز به تفکیک برای دستگاه‌های اجرایی ارسال کردیم اما همکاری دستگاه‌ها در این زمینه خیلی کم است.

محمد حمیدی، فرماندار گرگان نیز گفت: برخی دستگاه‌های اجرایی از شفافیت فرار می‌کنند و چندان تمایلی به اعلام املاکی که در اختیار آنان است، ندارند.

وی با بیان اینکه تهیه نقشه و دریافت سند کاداستر برای املاک دولتی ممکن است برای برخی دستگاه‌های اجرایی هزینه داشته باشد، افزود: می‌توان این طرح را در دو فاز اجرا کرد. در مرحله نخست که اعتبار چندانی نیاز ندارد دستگاه‌ها نقشه‌های املاک را تهیه و در اختیار اداره ثبت قرار دهند و در فاز دوم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعتبار ویژه‌ای را برای صدور سند کاداستر اختصاص دهد. فرمانداری گرگان اعتبار ویژه‌ای را امسال برای اجرای این طرح در شهرستان پیش‌بینی می‌کند.

انتهای پیام/582/ ت

نظر شما