شناسهٔ خبر: 35409997 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دانشگاه سمنان هم به ISC پیوست

یک تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری میان پایگاه استنادی علوم جهان اسلام( ISC)، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری(RICEST) و دانشگاه سمنان منعقد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، صبح امروز و در محل پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) در شیراز، تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری میان پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (رایسست) و دانشگاه سمنان، با حضور رؤسای 2 مجموعه به امضاء رسید.

 در آغاز این نشست، محمدجواد  دهقانی رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با برشمردن اهداف و مأموریت‌های کلان دو سازمان، بر اهمیت تبدیل مرکز منطقه‌ای به پایگاه تأمین منابع اطلاعاتی موردنیاز کشور به‌منظور نظام‌مند کردن هزینه‌های کشور در رابطه با تأمین و خرید پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی تأکید کرده و آن یکی از اهداف مهم این سازمان دانست.

 وی از طرف مرکز منطقه‌ای و ISC، در خصوص همکاری با دانشگاه سمنان در حوزه‌های مختلف ازجمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی علم‌سنجی برای واحدهای آن دانشگاه، همکاری در جهت معرفی و ورود دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی، نمایه‌سازی مجلات منتشره توسط واحدهای دانشگاه سمنان در فهرست نشریات ISC اعلام آمادگی کردند.

 دهقانی ادامه داد: هدف نهایی ما این است که رایسست و ISC را به مراکزی برای ثبت نشریات علمی و ارزش‌گذاری نشریات، دانشگاه‌ها و دانشمندان در سطح منطقه و جهان اسلام تبدیل کنیم.

وی در ادامه به چگونگی تأسیس و فعالیت‌های ISC پرداخت و اظهار کرد: در سال ۱۳۸۷ و پیرو مصوبه چهارمین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی و با تائید و همکاری آیسسکو در شیراز تأسیس شد. این پایگاه دارای یک شورای راهبری است که در آن شخصیت‌ها و نمایندگان نهادها و وزارتخانه‌های مختلف مانند وزیر علوم، معاونان وزارتین و … عضو هستند.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: ضمناً یک کمیته اجرایی نیز تعریف شده است که اعضای آن از نمایندگان مناطق جغرافیایی مختلف کشورهای اسلامی انتخاب شده‌اند. ISC یکی از معدود سازمان‌هایی در کشور است که ساختار اجرایی آن نیز بین‌المللی است و هدف این پایگاه ارزش‌گذاری علمی نشریات، دانشمندان و رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشورهای اسلامی است.

دهقانی گفت: مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری بر اساس تفاهم‌نامه همکاری میان فرهنگستان علوم جهان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۷۰ تأسیس‌شده و هدف اصلی این مرکز تأمین مدارک علمی موردنیاز اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی ایران و کشورهای منطقه است. ازجمله فعالیت‌های مهم مرکز منطقه‌ای می‌توان به برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین پژوهشگران ایرانی و کشورهای منطقه، تأسیس انواع پایگاه‌های اطلاعاتی، انتشار گزارش‌های پژوهشی، نشریات علمی و کتاب‌های فارسی و غیرفارسی، حمایت از پژوهش‌های داخلی و منطقه‌ای در حوزه‌های علوم و فناوری، برقراری ارتباط و همکاری علمی با بخش‌های صنعتی، خدماتی و آموزشی برای شناسایی نیازها و تأمین اطلاعات موردنیاز آن‌ها اشاره کرد.

رئیس رایسست تصریح کرد: این مرکز در حال حاضر بیش از ۸ میلیون مدرک علمی در پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف خود ازجمله مقالات نشریات و همایش‌ها، کتاب‌ها، گزارش‌های طرح‌های تحقیقاتی کاربردی و پایان‌نامه‌ها در کلیه حوزه‌های موضوعی ازجمله علوم انسانی، فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی و … و به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی بوده که به‌صورت الکترونیکی به‌صورت IP-Based در اختیار اعضای هیأت علمی و دانشجویان این دانشگاه قرار می‌گیرد.

وی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز منطقه‌ای و دانشگاه سمنان، ضمن ایجاد امکانات مناسب جهت استقرار شاخه مرکز منطقه‌ای، امکان ارائه خدمات اطلاع‌رسانی علمی به اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بدون محدودیت فراهم‌شده و دسترسی مستقیم به منابع علمی پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای ایجاد خواهد شد.

