شناسهٔ خبر: 33519373 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بیشتر آتش‌سوزی مراتع مربوط به دشتی و دشتستان بوده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: بیشتر آتش‌سوزی‌هایی که از ابتدای امسال تا کنون در مراتع رخ داده، مربوط به شهرستان‌های دشتی و دشتستان بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، غلامرضا منتظری در جمع خبرنگاران افزود: بارندگی خوب زمستان پوشش مراتع را زیاد کرده و حالا که با گرم شدن هوا، گیاهان خشک شده‌اند آتش سوزی‌ها در مراتع افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: بیشترین آتش سوزی‌ها از دشتی و دشتستان و سپس، تنگستان، جم و گناوه گزارش شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر، اطلاع رسانی به موقع به مرتع داران و مردم و برگزاری تمرین مهار آتش سوزی در دشتستان را از فعالیت‌های صورت گرفته برای مقابله بهتر با آتش سوزی در مراتع عنوان کرد.

منتظری که به مناسبت ۲۷ خرداد (۱۷ ژوئن) روز جهانی مقابله با بیابان زایی با خبرنگاران گفت‌وگو می‌‎کرد، با اشاره به برنامه‌های منابع طبیعی برای مقابله با گسترش بیابان‌ها، گفت: هدف ما ابتدا نگهداری از طرح‌هایی است که در زمینه بیابان زدایی انجام گرفته و بعد توسعه جنگل کاری است.

وی با بیان اینکه ۳۳۱ هزار هکتار معادل ۱۴ درصد مساحت استان بوشهر را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد، افزود: میزان پایین بارندگی، پراکنش نامناسب، بارش‌های رگباری، فقر رطوبت و بالا بودن تبخیر نسبت به بارندگی‌ها از جمله عوامل توسعه بیابان هاست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به وجود ۱۶ کانون فرسایش بادی در این استان، ادامه داد: اکنون ۴۵۴ هزار هکتار از عرصه‌های استان بوشهر تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارند.

وی گفت: با توجه به وسعت کانون‌های بحرانی و اراضی تحت تأثیر آن‌ها و به دلیل نوع خاک که از نوع شن‌های روان است این عرصه‌ها می‌توانند به عنوان کانون گرد و غبار به شمار آید و آسیب‌هایی به روستا‌های همجوار وارد کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با تاکید بر ضرورت استفاده از توان مردم برای پیشگیری از بیابانی شدن عرصه‌های طبیعی، افزود: تاکنون ۳۳ هزار هکتار از اراضی بیابانی در استان بوشهر تثبیت و از این میزان ۱۸ هزار هکتار نهال کاری شده است.

منتظری با اشاره به پدیده گرد و غبار بیان کرد: تغییر کاربری زمین‌ها، شخم زمین‌های کشاورزی حساس و تحت فرسایش و رها شدن دیم زار‌ها و کشت نشدن آن‌ها در سال‌های کم بارش می‌تواند از جمله عوامل تشدید پدیده گردو غبار باشد.

وی افزود: هر چند اعتبارات پیش بینی شده در بحث بیابان متناسب با اجرای طرح‌ها نیست، اما توجه مسئولان به امر بیابان معطوف شده و امروز بحث بیابانی شدن اراضی از جمله مساله‌های جدی است که سرمایه گذاری دولت در این بخش به تنهایی کافی نیست و حضور و مشارکت مردم و بخش خصوصی ضروری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به طرح  ترسیب کربن گفت: استان بوشهر از جمله ۶ استان پیشرو در اجرای این طرح است که در سطح ۶۱ هزار هکتار در منطقه شبانکاره دشتستان اجرا و تلاش شده با ایجاد ظرفیت‌های جدید و مشاغل جایگزین به جای مشاغلی که به طبیعت آسیب می‌رسانند از عرصه‌های طبیعی مراقبت شود.

وی همچنین بر ضرورت راه اندازی پژوهشکده ویژه مطالعه در حوزه بیابان‌های ساحلی برای انجام کار‌های پژوهشی و برای کاشت گونه‌های جدید و مناسب تاکید کرد.

انتهای پیام/ک

۱۴ درصد مساحت استان بوشهر را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد

 

برچسب‌ها:

نظر شما