شناسهٔ خبر: 35419292 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه سمنان، مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

تفاهم‌نامه همکاری‌ دانشگاه سمنان، مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در راستای گسترش همکاری‌های مشترک علمی، پژوهشی و فناوری به امضاء رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه سمنان، بر اساس این تفاهم‌نامه دو طرف درزمینهٔ نمایه‌سازی اطلاعات و آمار تولیدات پژوهشگران دانشگاه در پایگاه‌های مرکز منطقه‌ای و ISC ، تبیین و تحقق شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه و تعیین جایگاه دانشگاه در بین دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی، معرفی و ورود دانشگاه به نظام‌های بین‌المللی رتبه‌بندی، چاپ و انتشار نشریات معتبر علمی دانشگاه و درونداد و پردازش این مجلات در (ISC) و ایران ژورنال (نظام نمایه‌سازی مرکز منطقه‌ای) باهم همکاری می‌کنند.

همچنین اجرای فعالیت‌های پژوهشی در قالب طرح‌های تحقیقاتی مشترک، چاپ و انتشار کتاب‌های علمی دانشگاه و کتاب‌های همسو با اهداف سازمانی مرکز منطقه‌ای و ISC ، برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها، دوره‌های دانش‌افزایی و سمینارهای ملی و بین‌المللی به‌صورت مشترک، استفاده از توانمندی اعضای هیئت‌علمی برای همکاری‌های علمی و بین‌المللی در راستای تعامل با دانشگاه‌های کشورهای جهان اسلام، تهیه مجلات و منابع علمی موردنیاز و برگزاری دوره‌های فرصت مطالعاتی از دیگر موارد همکاری دو طرف است.

در نشست امضای این تفاهم نامه که امروز (چهارشنبه) در شیراز برگزار شد، دکتر مسعود نصیری رئیس دانشگاه سمنان ضمن ابراز خرسندی از فعالیت‌های صورت گرفته توسط رایسست و ISC و موفقیت‌های این دو سازمان، اظهار کرد: نقش رایسست در تأمین اطلاعات منابع علمی و نیز جایگاه ISC در رصد تولید علم و نیز مبحث رتبه‌بندی نشریات، محققان و دانشگاه‌ها برای ما بسیار ارزشمند است و خدمات مشاوره‌ای این مجموعه به ارتقاء جایگاه دانشگاه‌های کشور در سطح بین‌المللی کمک خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با سازمان‌دهی و تمرکز بخشی به رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور و محول نمودن این مهم به ISC ، دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی کشور هرچه بهتر ارزیابی‌شده و عملکرد آن‌ها بهبود خواهد یافت.

دکتر نصیری در ادامه ابراز علاقه کرد در سایر حوزه‌ها نظیر انجام پروژه‌های تحقیقاتی، همکاری‌های بین‌المللی، برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها و نشست‌های علمی ملی و بین‌المللی و نیز چاپ نشریه و کتاب و موضوعات موردعلاقه دیگر تعاملات گسترده‌ای با رایسست و ISC شکل گیرد.

در ادامه دکتر محمدجواد دهقانی رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به معرفی خدمات، زیرساخت‌ها، فعالیت‌ها و دستاوردهای مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در عرصه‌های ملی و بین‌المللی پرداخت.

وی با برشمردن اهداف و مأموریت‌های کلان دو سازمان، بر اهمیت تبدیل مرکز منطقه‌ای به پایگاه تأمین منابع اطلاعاتی موردنیاز کشور به‌منظور نظام‌مند کردن هزینه‌های کشور در رابطه با تأمین و خرید پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی تأکید کرد و آن را یکی از اهداف مهم این مرکز دانست.

دکتر دهقانی، درزمینه همکاری با دانشگاه سمنان در حوزه‌های مختلف ازجمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی علم‌سنجی برای واحدهای آن دانشگاه، همکاری در جهت معرفی و ورود دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی، نمایه‌سازی مجلات منتشره توسط واحدهای دانشگاه سمنان در فهرست نشریات ISC اعلام آمادگی کرد.

وی ادامه داد: هدف نهایی ما این است که رایسست و ISC را به مراکزی برای ثبت نشریات علمی و ارزش‌گذاری نشریات، دانشگاه‌ها و دانشمندان در سطح منطقه و جهان اسلام تبدیل نماییم.

دکتر دهقانی به چگونگی تأسیس و فعالیت‌های ISC پرداخت و گفت: این مرکز در سال ۱۳۸۷ و پیرو مصوبه چهارمین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی و با تائید و همکاری آیسسکو در شیراز تأسیس شد و یکی از معدود سازمان‌هایی در کشور است که ساختار اجرایی آن نیز بین‌المللی است و هدف این پایگاه ارزش‌گذاری علمی نشریات، دانشمندان و رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشورهای اسلامی است.

