شناسهٔ خبر: 33537917 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خسارت میلیاردی فرسایش بادی به سمنان

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: کانون‌های بحرانی فرسایش بادی سالانه بیش از پنج میلیارد تومان به این استان خسارت وارد می‌کنند.

صاحب‌خبر -

علی ترابی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان، با بیان اینکه 25 سال پیش روز جهانی بیابان‌زدایی در سازمان ملل متحد ایجاد شد، اظهار کرد: به دنبال قحطی‌ها در آفریقا در دهه‌های 60 و 70، کشورهای جهان اقداماتی برای مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی انجام دادند؛ اما خیلی اثربخش نبود.

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: در پایتخت کشور برزیل سران کشورهای جهان در قالب اجلاس سران مصوبه‌ای داشتند که در زمینه مقابله با بیابان‌زایی بود و در همین رابطه کنوانسیونی به تصویب رسید و 17 ژوئن را به‌عنوان روز جهانی بیابان‌زدایی انتخاب و نام‌گذاری کردند.

ترابی با تأکید بر اینکه ایران در تهیه این کنوانسیون نقش خیلی مهمی داشته است، تصریح کرد: ایران سومین کشور امضاکننده این کنوانسیون بود و در همان سال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و کشور ما از اعضای فعال این کنوانسیون است.

وی اضافه کرد: طبق این کنوانسیون باید هر ساله برنامه‌هایی برای مقابله با بیابان‌زایی در قالب برنامه‌های زیست‌محیطی سازمان ملل متحد ارائه دهیم که چه کارهایی را انجام داده‌ایم و چه اقداماتی را می‌خواهیم انجام دهیم.

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی بیابان‌زدایی «بیایید با هم جهانی سبز بسازیم» است، تأکید کرد: هر سال این کنوانسیون شعارهایی را اعلام می‌کند و مردم هم در جریان مشکلات تخریب زمین و بیابان‌زایی قرار می‌گیرند.

ترابی از عضویت 165 کشور در این کنوانسیون خبر داد و افزود: این موضوع خیلی مهم است و بیشتر کشورها در دنیا با پدیده بیابان‌زایی مواجه‌ هستند.

متوسط بارندگی در ایران نصف کشورهای جهان است

وی با اشاره به بیابانی بودن و خشکی دوسوم مساحت کشورمان تصریح کرد: بارندگی در ایران به‌طور متوسط نصف کشورهای جهان است؛ اما میزان تبخیر در کشور دو برابر سایر کشورهاست.

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از وجود بیش از 110 هزار هکتار جنگل‌های بیابانی در استان سمنان خبر داد و خاطرنشان کرد: این جنگل‌ها اطراف اراضی روستاها، جاده‌ها و شهرها در سمنان و جنوب دامغان سمت خارتوران و میامی قابل‌ مشاهده هستند.

ترابی از تحت تأثیر فرسایش بادی بودن 25 میلیون هکتار از اراضی کشور و همچنین وجود 6 میلیون کانون فرسایش بادی در ایران خبر داد و تصریح کرد: مناطقی تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارند که به ما خسارت می‌زنند.

وجود 600 هزار هکتار کانون‌های بارانی فرسایش بادی در سمنان

وی از وجود یک میلیون و 400 هزار هکتار مناطق تحت تأثیر و 600 هزار هکتار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان سمنان خبر داد که بخش‌هایی از تمام مناطق جنوبی و شرقی استان را در برمی‌گیرد.

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: کانون‌های بحرانی فرسایش بادی سالانه بیش از پنج میلیارد تومان به استان خسارت وارد می‌کنند.

ترابی با اشاره به موقعیت جغرافیایی سمنان به‌عنوان استان بیابانی در کشور و با میزان بارندگی پایین‌تر از متوسط بارندگی در ایران اضافه کرد: درمجموع میزان بارندگی استان سمنان، نصف میزان بارندگی در کشور یعنی حدود 130 تا 140 میلی‌متر است.

وی با بیان اینکه از سال 1347 در استان سمنان برنامه‌هایی برای بیابان‌زدایی اجرا شده است، اضافه کرد: این اقدامات شامل بذرپاشی، نهال‌کاری و توجه به تپه‌های ماسه‌ای برای جلوگیری از حرکت این تپه‌ها و جلوگیری از ایجاد خسارت به جاده‌ها و روستاها و زمین‌های کشاورزی است.

انتهای پیام /75035/س/

نظر شما