شناسهٔ خبر: 35311924 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

حمایت مبتکر همه‌پرسی برگزیت از برگزاری دوباره آن

نخست وزیر پیشین و مبتکر برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، با اشاره به بحرانی شدن اوضاع سیاسی این کشور در آستانه پایان مهلت برگزیت، از برگزاری یک همه پرسی دوباره حمایت کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
دیوید کامرون با اشاره به بحرانی شدن اوضاع سیاسی کشور در آستانه پایان مهلت برگزیت گفت: انگلیس در مخمصه افتاده و نمی‌توان برگزاری دوباره همه پرسی برگزیت را برای خروج از این وضع نادیده گرفت.

کامرون نخستین بار سال ۲۰۱۳ ایده برگزاری همه پرسی برگزیت را مطرح کرد؛ اما سال ۲۰۱۶، یک روز پس از اعلام نتایج و رای مردم به خروج لندن از اتحادیه اروپا، از مقام خود کناره گیری کرد.

پس از کامرون «ترزا می» وزیر کشور دولت او بر کرسی نخست وزیری تکیه زد تا برگزیت را محقق کند. اما او هم نتوانست توافقی را که پس از ۲ سال مذاکره با اتحادیه اروپا درباره نحوه خروج لندن از اتحادیه بدست آورد، به تایید پارلمان برساند و در نتیجه از مقام خود کناره گیری کرد.

۲ ماه پیش، بوریس جانسون وزیر امور خارجه اسبق انگلیس سکان دولت را به دست گرفت تا به گفته او کشور را به هر قیمتی از اتحادیه اروپا خارج کند.

وی در راستای تحقق این امر، پارلمان انگلیس را از سه شنبه گذشته به مدت پنج هفته تعطیل کرد تا دولت بدون مزاحمت قانونگذاران، مراحل برگزیت را طی کند.
 
بوریس جانسون تاکید دارد که به خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا تمایلی ندارد، اما دولت او همه اقدامات لازم را برای مواجه با این سناریو پیش‌بینی کرده است.

کامرون معتقد است که اگر دوباره به عقب بازگردد، بازهم از برگزاری همه پرسی برگزیت حمایت می‌کند.

 نخست وزیر پیشین انگلیس گفت: برخی من را به دلیل برگزاری همه پرسی برگزیت و نتیجه آن نمی‌بخشند، برخی هم که خواهان برگزاری همه پرسی و خروج از اتحادیه اروپا بودند از اینکه دولت به وعده خود عمل و آن را اجرا کرد خرسند هستند.

وی افزود: بر اثر برگزاری همه پرسی اوضاع کشور آشفته شده و تقریبا هر روز به این مساله فکر می‌کند.
 
اتحادیه اروپا تا ۳۱ اکتبر (۹ آبان) به انگلیس فرصت داده تا درباره چگونگی خروج از این اتحادیه به توافق برسد.

نظر شما