وی گفت: مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری بر اساس تفاهم‌نامه همکاری میان فرهنگستان علوم جهان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۷۰ تأسیس‌شده و هدف اصلی این مرکز تأمین مدارک علمی موردنیاز اعضای هیئت‌علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی ایران و کشورهای منطقه است.

به گفته دکتر دهقانی، ازجمله فعالیت‌های مهم مرکز منطقه‌ای می‌توان به برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین پژوهشگران ایرانی و کشورهای منطقه، تأسیس انواع پایگاه‌های اطلاعاتی، انتشار گزارش‌های پژوهشی، نشریات علمی و کتاب‌های فارسی و غیرفارسی، حمایت از پژوهش‌های داخلی و منطقه‌ای در حوزه‌های علوم و فناوری، برقراری ارتباط و همکاری علمی با بخش‌های صنعتی، خدماتی و آموزشی برای شناسایی نیازها و تأمین اطلاعات موردنیاز آن‌ها اشاره کرد.

وی تصریح کرد: این مرکز در حال حاضر بیش از ۸ میلیون مدرک علمی در پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف خود ازجمله مقالات نشریات و همایش‌ها، کتاب‌ها، گزارش‌های طرح‌های تحقیقاتی کاربردی و پایان‌نامه‌ها در کلیه حوزه‌های موضوعی ازجمله علوم انسانی، فنی و مهندسی، پزشکی و کشاورزی و به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی بوده که به‌صورت الکترونیکی به‌صورت IP-Based در اختیار اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان این دانشگاه قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری افزود: بر اساس تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز منطقه‌ای و دانشگاه سمنان، ضمن ایجاد امکانات مناسب جهت استقرار شاخه مرکز منطقه‌ای، امکان ارائه خدمات اطلاع‌رسانی علمی به اعضای هیئت‌علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بدون محدودیت فراهم‌شده و دسترسی مستقیم به منابع علمی پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای ایجاد خواهد شد.

دکتر دهقانی خاطرنشان کرد: ایجاد شاخه مرکز منطقه‌ای در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور یکی از مؤثرترین راهکارها برای تحقق اقتصاد مقاومتی بخصوص در شرایط تحریم است زیرا در این صورت امکان تبادل مدارک علمی فی‌مابین و اشتراک‌گذاری منابع علمی مختلف از قبیل کتاب‌های تخصصی، مقالات مختلف علمی منتشرشده در مجلات معتبر و یا همایش‌های علمی، گزارش‌های فنی و پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و غیره، فراهم آمده و باعث صرفه‌جویی در تأمین بودجه و اعتبار منابع علمی موردنیاز دانشگاه‌ها خواهد شد». دکتر دهقانی بیان کرد: «مجموعه رایسست و ISC همواره به دانشگاه سمنان به‌عنوان یک دانشگاه تأثیرگذار و مهم در سطح ملی نگریسته و خوشحال خواهیم شد بتوانیم خدمات خود به این مجموعه را بیش‌ازپیش ارتقا دهیم.

گفتنی است که در سال ۱۳۹۵ شاخه مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) با حضور سازمان دکتر محمدجواد دهقانی رئیس رایسست و سرپرست ISC در دانشگاه سمنان افتتاح شد که بر همین اساس، امکان درج اطلاعات و متن کامل منابع علمی مانند: مقالات، مجلات، مجموعه مقالات، کنفرانس‌ها، متن و چکیده‌ی طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌هایی که در دانشگاه سمنان تولید و منتشر گردیده است جهت نمایه‌سازی در پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای وجود خواهد داشت و از این طریق تمامی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی امکان رؤیت و بهره‌برداری از این منابع علمی را دارند.

مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری به‌منظور خدمات‌رسانی بیشتر بیش از ۳۵ شاخه را در دانشگاه‌های مهم کشور و مراکز علمی تأسیس کرده و بدین ترتیب یک شبکه علمی پیوسته میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور فراهم‌شده است.

این مرکز همچنین دارای چندین شاخه در سایر کشورهای منطقه می‌باشد که در چند سال اخیر باهدف گسترش ترویج زبان و ادبیات فارسی مرکز منطقه‌ای نسبت به تأسیس شاخه به‌منظور دسترسی به پایگاه و منابع اطلاعاتی فارسی خود در سایر دانشگاه‌های دارای کرسی زبان فارسی اقدام کرده است.

ل.م ۵۴

 

نظر شما