شناسهٔ خبر: 66350825 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هوش مصنوعی و تغییری بنیادین در حوزه رسانه

تهران- ایرنا- کارشناسان حوزه رسانه بر این باورند که هوش مصنوعی در حال متحول کردن روزنامه‌نگاری است و در کوتاه‌مدت موجب تغییری بنیادین در اکوسیستم رسانه و تولید محتواهای خبری می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «تک اکسپلور»، «دیوید کاسول» (David Caswell ) از کارکنان سابق «یاهو» و «بی بی سی نیوز لبز» بازوی نوآوری شبکه خبری انگلیسی بی بی سی، این مطلب را در حالی بیان کرد که رهبران صنعت رسانه در شهر «پروجیا» ایتالیا به منظور بحث درباره بزرگترین سوالات پیش روی کسب و کار خبر گردهم آمده اند.

وی در پاسخ به این سوال که روزنامه‌نگاری آینده را چگونه می‌بینید؟ گفت: نمی‌دانیم اما آنچه تلاش می‌کنیم، انجام دهیم این است که تمام احتمالات یا بخش زیادی از احتمالات موجود را بشناسیم.

کاسول افزود: به گمان من بعضی چیزها در حال روشن‌تر شدن هستند و یکی از این مسائل این است که احتمالا رسانه‌های بیشتری توسط ماشین‌ها ایجاد خواهند شد؛ بنابراین ماشین‌ها کار بیشتری در زمینه جمع‌آوری انجام خواهند داد و همچنین کار بیشتری در زمینه تولید محتوا اعم از صوتی و تصویری و متنی خواهند داشت.

هوش مصنوعی و تغییری بنیادین در حوزه رسانه

این کارشناس خاطرنشان کرد: این مساله در اکوسیستم اطلاعات بطور کلی و در اکوسیستم خبر بطور خاص یک تغییر بسیار بنیادین است؛ این اکوسیستم نسبت به آن چیزی که الان درونش قرار داریم تفاوت ساختاری دارد. نمی‌دانیم این تغییر چه مدتی زمان خواهد برد؛ ممکن است دو ، چهار یا هفت سال باشد.

وی ادامه داد: مردم به دستگاه های جدید و سخت افزار جدید نیازی ندارند و همچنین به پول زیادی به عنوان تولیدکننده و همچنین به دانش و تجربه فنی نیاز ندارند. همه آن چیزهایی که در نسل قبلی هوش مصنوعی مانع به شمار می‌رفت اکنون به لطف هوش مصنوعی مولد، دیگر مانع به شمار نمی‌رود.

این کارشناس در ادامه در پاسخ به اینکه تازه‌ترین تحولات در اتاق‌های خبر کدامند، اظهار داشت: یک کلاس از تحولات در ابزارهای جدیدی است که جریان کار هوش مصنوعی را ممکن می‌سازد؛ برای مثال روزنامه «جی پی پولیتیکن» در دانمارک تمرکز خود را بر این قرار داده که محصولات و فعالیت‌های کنونی خود را کارآمدتر بسازد. اما این همچنین پایه‌ای برای گذار محصولات آنها، نیروی کار آنها و فعالیت ها به درون این جهان جدید هوش مصنوعی است. همچنین «گوگل» در حال آزمایش یک ابزار با نام «جنسیس» (Genesis) برای ناشران است.

وی درباره هزینه این فعالیت‌ها خاطرنشان کرد: در دهه گذشته این کارها بسیار گران و دشوار بود. این کارها مستلزم داده‌های زیاد و به خدمت گرفتن متخصصان داده و همکاری با آمازون یا گوگل بود.

کاسول ادامه داد:‌ تنها موسساتی مانند بی بی سی و نیویورک تایمز از عهده آن برمی‌آمدند. اما با هوش مصنوعی مولد دیگر این گونه نیست. شما می‌توانید جریان کار خبری را از طریق رابط‌هایی (interfaces) انجام دهید که ماهیانه ۲۰ دلار هزینه دارد. تمام چیزی که نیاز دارید، انگیزه و کنجاوی است.

وی خاطرنشان کرد: خطری که برای روزنامه‌نگاری وجود دارد، این است که سازمان‌های دیگر مانند استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری کارهایی در حوزه خبر را سریع‌تر از دنیای خبری انجام خواهند داد و برخی از استارتاپ‌ها به طور کلی بخش ویرایشی ندارند.

این کارشناس در پایان در خصوص خطرات موجود خاطرنشان کرد: روزنامه‌نگاری در مدت ۱۰ – ۱۵ سال گذشته عملکرد خوبی نداشته و دیدگاه روشنی برای آینده آن متصور نیستیم. کاری که هوش مصنوعی انجام می‌دهد این است که به سازمان‌های خبری شانسی می‌دهد تا اوضاع را عوض کرده و در یک اکوسیستم جدید مشارکت کنند.

نظر شما