شناسهٔ خبر: 33396428 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

مدیرعامل خانه تئاتر در پی حادثه تیراندازی تاکید کرد

«تئاتر شهر» را از بی‌تدبیری آزاد کنید

صاحب‌خبر -

شهرام گیل‌آبادی، کارگردان و مدیرعامل خانه تئاتر با اشاره به حادثه تیراندازی در محوطه تئاتر شهر گفت: تئاتر شهر را باید از بی‌تدبیری آزاد کرد، این مجموعه نمی‌تواند این‌قدر مورد هجمه قرار بگیرد و حمایت نشود.
به گزارش ایسنا، نشست رسانه‌ای نمایش «عاشقانه‌های خیابان» به کارگردانی شهرام گیل‌آبادی صبح دوشنبه ۲۰ خردادماه درحالی برگزار شد که علاوه بر عوامل این تئاتر، مدیرعامل و دیگر مدیران «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» در نشست حضور داشتند.
در ابتدای این نشست شهرام‌گیل‌آبادی، کارگردان نمایش ضمن اشاره به تیراندازی شامگاه ۱۹ خرداد ماه در محوطه تئاتر شهر بیان کرد: از اتفاق دیروز تئاتر شهر نگرانم و تئاتر شهر را باید از بی تدبیری آزاد کرد. متاسفم تئاتر شهر که نماد نمایش در ایران است به جولانگاه بی‌تدبیری تبدیل شده است.
او ادامه داد: این بی‌تدبیری تا جایی ادامه پیدا کرده که تیراندازی می‌شود و عوامل به وجود آمدن این اتفاق به داخل تئاتر شهر می‌روند و تعدادی آدم هم سعی می‌کنند در تئاتر شهر را بشکنند. این اتفاقات قابل پذیرش نیست. بحث مدیریت تئاتر شهر نیست. چندین دستگاه در به وجود آمدن این مشکل دخیل هستند و امیدوارم هر کسی مسئول آن است به سرعت اقدامی برای این امر انجام دهد. تئاتر شهر نمی‌تواند این قدر مورد هجهه قرار بگیرد و مورد حمایت نباشد. متاسفانه بی‌تدبیری و عدم برنامه‌ریزی اجتماعی ما را به روزی کشانده که دیگر آن را نتوانیم جمع کنیم.
او در ادامه صحبت‌هایش بر لزوم پرداختن به آسیب‌های اجتماعی در هنر و تئاتر تاکید کرد و گفت: این یک آزادی بیان است که منِ کارگردان بتوانم از این موضوعات در نمایش‌هایم صحبت کنم. هیچ تهدیدی نمی‌تواند حرکت ما را مختل کند. ما سعی داریم صدای خاموش کسانی باشیم که مورد ظلم واقع شده‌اند. ما به قدر توان و بضاعتمان می‌خواهیم شرایطی را به وجود بیاوریم که مردم در این امر ما را همراهی کنند و من توقعی از دولتی‌ها ندارم.
مدیرعامل خانه تئاتر درباره روند تولید نمایش «عاشقانه‌های خیابان» توضیح داد: ما از بیش از یک سال گذشته که تحقیقات روی این نمایش را آغاز کردیم با ۷۸ زن دستفروش مترو گفت‌وگو انجام دادیم. در این میان به بچه‌هایی رسیدیم که HIV دارند و مشخص نیست چه سرنوشتی خواهند داشت. کار بعدی را بر اساس کودکان خواهیم نوشت‌. در نظر سنجی‌هایی که داشتیم مشخص شد زنان دستفروش در فضای مترو احساس امنیت بیشتری دارند. اکثر این زنان سرپرست خانوار هستند و فرزند دارند. در این میان قصه‌های تاسف باری درباره کودکانی که در خانه‌ها تنها می‌مانند وجود دارد.
وی افزود: بازی‌ها از محیط مترو آغاز شد و تمرین‌ها آنجا سامان گرفت و در ارتباط با این افراد قرار گرفتند. کارمان به صورت اینتراکتیو اجرا خواهد شد و ترانه‌ای را هم در حین اجرا از رضا یزدانی خواهیم داشت. ما در این عاشقانه داستان کودکان این زنان را هم بیان می‌کنیم و به «خانه مادری» که برای جمعیت طلوع بی‌نشان‌هاست اشاره می‌کنیم.
اکبر رجبی مشهود مدیرعامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها که با هدف حمایت از زنان، مردان و کودکان آسیب دیده اجتماعی فعالیت می‌کند، در ادامه این نشست بیان کرد: ما سال گذشته در چهارراه ولیعصر پسری را پیدا کردیم که گوشه چشمم قِی کرده بود (عفونت چشمی) وقتی ما او را پیش پزشک بردیم متوجه شدیم باید چشمش تخلیه شود. او جای دوری نبوده و دقیقاً در مکانی بود که بسیاری از هنرمندان و فرهیخته‌های شهر از آن عبور می‌کنند و ما هیچکدام او را ندیده بودیم. اکنون مکانی را به نام «خانه مادری» ایجاد کرده‌ایم تا زنان دستفروش بتوانند فرزندانشان را با خیال راحت به آنجا بیاورند و در خانه تنها نگذارند و یا همراه خود نبرند.
الهام پاوه‌نژاد بازیگر این نمایش با بیان اینکه اولین همکاری‌اش با شهرام گیل‌آبادی است به موضوع این نمایش اشاره و ابراز امیدواری کرد که با توجه به داستان به ظاهر ساده این نمایش، بتوانند هدفی را که مدنظر دارند، 
بیان کنند.
این بازیگر افزود: ما فکر می‌کنیم عشق فقط بین مرد و زن است درصورتی که معنای بزرگتر آن عشق و محبت یک زن به زن همکارش هم هست که در این نمایش یک دستفروش است و حمایت‌هایی که از او دارد که در این نمایش به آن پرداخته شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما