شناسهٔ خبر: 35309234 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

مبتکر همه‌پرسی برگزیت از برگزاری دوباره آن حمایت کرد

نخست وزیر پیشین و مبتکر برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، با اشاره به بحرانی شدن اوضاع سیاسی این کشور در آستانه پایان مهلت برگزیت، از برگزاری یک همه پرسی دوباره حمایت کرد.

صاحب‌خبر -

العالم ـ اروپا

دیوید کامرون در گفت وگو با تایمز لندن که جمعه شب در تارنمای این نشریه منتشر شد گفت:‌ معتقدم نمی‌توان برگزاری دوباره همه پرسی برگزیت را نادیده گرفت، چون ما در هچل افتاده‌ایم. البته نمی گویم که همه پرسی باید و یا نباید برگزار شود، بلکه عرض من این است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت چون باید از این وضعیت خارج شویم.

کامرون اولین بار در سال ۲۰۱۳ ایده برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را مطرح و در سال ۲۰۱۶ آن را به اجرا گذاشت. وی که امیدوار بود مردم کشورش به ادامه عضویت در اتحادیه اروپا رای دهند، یک روز پس از اعلام نتیجه همه پرسی از مقام خود کناره گیری کرد.

پس از آن «ترزا می» وزیر کشور دولت او بر کرسی نخست وزیری تکیه زد تا برگزیت را محقق کند. اما او هم نتوانست توافقی را که پس از دو سال مذاکره با اتحادیه اروپا درباره نحوه خروج لندن از اتحادیه بدست آورد، به تایید پارلمان برساند و در نتیجه از مقام خود کناره گیری کرد.

دو ماه پیش، بوریس جانسون وزیر امور خارجه اسبق انگلیس سکان دولت را بدست گرفت تا به گفته او کشور را به هر قیمتی از اتحادیه اروپا خارج کند. وی در راستای تحقق این امر، پارلمان انگلیس را از سه شنبه گذشته به مدت پنج هفته (۱۴ اکتبر - ۲۲ مهر) تعطیل کرد تا دولت بدون مزاحمت قانونگذاران، مراحل برگزیت را طی کند.

کامرون معتقد است که اگر دوباره به عقب بازگردد، بازهم از برگزاری همه پرسی برگزیت حمایت می کند. او با این حال تصریح کرد که برخی اقدامات جانسون برای تحقق برگزیت را بر نمی تابد.

نخست وزیر پیشین انگلیس گفت:‌ برخی من را به دلیل برگزاری همه پرسی برگزیت و نتیجه آن نمی بخشند. برخی هم که خواهان برگزاری همه پرسی و خروج از اتحادیه اروپا بودند از اینکه دولت به وعده خود عمل و آن را اجرا کرد خرسند هستند.

وی اذعان داشت که بر اثر برگزاری همه پرسی اوضاع کشور آشفته شده و تقریبا هر روز به این مساله فکر می کند.

کامرون در پاسخ به این پرسش که آیا این نگرانی مانع خواب او هم می شود، گفت:‌ واقعا نگران هستم. وی افزود، صبح روز پس از اعلام نتیجه همه پرسی با رهبران اروپا و آمریکا تماس گرفت و از آنها به دلیل این شکست عذرخواهی کرد.

به گزارش ایرنا، اتحادیه اروپا تا ۳۱ اکتبر (۹ آبان) به انگلیس فرصت داده تا درباره چگونگی خروج از این اتحادیه به توافق برسد؛ بوریس جانسون تاکید دارد که به خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا تمایلی ندارد، اما دولت او همه اقدامات لازم را برای مواجه با این سناریو پیش‌بینی کرده است.

نظر شما