دهقانی گفت: ایجاد شاخه مرکز منطقه‌ای در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور یکی از مؤثرترین راهکارها برای تحقق اقتصاد مقاومتی بخصوص در شرایط تحریم است زیرا در این صورت امکان تبادل مدارک علمی فی‌مابین و اشتراک‌گذاری منابع علمی مختلف از قبیل کتاب‌های تخصصی، مقالات مختلف علمی منتشرشده در مجلات معتبر و یا همایش‌های علمی، گزارش‌های فنی و پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و غیره، فراهم آمده و باعث صرفه‌جویی در تأمین بودجه و اعتبار منابع علمی موردنیاز دانشگاه‌ها خواهد شد.

دهقانی ضمن معرفی حاضران در جلسه، بیان کرد: مجموعه رایسست و ISC همواره به دانشگاه سمنان به‌عنوان یک دانشگاه تأثیرگذار و مهم در سطح ملی نگریسته و خوشحال خواهیم شد بتوانیم خدمات خود به این مجموعه را بیش‌ازپیش ارتقا دهیم.

در حاشیه این نشست از بخش‌های مختلف مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و همچنین موزه قرآنی بازدید به عمل آمد و در پایان در طی یک نشست خبری تفاهم‌نامه همکاری علمی، پژوهشی و  فناوری میان مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ازیک‌طرف و دانشگاه سمنان از سوی دیگر به امضای دکتر محمدجواد  دهقانی رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و دکتر مسعود نصیری رئیس دانشگاه سمنان رسید.

 بر اساس این تفاهم‌نامه مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و دانشگاه سمنان در زمینه نمایه‌سازی اطلاعات و آمار تولیدات پژوهشگران دانشگاه در پایگاه­های مرکز منطقه‌ای و ISC، تبیین و تحقق شاخص‌های رتبه­بندی دانشگاه و تعیین جایگاه دانشگاه در بین دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی، معرفی و ورود دانشگاه به نظام‌های بین‌المللی رتبه‌بندی، چاپ و انتشار نشریات معتبر علمی دانشگاه و درونداد و پردازش این مجلات در (ISC) و ایران ژورنال (نظام نمایه‌سازی مرکز منطقه‌ای)، اجرای فعالیت‌های پژوهشی در قالب طرح‌های تحقیقاتی مشترک، چاپ و انتشار کتاب­های علمی دانشگاه و کتاب­های همسو با اهداف سازمانی مرکز منطقه‌ای و ISC، برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها، دوره‌های دانش‌افزایی و سمینار‌های ملی و بین‌المللی به‌صورت مشترک، استفاده از توانمندی اعضای هیات علمی برای همکاری‌های علمی و بین‌المللی در راستای تعامل با دانشگاه‌های کشورهای جهان اسلام، تهیه مجلات و منابع علمی موردنیاز و برگزاری دوره‌های فرصت مطالعاتی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

لازم به ذکر است که در سال 1395 شاخه مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) در سال 1395 با حضور سازمان دکتر محمدجواد دهقانی رئیس رایسست و سرپرست ISC در دانشگاه سمنان افتتاح شد که بر همین اساس، امکان درج اطلاعات و متن کامل منابع علمی مانند مقالات، مجلات، مجموعه مقالات، کنفرانس‌ها، متن و چکیده‌ی طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌هایی که در دانشگاه سمنان تولید و منتشر گردیده است جهت نمایه‌سازی در پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای وجود خواهد داشت و از این طریق تمامی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی امکان رؤیت و بهره‌برداری از این منابع علمی را دارند.

شایان‌ذکر است، مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری به‌منظور خدمات‌رسانی بیشتر بیش از ۳۵ شاخه را در دانشگاه‌های مهم کشور و مراکز علمی ازجمله دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، گیلان، بوعلی سینا همدان، شهید باهنر کرمان، هرمزگان، ارومیه، پیام نور، دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور، یاسوج، صنعتی سهند تبریز، جامعه المصطفی (ص) و … را تأسیس کرده و بدین ترتیب یک شبکه علمی پیوسته میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور فراهم شده است.

این مرکز همچنین دارای چندین شاخه در سایر کشورهای منطقه می‌باشد که در چند سال اخیر با هدف گسترش ترویج زبان و ادبیات فارسی مرکز منطقه‌ای نسبت به تأسیس شاخه  به‌منظور دسترسی به پایگاه و منابع اطلاعاتی فارسی خود در سایر دانشگاه‌های دارای کرسی زبان فارسی اقدام کرده است که در چند ماه قبل تأسیس شاخه در کشور آذربایجان ازجمله آن‌ها بوده است.

انتهای پیام/76018

نظر شما