شناسهٔ خبر: 34820014 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت عرضه‌اولیه «فسازان» گران است یا ارزان؟

صاحب‌خبر -

فردا ۲۰ درصد از سهام شرکت غلتک‌سازان سپاهان برای نخستین بار در بازار سهام عرضه خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در جلسه معارفه شرکت غلتک‌سازان سپاهان با نماد «فسازان» که بعدازظهر روز گذشته با حضور مدیران این شرکت برگزار شد، رضا سنگری، مدیر فروش این مجموعه به ارزیابی قیمت عرضه‌اولیه سهام غلتک‌سازان پرداخت و گفت: شرکت غلتک‌سازان در سال گذشته ۸۷ تومان برای هر سهم سود ساخته، به همین ترتیب در سه ماهه اول امسال و با توجه به تعطیلی ۱۵ روزه آغاز سال، توانسته ۴۷ تومان سود بسازد؛ اگر به طور ساده این ۴۷ تومان را در چهار ضرب کنیم به رقم بالایی می‌رسد که بیش از سال گذشته است.

وی ادامه داد: خطوط تولیدی جدیدی برای شرکت در نظر گرفته شده که در طرح‌های توسعه‌ای به اجرا خواهند رسید، همچنین شرکت دارای زیرساخت تولید ۲۲۰ هزار تن است و تنها باید کوره نصب کند. کوره‌ در حال نصب شدن است که ظرفیت آن بالای ۱۷۵ هزار تن بوده، اما چون در شش ماهه دوم سال وارد خط خواهد شد و حالت آزمایشی و محتاطانه خواهد داشت ظرفیت ۱۴۵ هزار تن را برای آن در نظر گرفته شده است. از نظر ارزش‌گذار این تولید حتما محقق خواهد شد.

سنگری افزود: با توجه به مسایل گفته شده، شرکت روند رو به رشدی را در پیش دارد. در ارزش‌گذاری سهام باید مبنای حداقل EPS سال جاری را در نظر گرفت و همچنین با توجه به اینکه هدف شرکت تولید دو برابری نسبت به وضعیت فعلی است، قیمت ۸۰۰ تومان و با سقف ۸۴۰ تومان برای آن در نظر گرفته شده و قیمت گرانی برای این‌‌چنین شرکت رو به رشدی نیست.

وی عنوان کرد: نکته مهمی که در خصوص این شرکت وجود دارد این است که شرکت مادر یعنی شرکت چدن‌سازان یک شرکت متخصص در حوزه متالوژی است که کار حرفه‌ای انجام می‌دهد، کار حرفه‌ای قیمت‌اش خیلی گران‌ترخواهد بود.

سنگری در پایان تاکید کرد: شرکت دارای پتانسیل‌های زیادی بوده که در گزارش ارزش‌گذاری آن لحاظ نشده است. تنها تولید پنج هزار تنی که قبلا نیز داشتیم را برای سال آتی در نظر گرفته‌ایم. باید این شرکت غلتک‌سازان را متفاوت از یک تولید‌کننده شمش دید، افزایش ظرفیت‌هایی که برای ارزش‌گذار مسجل شده را هم باید در ارزیابی قیمت این سهم در نظر گرفت.

نظر شما