شناسهٔ خبر: 33727340 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

هجوم همه‌جانبه اعتیاد در خراسان شمالی / از باشگاه‌های ورزشی تا کم‌کاری دانشگاه‌ها

بررسی وضعیت اعتیاد در خراسان شمالی از جنبه‌های مختلف نشان می‌دهد که سرعت عمل مسئولان استانی به علت قرار گرفتن این استان در جمع ۶ استان با شیوع و فراگیری بالا، کمتر از حد انتظار است و باید مبارزه با مواد مخدر جدیت بیشتری پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس ازبجنورد همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در خراسان شمالی عصر روز گذشته با حضور معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی و برخی از مسئولان استانی برگزار شد.

در این مراسم که بنا بود از فعالان حوزه مبارزه با مواد مخدر نیز تجلیل شود، فرصتی شد تا مسئولان دولتی و نهادهای مردمی در خصوص معضل اعتیاد خراسان شمالی نکاتی را بیان کنند. نکاتی دردآور و هشداردهنده که اگر به آن‌ها بی‌توجهی شود ممکن است فاجعه اجتماعی به بار بنشیند.

در ابتدا احمد هاشمی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نکاتی را بیان کرد.

غربالگری درمان مادران باردار معتاد در خراسان شمالی

وی از اعتیاد ۶۲ هزار نفر در خراسان شمالی خبر داد و افزود:  ۲۸ میلیون سال عمر در دنیا توسط مصرف مواد مخدر از بین رفته است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به گسترش بازار و تنوع مواد مخدر در دنیا اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۸ یک نفر از هر شش نفر دچار اعتیاد، از خدمات درمان بهره‌مند شده‌اند ازاین‌رو تصمیم گرفته‌ایم نظام پیشگیری را تقویت کنیم.

وی همچنین از راه‌اندازی مرکز اعصاب و روان در بیمارستان امام رضا خبر داد و بیان کرد: در استان غربالگری و درمان مادران  باردار معتاد را جدی گرفته‌ایم.

افزایش کشفیات مواد مخدر در استان

در ادامه غلامی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان به ارائه آمار پرداخت. بررسی آمار نشان‌دهنده افزایش برخوردها با جرم‌های مربوط به مواد مخدر بود. اما جای سؤال اینجاست که آیا جرم‌های این حوزه افزوده‌شده و یا بدون افزایش جرم، برخوردهای نیروی انتظامی گسترش‌یافته؟

غلامی در سخنانش اظهار کرد: در سه ماهه ابتدایی سال گذشته، مجموعاً ۶۳۵ کیلوگرم مواد مخدر سنتی کشف شد که این رقم در مدت مشابه امسال به ۹۰۰ کیلوگرم رسید.

وی افزود: در مواد مخدر صنعتی نیز این رقم از ۸۷۷ گرم به ۳ کیلوگرم افزایش پیدا کرد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در پایان از افزایش ۵۰ درصدی جمع آوری معتادان خیابانی خبر داد و تصریح کرد: در دستگیری قاچاقچیان و تهیه کنندگان مواد مخدر از ۳۷۸ نفر به ۴۲۳ نفر رشد داشتیم.

کم‌کاری دانشگاه‌ها و آموزش‌وپرورش محرز است / استانداری میدان‌داری کند

اسکندری، عضو هیئت علمی دانشگاه بجنورد و سخنگوی هئیت اندیشه ورز استان سخنران بعدی بود که در خصوص آسیب‌های اجتماعی اعتیاد گفت: نظر بر این است که راهی جز آموزش و توانمندسازی پیش روی استان نیست.

وی با انتقاد از نهادهای آموزشی بیان کرد: آموزش پرورش و آموزش عالی به‌اندازه کافی کوتاهی کرده‌اند و به رسالت خود عمل‌نکرده‌اند لذا باید استانداری وارد عمل شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: استانداری باید از نهادهای آموزشی کمک بگیرد و اگر این نهادها همراه نبودند که احتمالاً نیستند، استانداری باید آموزش دهد.

توزیع مواد مخدر به بانوان در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی

ملیحه یغمایی، مدیرکل امور بانوان استانداری نیز در این جلسه به بیان برخی مشکلات بانوان استان در حوزه اعتیاد پرداخت.

یغمایی در ابتدا بیان کرد: هشت درصد از جمعیت معتادان استان را زنان تشکیل می‌دهند که نسبت به میانگین کشور در وضعیت بهتری قرار داریم.

وی از ارسال ۸۷۰ بانو در سال گذشته به کمپ‌های درمان اعتیاد خبر داد و افزود: نسبت معتادان بالای ۳۰ سال به کمتر از ۳۰ سال، درگذشته ۷۰ به ۳۰ بوده اما اخیراً این عدد ۵۰ به ۵۰ شده است.

مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان شمالی نسبت به ارائه مواد مخدر در آرایشگاه و باشگاه‌ها و استفاده این مواد توسط بانوان بدون اطلاع، هشدار داد و خاطرنشان کرد: تمایل به ترک اعتیاد در زنان معتاد بیشتر از مردان است لذا درمان‌ها در بانوان بیشتر به نتیجه می‌رسد.

مسئولان، توان سمن‌ها را باور کنند

نوبت به سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه مبارزه با اعتیاد رسید. خلیل زاده، نماینده این سازمان اظهار کرد: سهم عمده‌ای از بیماری‌ها به مواد مخدر تعلق می‌گیرد لذا نیازمند دیدی کلی‌تر برای اجرای سیاست‌های ارتقای سلامت و پیشگیری از اعتیاد هستیم.

وی افزود: انتظار داریم کلیه مسئولان استان به نقش سازمان‌های مردم نهاد در کمک به دستگاه‌های اجرایی به باور برسند  تا این نهادها به فعالیت‌های مشاوره‌ای، تصمیم سازی و اجرایی ورود پیدا کنند.

قصه‌ی پر غصه‌ی اعتیاد بابیان این مشکلات به‌پایان نرسید. شاید همگی از خطرات این بیماری آگاه باشند اما آیا مسئولان مربوطه متوجه این خطر خواهند شد و یا در هرسال و به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر از عده‌ای تقدیر به عمل می‌آورند و دوباره تمام مشکلات را به فراموشی می‌سپارند؟

انتهای پیام/

نظر شما