شناسهٔ خبر: 33454212 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

سکونت 25 درصدی جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده شهری

مدیرعامل بازآفرینی شهری ایران گفت: 25 درصد جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده شهری و سکونت‌گاه‌های غیرمجاز زندگی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش فارس از گچساران، ظهر امروز نشست ستاد بازآفرینی شهری شهر دوگنبدان و باشت با حضور معاون وزیر راه،  هیئت مدیره بازآفرینی شهری ایران، نماینده گچساران، معاون عمرانی استاندار و دیگر مسوولان استانی و شهرستانی در سالن کنفراس فرمانداری گچساران برگزار شد.

 در این نشست سید محمد پژمان با تقدیر و تشکر از نماینده این شهرستان در جهت  تلاش  در پیگیری نوسازی بافت فرسوده دوگنبدان گفت: از تلاش و همکاری  معاون عمرانی استانداری ، دستگاه‌های خدمات رسان از جمله شهرداری، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های خدمات رسان آب، برق و گاز و مخابرات تقدیر و تشکر دارم.

وی با اشاره به اینکه 25 درصد جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیرمجاز زندگی می‌کنند، گفت: قریب بر 21 میلیون نفر جمعیت کشور در 141 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری ایران سکونت دارند که بایستی این سوال را مطرح کرد، آیا در گذشته ظرفیت‌‌هایی در جهت نوسازی بافت‌های فرسوده شهری وجود نداشت؟.

 پژمان ادامه داد:  آیا برنامه‌ای برای کاهش مخاطرات در این بافت‌های فرسوده امکان‌پذیر نبود.

مدیرعامل بازآفرینی شهری ایران گفت: قطعا در گذشته هم می‌توانستیم در جهت نوسازی بافت فرسوده گام‌هایی برداشت.

 وی با اشاره به اجرای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری ایران ابراز کرد: با خدماتی که صورت می‌گیرد بتوانیم این خدمات را به میانگین و نورم  دیگر مناطق شهری در کشور برسانیم.

 این مسوول با بیان اینکه ما مدیران بایستی برای تمامی اقشار راه حل و خدمات داشته باشیم، گفت:  برای تعدیل وضعیت در شهرها و در مناطق مختلف شهری توجه خاصی به بازآفرینی شهری شده و تا به امروز اتفاقات خوبی صورت گرفته است.

پژمان با اشاره به معابر تنگ و باریک در بافت‌های فرسوده شهری ایران عنوان کرد: این معابر تنگ موجب شده تا خدمات در زمان عادی و در زمان اتفاقات با مشکل مواجه شود.

وی با بیان اینکه در قدیم بناهایی احداث شده که مقاومت و استحکام ندارد، گفت:  با توجه به تخصیص اعتبارات و  در اختیار قرار گرفتن تسهیلات بازآفرینی پایدار شهری این بناها  در حال نوسازی هستند که با این این اقدامات  دیگر شاهد خسارت جانی ومالی در زمان بلایای طبیعی نباشیم.

 پژمان با اشاره به اینکه رویکرد بازآفرینی شهری ایران این است که سرانه خدماتی را اصلاح کنیم، اذعان کرد: مشارکت مردمی و مسوولان در نوسازی بافت‌های فرسوده شهری مستلزم اجرایی این کار خواهد بود.

مدیرعامل بازآفرینی شهری ایران با اشاره به نوسازی و مقاوم‌سازی محلات بافت فرسوده دوگنبدان تصریح کرد: تا این لحظه در کشور شاهد بازآفرینی پایدار شهری نبوده‌ایم که خوشبختانه  این روند در دوگنبدان رخ داده است.

 وی  ادامه داد: باتوجه به بازدیدی که از محلاتوسازی شده بافت فرسوده دوگنبدان صورت گرفته شاهد 50درصد نوسازی واحدهای مسکونی این بافت بوده‌ایم.

 پژمان با بیان اینکه مصوبات خوبی برای ادامه روند نوسازی بافت‌های فرسوده شهری به تصویب رسیده است،گفت: افزایش تخصیص اعتبارات نوسازی واحدهای مسکونی بافت فرسوده از 40 میلیون تومان به 50 میلیون تومان و همچنین افزایش پرداخت تسهیلات بلاعوض از 6 میلیون به 11 میلیون  تومان از دیگر اقدامات دولت در این راستا بوده است.

 وی بازگشایی رینگ 20 متری معابر شهر دوگنبدان اشاره کرد و گفت: برای تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن این طرح اعتباری تخصیص داده می‌شود.

 این مسوول ادامه داد:هم‌اکنون پل ارتباطی محله سادات به لبنان با اعتباری به میزان  16میلیارد و 600میلیون ریال تکمیل شد.

وی با بیان اینکه احداث پل در محلات بافت فرسوده دوگنبدان موجب کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد می شود، تصریح کرد: احداث پل ارتباطی  دیگر در محله ساداتبه رادک نیاز به 60 میلیارد  ریال اعتبار دارد.

پژمان خاطرنشان کرد: نوسازی محلات بافت فرسوده شهری، اصلاح شبکه معابر، ارتقای منزلت شهری و شخصی، بهبود ارزش املاک با مشارکت‌های مردمی امکان پذیر است.

مدیرعامل بازآفرینی شهری ادامه داد طرح بازآفرینی پایدار شهری مختص یک نهاد و دستگاه‌های خاصی نیست بلکه تمامی دستگاه‌های دولتی به اندازه وسع خود در این طرح مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به نوسازی و بهسازی خیابان بلادیان گفت: از مدیریت شهری این شهرستان تقاضا دارم که یک نظرسنجی در مورد بهسازی خیابان بلادیان دوگنبدان داشته باشد چرا که خدمات انجام گرفته برای رفاه حال مردم است.

 پژمان با اشاره به پیشنهادهایی برای توسعه و تجهیز زیربنایی و روبنایی بافت فرسوده دوگنبدان داده شده است، ابراز کرد: امسال 82 میلیارد ریال برای این پروژه‌ها تخصیص داده می‌شود.

این مسوول گفت: این میزان اعتبار برای اجرای  پیاده روسازی، آسفالت، ایجاد پل ارتباطی از محله سادات به رادک ،  سنگ فرش، پارکینگ شهری، تعریض و بهسازی خیابان امینی- بشارت به حسینیه بیت العباس و تملک شهرداری اختصاص داده می‌شود.

پژمان با بیان اینکه این اعتبار به یک دستگاه واگذار می‌شود، گفت: هرآسیبی که متوجه بافت فرسوده می‌شود گریبان‌گیر دولت می‌شود.

مدیرعامل بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور توجه به بازآفرینی پایدار شهری در جهت جلوگیری از حوادث است.

پژمان با اشاره به اختصاص اعتبارات برای بازآفرینی پایدار شهری تصریح کرد: ما به دنبال رانت نیستیم و از مدیرکل راه و شهرسازی استان درخواست داریم که اسناد را در اختیار ستادبازآفرینی شهری قرار دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما